Jump to content

ønsker råd til valg av påhengsmotor for 10 fot jolle


MAVH

Recommended Posts

Skal kjøpe påhengsmotor til en terhi micro fun 10 (2003) og trenger noen gode råd for valg av motor. Vil ha en motor med 8 eller 9.9 hk. Etter å ha sett priser på bruktmerkede har jeg kommet til den konklusjon at jeg aller helst vil kjøpe en ny motor. Kan jeg ha en 4-takt motor på denne båten eller blir vekten for tung? Har ikke greie på dette selv og har derfor spurt andre, men pga ulike tilbakemeldinger, så er jeg fortsatt like klok (eller uklok:). Fint om noen her inne kan hjelpe meg å velge motor.

Link to post
Share on other sites

Hvis du googler den finner du flere tester du kan lese før du tar et valg :smiley:

Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury.

Link to post
Share on other sites

Etter min mening burde alle motorer under 15hk fremdeles kunne leveres som totaktere. Heller en lett og sprek 9,9hk totakter enn en 9,9 hk firetakter med vekt og størrelse som en gammel 30-hester totakter.

 

Skulle ha ny motor til jolla for et års tid siden (10-fots rib). Jolla ligger ikke fast på sjøen, men likevel ofte. Derfor så jeg for meg å måtte løfte motoren opp og ned av og til. En 9,9 firetakter på godt over 50kg ble for drøyt, så begynte derfor å se etter totaktere, da med hovedvekt på de siste som ble levert. For eksempel 8hk Tohatsu veier kun 26kg, så den ble vurdert. Men, hadde hatt Yamaha 9,9 på 90-tallet som jeg var veldig fornøyd med. Derfor falt valget på en Yamaha 9,9 Vmax Jr. fra 2005. En forholdsvis lett motor med sine 37kg, i tillegg er den sprek og ikke for dyr i drift. Fordelene er mange, slipper tenke på oljeskift, hvilken vei motoren ligger ved opplag, registerreimsbytte og vekt. Bakdelen er at totakteren trenger 1% olje i bensinen (viktig å huske på) og har litt større forbruk enn firetakteren.

 

En annen fordel med en lett motor er at du slipper at den stikker nedi vannet selv om den er vippet opp. Med tanke på korrosjon og groe. Så på ei lita jolle ville i alle fall jeg sterkt ha vurdert en totakter. En 20 år gammel vedlikeholdt totakter kan være god som ny, noe prisnivået også viser til. Selv om det i enkelte tilfeller har blitt satt kunstig høyt, heldigvis går det an å prute :wink: Og du får tak i nesten ubrukte totaktere fra helt opp til 2007-modell.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...