Ketil M Startet 11.Mars.2005 Link til dette innlegget Startet 11.Mars.2005 Mitt dilema er en Selco fra 1974.. Båten er OK, men motoren er det ikke no' håp for... Ketil. Link to post
Erik Svart 11.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2005 (redigert) Svarte bytte motor basert på to faktum : 1) Du sier selv at det ikke er håp for den gamle motoren (og da er det vel lite vits å overhale den) 2) Bytte ut en B20 med en hjemme marinisert 'ny' er 'billig. Har selv gjort det, og det kosta meg under 10 000,- (og jeg har kompiser som betaler mer en det for å bytte propell). Har som sagt byttet b20 selv (i forrige båt), og det er jo enkle, greie, og billige motorer å jobbe med. 'Ny' blokk (fra skrapa bil/beltevogn) skaffer du deg for 1500-2000 som du med enkle grep får i grei stand. Alternativt skaffer ett ferdig opppusset emne for 4-5000,- Ny topp får du hos Iglebekk motor i Kr.sand, for Ca 3000,- og da er dette en brukt, men nyoverhalt og marinisert topp, tilstand nesten som ny (planet, nye ventiler etc). Pakkninger og andre bytte deler er billig og lett tilgjengelig, og Forgasser, vannpumpe etc tar du over fra den gamle (spander gjerne en overhaling på forgasseren, hos f.eks Norsk forgasserservice til en 1500,- ca.). Da har du billig og slite sterk motor i mange år enda, eneste aberet er at den er jo tørst da... Så sett i gang, og lykke til. Hmm. Problemer med å lagre svaret, og voten forsvandt også. Nytt forsøk fikk jeg lagret, men stemmen min forsvandt. Redigert 11.Mars.2005 av Erik (see edit history) Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Erik Svart 11.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2005 Foresten : Vil du ha ett emne å pusse på, har jeg den gamle, orginale motoren (Aq130 som de heter orginalt i båt)stående i garasjen enda. Forrige båten er solgt så jeg trenger den ikke, så er du interesert, kan du få den gratis, om du kan hente den selv. Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Skipper Worse Svart 12.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2005 (redigert) Selco er supre båter selv om de trekker på årene og kanskje ikke har samme faciliteter som nåtidens av samme størrelse. Mht. å skifte motor så kan du jo, i driftssikkerhetens interesse, få revet ut Volvo-skrapet, få støpt igjen hekken og montere på en Yamaha 4-takter. Da er du sikret. Samt at du får mye bedre plass uten den svære motorkassa som tar halve uteplassen. Redigert 12.Mars.2005 av Skipper_Worse (see edit history) I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Marna Svart 12.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2005 Et par viktige ting å huske på ved overhaling, marinisering. Det skal stå en C eller en K-kam i en AQ 115\130, ved minste slitasje skal også løfterne "tønnene" byttes. Innsugsventilene skal være 44mm, ikke 42. Bruk en toppakning på 1 mm. Hvis du selv overhaler toppen, skal den kun planes, ikke høvles. I bakkant av toppen finner du en frostbrikke, ta ut denne og bor et hull på 4,5mm inn i enden av røret som åpenbarer seg, dette for å få god kjøling til sylinder nr. 4. Vær nøye når du monterer kamdrev og fordeler, slik at du ikke tøyser til tenningen. Hvis du mariniserer en bilmotor er det også lurt å bytte lagertetningen i bakkant av veiven med en simmering i stedet for filtring. Du får kjøpt egne sett til dette, med både hus og simmering. Trenger du ny eksosmanifold, eller råd og dåd kan du sende meg en IM. mvh M. Marna Link to post
ford Svart 12.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2005 Hei. Hadde samme problem med min båt,en Draco 17. Rev ut B20 og drevet og begynte med blanke ark. Original gikk båten 28knop. Kjøpte meg en 115 hk suzuki og bygget en brakett som jeg tilpasset. Etter grunninnstillinger var i boks viste Gps´n 43 knop. Dette var med to voksne og ca 40 liter bensin. Enda er det mer og hente med bytte av propell osv. Dette kan anbefales på det sterkeste,en annen fordel(se bort i fra farten) er at det er overhode ingen støy. Båten er mye stødigere i sjøen og marsfarten ligger på ca32 knop. Link to post
Majali Svart 12.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2005 Skipper_Worse skrev: Mht. å skifte motor så kan du jo, i driftssikkerhetens interesse, få revet ut Volvo-skrapet, få støpt igjen hekken og montere på en Yamaha 4-takter. <{POST_SNAPBACK}> IIIIK !!! det er direkte ekkelt å høre sånt!!! Volvo MB20 motorene er faktisk ganske bra hvis de blir tatt vare på! Men hvis en har lyst til å bruke la oss si 15-20% av hva en ny påhenger i samme størrelse koster, kan men jo gjøre følgende: Kjøp en motor på skrapet, la et skikkelig verkted overhale blokk/ veiv med avbalansering , nye stempler osv. ny topp fra Iglebekk, Ny C-kam og bytt ut forgasseren/e til en Weber 32/36 med innsug til kr 4200.- .Monter ekektroniske stifter til kr 2000.- Så har man redusert bensinforbruket og elliminert problemet med stiftene/tenning som ikke er helt greie på disse motorene... Da vil jeg påstå at det ikke er noen påhengere eller andre motorer som er noe spesiellt bedre en denne gamle slitern. Bonusen er at alt skal på plass på samme sted, mindre arbeid og slik det var tenkt orginalt! Erik Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
ford Svart 12.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2005 Det er vell og bra og fikse opp den motoren som står i ,men det finnes alternativer til originalmontasjen som er et fullgodt alternativ. Etter min mening er det og et bedre alternativ. Jeg for min del brukte vel 40 000 på ombygningen av min Draco(inkl 1 stk Suzuki) Link to post
Skipper Worse Svart 12.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2005 majali skrev: Da vil jeg påstå at det ikke er noen påhengere eller andre motorer som er noe spesiellt bedre en denne gamle slitern. Aldri i livet. Ingen lager bedre motorer enn japaneserne og av disse er (Honda og) Yamaha best. Det norske påhengerkjøpende publikum har bekreftet dette i 30 år. i forhold til Yamaha er begrepet "reklamasjon" så godt som ukjent. Ferdig arbeid!! I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Suzuki Svart 12.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2005 Skipper_Worse skrev: .. Yamaha er begrepet "reklamasjon" så godt som ukjent. Ferdig arbeid!! Forsøkte meg med den påstanden der. Fikk pepper så det holdt. Vinneren har ikke avhentet premien sin, men jeg mener helt klart statistikken holder... Suzuki No boat needed.. Link to post
Majali Svart 12.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2005 skal vel egentlig ikke argumentere på det... sverger til japansk bil selv... Men jeg mener fortsatt at et er veldig få feil på en velholdt Volvo B20 basert motor. Det er en enkel konstruksjon som er nesten udødelig. De som folk flest bekymrer seg for er forgasserproblemer. (De gamle SU forgasserene som krevde endel vedlikehold) Ellers er det en kraftig bygget motor som er velegnet til båtbruk. Så Japansk kvalitet er nok det beste man får på nyere motorer, men noen ganger er det ikke bare å bytte ut til noe sånt. Alternativene er jo ; bygge om båten til påhenger (på godt og vondt..) eller kjøpe en tilsvarende størrelse inboard. Det første syntes jeg ikke noe om, selv om jeg forstår det med uteplass og ikke minst støy (eller mangelen av støy på en 4 takter honda eller tilsvarende ) Men det er ikke mange båter som er bygget for inboard som blir spesielt pene med denne gigantiske klumpen på akterspeilet. Ikke kan jeg skjønne at det er heldig for egenskapene til båten heller, tenker på bæring, tyngdepunkt osv...? men det vet jeg ingenting om... Eller ny inboard: Ny diesel? altfor dyrt på en slik båt. eller en ny bensin? ja heller det. Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Skipper Worse Svart 12.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2005 Suzuki skrev: Forsøkte meg med den påstanden der. Fikk pepper så det holdt. Vinneren har ikke avhentet premien sin, men jeg mener helt klart statistikken holder... Suzuki <{POST_SNAPBACK}> I min tid kunne vi skryte av 0,1 % reklamasjoner. Uslåelig, både da og nå. I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Tom J. Svart 14.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2005 Selco er kultur. Selvfølgelig skal du bytte motor. Har gjort det samme selv. Heiv ut en gammel B20, og satte inn en ny Volvo GS30 m/SX drev. Det ble nesten som ny båt. Bra dreiemoment, og mye mindre forbruk. Link to post
Ketil M Svart 16.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2005 Mange gode argumenter her, men majoriteten bestemmer og spesiellt denne fikk meg til å ta en general- unnskyld- admiral avgjørelse: Sitat Selco er kultur. Selvfølgelig skal du bytte motor. Det kaller jeg et godt dytt i riktig retning "Ny" motor er på gang fra en motor-mekker i Sverige; Volvoens hjemland... 15 "frogner-laken" for nyoverhalt motor med alle ekstremiteter svir i lommeboka, men i mitt båt-hjerte er det glede. Nå må det for pokker bli båtsesong snart! MVH Ketil. Link to post
Majali Svart 17.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2005 gratulerer! Ble det en ny AQ115/130 igjen eller ??? Erik Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn