Jump to content

Båtplass oppsagt pga skrivefeil?

Baywatch

Recommended Posts

Min bror har leid båtplass i en båtforening. Båten har lagt ute i vinter, men har vært borte fra båtplassen på grunn av reparasjon. Av ulike grunner tok det litt tid å få båten tilbake til hjemmehavnen, slik at båten var borte et par-tre måneder. I forrige uke kom broderen tilbake med båten til båthavnen. I denne havnen er det spesielle plasser som brukes til båter som overvintrer i sjøen, og hans faste plass var ikke en av disse. Han tok da kontakt med havnesjefen for å høre hvor han skulle legge båten frem til sommersesongen.

Svaret var at båtplassen hans var oppsagt! Grunnen var at regningen, som sendes ut to ganger i året, var kommet i retur to ganger. Det viste seg at styret hadde sendt regningen til gateadresse 49, i stedet for 4A, som er det riktige. De hadde ikke prøvd å ta kontakt pr. telefon. Man kunne da ikke drive å ringe rundt i hytt og vær.

Dermed hadde de like godt strøket han som leietaker. Skriftlig klage er innsendt, og der står saken i dag. Det virker foreløpig ikke som styret/havnesjefen er villig til å innrømme noen feil.

Spørsmålet er da: Hva ville dere gjort dersom klagen ikke går gjennom? Hvilke rettigheter har man i en slik situasjon?

Jeg synes selvfølgelig det hele er ytterst urimelig, da det er styret selv som har skrevet feil adresse på regningen, og heller ikke tatt seg bryet med å ringe for å klare opp i saken. Til båtforeningens fordel kan man kanskje innvende at regningen burde vært etterlyst når den ikke kom i postkassen. Men hvem har full kontroll på når alle regninger skal komme?

Hmm....

Går ut i fra at kontrakten er klar på at uteblitt betaling er oppsigelsesgrunn

Går ut i fra at det er rimelig lenge siden første regning har forfalt.

Går også ut i fra at regningene blir sendt ut på samme tid hvert år.

Da burde det ringe en bjelle.... og det er vel ikke rimelig å plassere hele ansvaret hos styret/havnesjefen.

Problemet her er vel gjerne at en annen har overtatt båtplassen allerede?? Da er det ikke så lett å gå tilbake på oppsigelsen.

Dette ordner seg vel om det blir en ledig plass i havnen, men gjør det ikke det er jeg redd broren din har mistet plassen. Og jeg synes faktisk ikke det er så veldig urimelig.

Viktige regninger som kommer regelmessig skal man ha kontroll over, at regningen ikke kommer frem til mottaker har vel aldri vært en akseptabel grunn til å ikke å betale i tide.

Håper ting ordner seg - og at styret/havnesjefen er så runde de kan være. Klart de innser at de også har gjort en feil.

tj

Redigert av tj (see edit history)

Det er en båtforening.

<{POST_SNAPBACK}>

Da stiller saken seg i et litt annet lys. Merkelig at båtvenner som gjerne har jobbet ved siden av deg på dugnad ikke undrer på hvor du og båten er blitt av, eller tar en telefon.

Men om plassen allerede er utleid på nytt, hvordan skal styret komme ut av denne saken slik at alle blir lykkelige?? Noen forslag selv??

Har dere det så løser vel saken seg :-)

tj

I denne havnen er det spesielle plasser som brukes til båter som overvintrer i sjøen, og hans faste plass var ikke en av disse. Han tok da kontakt med havnesjefen for å høre hvor han skulle legge båten frem til sommersesongen.

Dette forstod selvsagt ikke jeg :crazy: Har broder`n leid plass for hele året ? I det tilfelle så skjønner jeg ikke hvorfor han spør hvor han skal legge båten frem til sommeren. Er det slik at han betaler

for plass kun for sommersesongen så er det en annen sak , da leier foreningen ut din brors plass

i den tiden han ligger i vinterdvale på land. og det må de da vel ha full frihet til . Uansett så kan de ikke uten videre bryte en avtale/kontrakt som jeg formoder din bror har med båtforeningen. Det å få frem faktura til rette adresse, er jo så vesentlig, og enkelt i grunnen, at jeg vil tro at med et snev av engasjement fra båtforeningen så ville fakturaen kommet frem til rette adresse. Det du sier om

og selv etterlyse fakturaen er selvsagt rett. :wink: Om staten skulle etterlyse min vilje til å betale

den årlige restskatten , så :cool:

Redigert av Brannmann (see edit history)

Svaret var at båtplassen hans var oppsagt! Grunnen var at regningen, som sendes ut to ganger i året, var kommet i retur to ganger. Det viste seg at styret hadde sendt regningen til gateadresse 49, i stedet for 4A, som er det riktige. De hadde ikke prøvd å ta kontakt pr. telefon. Man kunne da ikke drive å ringe rundt i hytt og vær.

Dermed hadde de like godt strøket han som leietaker. Skriftlig klage er innsendt, og der står saken i dag. Det virker foreløpig ikke som styret/havnesjefen er villig til å innrømme noen feil.

Her kan din bror ta det helt med ro. Første betingelse er at regningen sendes til riktig adresse. Det har de ikke klart og regningen har kommet i retur. Da burde det ringe en bjelle. Det er styret som har gjort tabben. Det er styret som ikke har giddet å ta en telefon. Det er styret som ikke har giddet å sjekke med Folkeregisteret.

Uansett hva kontrakten sier. Har man ikke fått regning, kan man ikke betale noe. Man får mange regninger for alt mulig. At en regning som aldri dukker opp glemmes, er helt naturlig.

Er styret uvillig, så ta ut forliksklage snarest mulig.

"Kan ikke drive å ringe rundt i hytt å vær" viser bare hvor amatørmessig motparten er. De må også forholde seg til de regler som gjelder. I en slik sak ofrer man 2 minutter. Gjør man ikke det, taper man sannsynligvis stort når din bror krever sin rett.

Lotus

regningen har kommet i retur

Har de det?

Har man ikke fått regning, kan man ikke betale noe. Man får mange regninger for alt mulig.

Uenig i det.

Å si at man ikke har fått regningen(e) har vel aldri vært godkjent grunn til ikke å betale faste eller forventede regninger i tide. Får man ikke en regning har man et klart ansvar for å etterlyse denne selv.

De må også forholde seg til de regler som gjelder

Hvilke regler som gjelder? Jeg kan ikke legge ut om det. Bygger bare på hvz jeg har oppfattet gjennom praktisk erfaring hvordan ting fungerer.

"Kan ikke drive å ringe rundt i hytt å vær" viser bare hvor amatørmessig motparten er. De må også forholde seg til de regler som gjelder. I en slik sak ofrer man 2 minutter. Gjør man ikke det, taper man sannsynligvis stort når din bror krever sin rett.

Er vel enig i dette, men husk nå på at det er en forening som er drevet på dugnad. En kan vel ikke forvente like mye av dem som av proffene?

At de også gjør en feil i utsendelsen gjør at saken til broren din normalt sett burde kunne løses om det finnes praktiske muligheter for det.

Det som gjør det så idiotisk her er at det er snakk om en forening, ikke en forretning. At ikke noen synes det er rart og reagerer på mellommenneskelig nivå at et medlem skullle forsvinne på den måten er bare trist.

tj

Redigert av tj (see edit history)

Første betingelse er at regningen sendes til riktig adresse. Det har de ikke klart og regningen har kommet i retur. Da burde det ringe en bjelle. Det er styret som har gjort tabben. Det er styret som ikke har giddet å ta en telefon. Det er styret som ikke har giddet å sjekke med Folkeregisteret.

Uansett hva kontrakten sier. Har man ikke fått regning, kan man ikke betale noe. Man får mange regninger for alt mulig. At en regning som aldri dukker opp glemmes, er helt naturlig.

Er styret uvillig, så ta ut forliksklage snarest mulig.

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

ENIG!!! :yesnod:

Jeg tror ikke private har annledning til å bare si opp hvis de har fått fakturaen i retur. Da er del vel opp til utleier å finne ut hvorfor. Jeg har sendt regninger til en av mine kunder som kom i retur, jeg kunne vel ikke fortsatt å sendt de på samme adresse for så og sende det til inkasso?!!

En annen ting; har han ikke motatt regninger fra de på den riktige adressen før da? Skriver de fakturaer med kulepenn? Ville vel tro at de hadde et eller annet system på pc hvor navn og adresse er skrevet inn en gang for alle?

Men i stat/kommune er det ikke lett

... jeg opplevde at bilen min ble begjært avskliltet pga manglene betaling, da jeg ringte toll og avgiftdirektoratet for å få en forklaring sa de at jeg hadde motatt alle varsler/regninger. Da jeg er sikker på at jeg ikke hadde motatt de, så ville jeg bare opplyse de om at de hadde et feil i systemet dems.

Men da fikk jeg beskjed om at jeg bare prøvde å lure meg unna tileggsaviften !! så jeg ble fly forbannet og ba om å få oversendt alle kvalitetssikringsdokumenter de hadde anng utsendelse av fakturer...Da gikk det ikke lang tid før en eller anner leder der inne ringte meg å ville gjerne prøve å finne ut hva som hadde skjedd....

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Dette er en besynderlig praksis fra utleiers side. Hvis post kommer i returt må de skjønne at adressen bør sjekkes. Det synes klart at utleier har solgt noe som de ikke disponerer, for å si det slik. Problemet til utleier, med det presset som det er på bryggemarkedet, er at de ikke har mulighet for å korrigere feilen. Denne saken er sikkert interessant for en advokat, naturligvis betinget av hva kontrakten sier.

På den andre siden. Hvis man leier et eller annet og ikke mottar regning, bør man for sin egen del sjekke med utleier hvorfor. Sist fredag ringte jeg Strömstad kommun og spurte hvorfor jeg ikke har mottatt regning på båtplassen min. Jeg fikk bekreftet at man var 3 uker for sent ute i år, papirene mine ble sjekket der og da, alt var i orden. Regningene blir sendt ut neste uke med f.f. 15. april. Det er slik broderen din egentlig burde ha forholdt seg.

Dette med "betal først og klag etterpå"-praksisen som er nevnt på tråden her, er noe som har vært forbeholdt stat og kommune.

Lotus har ganske så rett her. Men jeg stusser over postmannen som ikke finner frem til adressaten?? Hva er det for noe tull?? Mellom 49 og 4 er det maks 30 adresser og det må da gå an å se at adressen er skrevet feil??

Det første båtforeningen måtte tenke seg da faktura kom i retur, er "Uff da, her har vi visst feil adresse". Og det neste de burde ha gjort var å slå opp i telefonkatalogen. Deretter sjekke hvilken adresse de tidligere har hatt registrert på leietakeren. Og til slutt ringe folkeregisteret og spørre etter adressen. Ca. 20 minutters arbeide totalt, inkl. obligatorisk pålagt ventetid på telefonen til folkeregisteret.

Juridisk sett er det hva som konkret er avtalt, som er avgjørende. Alle andre momenter inkl. det som er sagt ovenfor, er mer i ytterkant og av mindre relevans. Men sunn fornuft er fortsatt en viktig tolkningsfaktor.

Så et par spørsmål:

Hvems feil er det at faktura ble sendt til feil adresse? Hvis det er båtforeningens feil, få har de et problem. Sender de regning til feil adresse, så har de seg selv å takke. Selv om det foreligger en forpliktelse til å betale et årlig eller halvårlig beløp for leie av båtplassen, blir denne plikten ikke UTLØST av seg selv før fakturaen kommer. Og kommer den ikke frem, er det ikke leietakers problem. Gadd se den som ikke fikk strømregningen for en periode, men likevel betalte?

Hva er avtalt mht. forholdet mellom leiebetaling og ikke-bruk?? Jeg har sett eksempler på avtalevilkår der man rett og slett mister plassen hvis den ikke brukes og det ikke betales. Andre ganger bestemmer avtalen at manglende betaling gir grunn til oppsigelse. Men jeg har ennå ikke sett en avtale der ufullstendig eller ukjent adresse medfører at man mister sin rett etter avtalen.

Det viktigste her etter mitt syn er at foreningen har effektuert en oppsigelse av plassen uten å varsle leietakeren. Det kan det ikke være adgang til, uansett omstendighetene. Det minste man kan forlange av en loyal medkontrahent er at denne, ved adressefeil som her, gjør det som med rimelighet kan forventes for å få leietakeren i tale. En telefon til folkeregisteret er godt innenfor disse grenser.

Mht. hva leietakeren bør gjøre er det ofte stor forskjell på å ha rett og å få rett (i alle fall til en overkommelig pris). Det enkleste er dessuten ofte det beste, og da er det bare ett alternativ som utpeker seg her: Ta problemet saklig opp med foreningen og godta en annen plass + betale skyldig beløp.

VK1c.jpg.6c04d1bf9bb21f3019643cc5caad2319.jpg

-- Også kjent som Skipper Worse

Lotus har ganske så rett her.  Men jeg stusser over postmannen som ikke finner frem til adressaten??  Hva er det for noe tull??  Mellom 49 og 4 er det maks 30 adresser og det må da gå an å se at adressen er skrevet feil??

Det første båtforeningen måtte tenke seg da faktura kom i retur, er "Uff da, her har vi visst feil adresse".  Og det neste de burde ha gjort var å slå opp i telefonkatalogen.  Deretter sjekke hvilken adresse de tidligere har hatt registrert på leietakeren.  Og til slutt ringe folkeregisteret og spørre etter adressen.  Ca. 20 minutters arbeide totalt, inkl. obligatorisk pålagt ventetid på telefonen til folkeregisteret.

Juridisk sett er det hva som konkret er avtalt, som er avgjørende.  Alle andre momenter inkl. det som er sagt ovenfor, er mer i ytterkant og av mindre relevans.  Men sunn fornuft er fortsatt en viktig tolkningsfaktor.

Så et par spørsmål: 

Hvems feil er det at faktura ble sendt til feil adresse?  Hvis det er båtforeningens feil, få har de et problem.  Sender de regning til feil adresse, så har de seg selv å takke.  Selv om det foreligger en forpliktelse til å betale et årlig eller halvårlig beløp for leie av båtplassen, blir denne plikten ikke UTLØST av seg selv før fakturaen kommer.  Og kommer den ikke frem, er det ikke leietakers problem.  Gadd se den som ikke fikk strømregningen for en periode, men likevel betalte?

Hva er avtalt mht. forholdet mellom leiebetaling og ikke-bruk??  Jeg har sett eksempler på avtalevilkår der man rett og slett mister plassen hvis den ikke brukes og det ikke betales.  Andre ganger bestemmer avtalen at manglende betaling gir grunn til oppsigelse. Men jeg har ennå ikke sett en avtale der ufullstendig eller ukjent adresse medfører at man mister sin rett etter avtalen.

Det viktigste her etter mitt syn er at foreningen har effektuert en oppsigelse av plassen uten å varsle leietakeren.  Det kan det ikke være adgang til, uansett omstendighetene.  Det minste man kan forlange av en loyal medkontrahent er at denne, ved adressefeil som her, gjør det som med rimelighet kan forventes for å få leietakeren i tale.  En telefon til folkeregisteret er godt innenfor disse grenser.

Mht. hva leietakeren bør gjøre er det ofte stor forskjell på å ha rett og å få rett (i alle fall til en overkommelig pris).  Det enkleste er dessuten ofte det beste, og da er det bare ett alternativ som utpeker seg her:  Ta problemet saklig opp med foreningen og godta en annen plass + betale skyldig beløp.

<{POST_SNAPBACK}>

Det normale burde ju va når fakturaen kommer i retur att sjekke i telefon katalogen, hvis det da står rett adresse så skall den sendes ut på nytt med purring. Hvis den fortsatt kommer i retur=folkeregistret.

Hvis faktura ikke kommer i retur og ikke betales etter purring skall ett rekomandert brev sendes ut til personen, med en eventuell oppsigelse.

Dette er den praksis som vi i foreninga har. (vi har ennå ikke sagt opp noen på denne måten og ikke på dette grunnlaget.) En snabb telefon til vedkommende bruker som oftest resultere med peng på konto eller beskjed om att personen ikke ønsker plassen for sessongen.

Det man ikke skal glømme er att hvis du flytter så skal du nturligtvis melde ifra til alle som har behov for att nå deg per post.

Jeg føler vel kanskje et behov for å gjenta det som står nederst på siden for Legg til svar.

Unngå lange sitater. Klipp vekk det som ikke er relevant, slik at du står igjen med en setning eller to i sitatet.

Ikke ta med bilder i sitatet. (Fra Etikette)

<{POST_SNAPBACK}>

OOoppppppppsssssss, mitt feil jeg var mer opptatt av att skrive inlegget en og følge etiketten.

Håper ikke noen tok ille opp. :wink:

I denne havnen er det spesielle plasser som brukes til båter som overvintrer i sjøen, og hans faste plass var ikke en av disse. Han tok da kontakt med havnesjefen for å høre hvor han skulle legge båten frem til sommersesongen.

Svaret var at båtplassen hans var oppsagt!

<{POST_SNAPBACK}>

Eg har opplevd noko liknande. Det får meg til å spør: Gjeld dette ein båtforening litt nord for Bergen sentrum...?

Vel, ser at det er mange som mener at broren til cand. noe har alle rettigheter på sin side. Ser også at båtadvokaten støtter dette så jeg får vel gi meg :-)

Men jeg synes nå innerst inne at broderen også har en stor del av ansvaret her.

Det ordner seg sikkert på et vis. I de fleste båthavner har man mulighet til å trikse og fikse litt til det dukker opp en ny ledig plass og da bør vel problemet løse seg selv.

Men havnesjefer kan av og til være som en vestlandsk fergebilletør.....

tj

Peder'n e en verdensmann so tør

Når han får dirigera, so e han i vigør ..

Så slik er det!

<{POST_SNAPBACK}>

Har sneke meg forbi Peder'n (den orginale) noen ganger og lever i beste velgående ennu. Så det er vel håp for de fleste...

Rettelse: Dette ble OT..........

Redigert av bmo (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Ifjor sommer var jeg ute for at regning for leie uteble. Det begynte å bli plagsomt pinlig for meg men utleieren tok det med stor ro. Forundrer meg at postbudet hadde lagt regningen minst 2 ganger i postkassa til "Jensen" minst 3 ganger når den var adressert til "Hansen" ?

Resultet var ihvertfall lyn betaling og fremvisining av kvittering til Marina eieren som var helt avslappet på tross av at leien ble betalt over 2 mnd for sent. Var jo et annet firma som stod for fakturering må vite og er det ikke på tide med kaffe nå etter leietagers mas om den forsvunne faktura i lengre tid? Topp service !

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...