Jump to content

kvit røyk av oljepåfylling på volvo penta 41

geggen20

Recommended Posts

Eg har problemer med vit røyk utav oljepåfyllingslokket på min volvo penta 41 motor, røyken har ikke noe trykk man kjenner den knapt, og den har ikke pulserende trykk man kan legge ett ark oppå uten att det blafrer.

Røyken er der ikke før motoren er varm, med en gang eg starter motoren er det ingen røyk der.

Eg har ny turbo på den og ny sjøvannspumpe men det hjalp ikke på problemet.

Kan dette vere ventiltettninger som forårsaker problemet? eller kan det vere gjennomslag selv om det ikke er pulserende trykk i det som kommer utav lokket? eller kan det rettogslett vere kondens. Men det lukter som eksos.

Håper noen kan hjelpe meg , går å tenker hele tiden på kva problemet kan vere.

her er en film når eg er ute å kjører hva tror dere dette kan være?

Fikk dette forslaget fra min gode venn i UK, Mike Bellamy som og er innehaver av Lancing Marine:

.If the engine is installed at an angle, oil level in the back of the sump may be so high that the big-end of the rear cylinder may be dipping in it and splashing excessive amounts up the bore, more than the scraper rings can cope with.

Just try keeping the level a few cms lower.

Regards,
Mike Bellamy.

Website: www.lancingmarine.com

lukter brent olje eller eksos ja, men der sa dere noe ja. Har alti kjørt med oljen maks på peilepinnen, i det siste har eg faktisk hatt den litt over siden e fylte på litt for mye :(. Skal prøve å tappe av litt olje i morgen å se om det hjelper, litt under midten gjør vel susen tenker eg.

Motoren står på skrått i båten ja, er en 25 fots offshore rib.

Takker for hjelpen :)

Det der ser ikke unormalt ut. Der vil alltid være litt eksos som blåser forbi stempelringene og normalt vil denne blåse ut i slangenippelen på bakerste ventildekselet. På videoen ser jeg at der ikke er slange på der og normalt går denne slangen inn på sugesiden på turboen. Noen båter har også denne utluftingen lagt ut i akterspeilet men det blir lett litt griseri av da litt olje alltig vil komme ut den veien...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

ja eg monterte ett sånt annet luftesett fra marinedeler.no med utlufting på ventildeksel istede for nede i motor.Slangen har ikke eg montert enda for å se om det skvetter ut noe der, har aldri sett att det har kommet en dråpe med olje utav veivhusluftinga der så kansje ikke eg trenger slange?

Eg skal ta å prøve å tappe av litt olje å se om røyken gir seg litt da kansje :)

Der er vel ikke filter på veivhusluftingen på 41, trodde det bare var 40 motoren som har det.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Det er ut veihus filter på 41 A og B motoren ikke P motoren , ser ut som dette er P eller samme deksel som P , jeg tror ikke det er noe galt , ville satt på en slage som er minimum 10mm invendig fra veivhus utluftingen bak på toppdekslet og ført denne inn i det demonterbare dekselt på luftfilteret rett inn i turbo , har selv gjort dette på min P motor og det fungerer perfekt , du må sette inn en nippel i dekselt og bruke en slange som tåler olje/damp , den orginale plast slanger som sitter inn mellom turbo og huset for luftfilteret er underdimmensjonert fra volvo og bør ikke brukes.

De 41A motorene jeg hadde hadde ikke filter men så like ut som i videoen her. Det nærmeste en kommer et filter her er en enkel oljeutskiller i bakre ventildeksel. Denne er enten bare et par blikkplater som former en labyrint eller det er en matte av stålspon på samme måte som fettfilteret i kjøkkenventilatoren hjemme, evt. begge deler.

• Barnevaksiner

Det var veivhusfilter i bak kant av motoren tideligere, kjøpte sånn ombyggingskit som man tok av orginal filteret og monterte heller veivhuslufting på det bakerste ventildekselet som dere ser på bildet. Så den veivhusluftinga som var tideligere på blokka er no tettet igjen.

Eg skal ta å montere en slange fra veivhuslufting og inn til innsug var planen ja :) men det ser ut som det hjalp å få tømt av litt olje , e mena på den ryker mindre no ja :)

no når eg fikk ny turbo på motoren byttet eg til volvo penta sin orginal olje så eg ikke kjører billig olje gjennom nyeturboen så tettningane brenner seg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...