Jump to content

boltene i motorlabbene knakk ved mutterene på perkins 4108

abella

Recommended Posts

på min prekins 4108 knakk alle boltene på motorlabbene, ved dei mutterene som justerer motoren, er det noen som har vert utsatt for det samme?

Har på en måte funnet årsaken, men er ikke sikker, det har vert en kraftig banking fra motoren, serlig på tomgang,motoren har stått i båten i ca 4 år,

var litt banking då eg overtok båten for 3 år siden, men ingen kunne seie kor det kom ifrå, når motoren fikk litt turtall hørte en ikke noe til bankingen,

så det var ingen som tenkte noe mere over det,Men for noen dager siden var det mye vibrerasjon på motoren, ristet og skaket, når eg sto på blokka

ga det seg, Etter en lite tur på fjorden vart det plutselig stille, motoren surret så fint som bare det, kjørte roligt, fisket litt, Men så ville ikke roret gå skikkelig frå side til

side, ver nede med speil i sjøen, såg då at propellen var litt langt bak så akslingen tok i roren, då eg sjekket motoren kune eg se at den var kommet 5 cm bakover.

såg at alle boltene var av og motorfestene låg helt nedpå labbene bak boltene, helt utrulig at den ikke hadde glidd lenger bakover, då hadde katastrofen vert der,

Fikk slep båten til en nabo som har slipp og kran, heiste motoren opp så eg fikk ta av det som var igjenn av labbene, då såg eg det som eg trur må ha vert årsaken

til alt: i den ene labben (fremme på babord side) ser eg at bolten som er skrudd ned i labben er skrudd nesten helt ned, ikke bare til kanten av gummien,

og den var polert i enden og i ramma som labbene er festet i har et kraftig merke som følge av langs tid banking og hamring, ved måling nå ser eg at det bare er

3 mm. klarning mellom bolt og ramme, så når motoren kommer oppå er det ikke mye å fjøre på, gummien som skal ta vibrasjonen hadde ikke noen misjon, bolten

slo mot metall, Nå har eg montert nye labber, og motoren "maler" som en katt, går veldig fint på tomgang også ikke noe banking,

er det noender ute som har vertutsatt for det samme???

prøvde å legg inn bilder av dei gamle men fikk det ikke til i dag, god sommer til alle!!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...