Sea Panther Startet 29.Juni.2013 Link til dette innlegget Startet 29.Juni.2013 Jeg har fulgt med en del på forumet her mens jeg har drømt om en snekke. Nå har jeg meld meg inn, og er dermed ny, så jeg håper på litt veiledning om jeg formulere meg feil. Vi har i mange år bare hatt en 16-fots open Øien, og vi har ønsket oss en større båt. Etter å ha sett på en Hasla 26-fots snekke i lang tid bød endelig muligheten seg for at jeg kunne kjøpe den. I denne står det en Ford Watermota Sea Panther. Den røyker litt osv, men ikke mer enn at vi slo til og tenkte at det skulle vi kunne leve med. Første dagen gikk greit, men neste dag kom det en litt skjærende lyd med en liten vibrasjon som fulgte den. Dette var ved 2000 rpm. Vi fant etter hvert ut at det virket som at giret slurte. Ved 1500 rpm. Opphørte lyden og vi kunne fint kjøre. Revers virker ok. Testet en dag senere og problemet var likedan. Når turtallet kommer over 1500 minner det om en gammel girkasse som hopper ut av gir. Denne gangen var det ikke så mye skjærelyder først. Spørsmålet er: Hva gjør jeg nå, og kan dette havarere helt hvis jeg fortsette å bruke snekka og bare kjører på 1500 omdreininger. Finnes det ev. noen justeringer jeg kan gjøre? Jeg har sjekket at den står helt i gir. Det ser ut til å være nok olje. Jeg finner ikke noen dokumentasjon på type gir, og leg leser her på forumet at noen bruker motorolje på giret andre skal ha girolje. Jeg legger ved et bilde av den eneste dokumentasjonen jeg har. Mitt gir ser ut som det nederste på bildet. Jeg håper ikke at snekkedrømmen har havarert første dagen. Sitér dette innlegget Link to post
Sea Panther Svart 29.Juni.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2013 Sitér dette innlegget Link to post
Sea Panther Svart 1.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2013 Er det noen som vet hvilken type gir det nederste her er? Jeg hadde også satt pris på å hørt om det finnes noen måte å justere dette på. Jeg føler at jeg famler litt i blinde her Sitér dette innlegget Link to post
Knut Baltic Svart 1.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2013 Giret på tegningen er et Hurth HBW5 gir. Du finner mer info om giret i dokumentarkivet, hvis ikke har jeg servicemanual jeg kan sende deg hvis du sender meg PM. Giret er som en clutch hvor fjærer og lameller blir slitt. Det kan fortone seg på to måter, giret slår sent inn eller det slår bare delvis inn. Begge deler er jo uholdbart når du kjører båt. Før du skrur fra hverandre giret så sjekk klemflensen som akselen sitter i om den sitter fast. Hvis den ikke er ordentlig tight kan den også slure ved belastning. Du kan få tak i erstatningsgir i England laget av ZF for 5-6 båtpenger. Det er kanskje rimeligere enn å prøve å bytte deler i giret du har. Er det en Watermota Sepanther MK4? Hvis du tror at armen på giret ikke går helt i gir kan du forsøke å flytte kontrollkabelen ned til midterste hull. Merk at den da blir litt hardere å operere. Sitér dette innlegget Link to post
Sea Panther Svart 1.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2013 (redigert) Hei! Takk for svar Jeg fant en engelsk manual: Hurth HBW-5-10-20 Engelsk Operator/service manual. Regner med at det er det nærmeste jeg kommer. Jeg klarer ikke å la vær å bruke båten så jeg var ute en tur igjen i dag. Nå kommer det en "snappende" lyd når motoren kommer over 1000 rpm, som om noe glipper, så ruser motoren og trekkraften er borte, så det har i alle fall ikke blitt bedre av seg selv. Jeg skal sjekke klemflensen neste gang jeg er ved båten. Jeg regner med at denne er ved utgangen av giret der akslingen starter? Siden giret tar fin når jeg setter den i gir både forover og bakover tyder dette kansje på at det ikke er clutchen? Det er egentlig ingen problemer før over 1000 rpm. Dette kommer selv om jeg øker farten og turtallet forsiktig. Når jeg overtok båten hadde den vært lite brukt så giroverføringen var treg og jeg måtte være litt hardhendt, det kan være at det har vært litt brå overganger med rusing av motoren som resultat dette kan vel kanskje også ta hardt på både clutch og klemflensen? Jag har smørt opp kabelen men den er fremdeles litt hard å operere, men bedre enn den var. Jeg ser i manualen at peilepinnen ikke skal skrues til når jeg peiler oljen, dette var jeg litt usikker på. Selve pinnen er også litt løs i forhold til skruen den henger i så den er på en måte justerbar. Hvis jeg trykker denne helt opp og ikke skrur til kan det også være at det er litt lite olje, men jeg vet ikke om denne pinnen skal henge fritt eller trykkes så langt som mulig opp i skruen og festes der. Jeg vet ikke om det er en en Watermota Sepanther MK4. Hvordan seg jeg det? Båten er en 80-modell. Jeg så forresten at det var litt kast i akslingen er det normalt? Redigert 1.Juli.2013 av Sea Panther (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Knut Baltic Svart 1.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2013 Tror peilepinnen skal sitte fast i skruen. Du bruker ATF girolje, ikke noe annet. Nivået når du bare setter pinnen ned til gjengene skal være på streken. Når clutchplatene roterer med motoren plasker de olja rundt. Løs aksel i klemflens vil fortone seg som om motoren ruser seg eller at du tråkker clutchen litt inn på en bil uten å ta av gasspådraget. Kjører du lenge nok mister du all kontakt og kommer ingen vei. Er det klemflens med boltrr vinkelrett på akselretning fra to sider skal disse strammes til med momentnøkkel i bestemt rekkefølge og med forskjellig moment. Da sitter det som banken.. Når du sjekker flensen din kan du jo vurdere å løsne klemflensen fra gir (4 bolter) og se om motoren står rett vinkel i forhold til aksel. MkIV er rød og fin med 30hk. 80"tallet kan stemme. Deler til den får du i England hos Stephenson Marine Sitér dette innlegget Link to post
Sea Panther Svart 2.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2013 Trakk til flensen i dag, og la ut på fjorden svært optimistisk, men desverre så glapp det ganske snart igjen. Det jeg da observerte var at både flensen og akslingen misten en del av rotasjonen når det glapp og motoren ruset, så det er vel sannsynlig at feilen ligger i giret. Det rare er at ved ca 1200 prm kan den både kople ut og inn igjen med et "klakk" som om den settes i gir. Skjærelyden finnes noen ganger fremdeles. Jeg ser ikke at armen på giret ikke går i lås, jeg har også prøvd å trekke litt ekstra i den for å ta ut ev slakk i overføringene. Det finnes kanskje ikke så mye mer å prøve da? Giret henger jo etter en ganske massiv skinne. Vil motoren ballansere på sine egne motorfester hvis jeg velger å skru ut giret, eller trenger den ekstra støtte? Motoren er malt en grønnfarge med noe som ser ut som hammerslaglakk, men der den er litt slitt ser jeg at frisk rødfarge skinner gjennom, så det stemmer nok at det er en MkIV, da hvis dette er kjennetegnet. Sitér dette innlegget Link to post
Knut Baltic Svart 2.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2013 Hos meg sto to fremre fester på motoren og bakre på giret så jeg brukte en liten talje til å holde motoren oppe mens giret var ute. Usikker på hvordan dine fester er, men det er vel tryggest og gjør det lettere å få bitene sammen igjen. Nå kan jeg ikke analysere nøyaktig hva som feiler giret ditt, men det er 4 fjærer inne i giret som skal dytte platene sammen når du setter den i gir hhv frem og akter. Når disse blir slitt klarer de ikke holde giret på plass, men jeg er enig at det er litt merkelig at den går fint i gir når du beveger kontrollen. Hos meg tok det lang tid fra jeg engasjerte kontrollen til den gikk i gir. På slutten sluret den bare selv om den sto i gir. Jeg hadde allerede byttet clutchlameller så det var kun fjærene igjen. Likevel valgte jeg nytt gir og angret ikke. Det var som natt og dag og jeg kunne stole på det! Sitér dette innlegget Link to post
Sea Panther Svart 2.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2013 Jeg så på noen sett med lameller, plater og pakninger, så det var godt at du nevne fjærene. De var ikke med i settet jeg så på. Det er vanskelig å vurdere nytt gir også, så lenge motoren oser og ryker så mye. Hvis den ev. må byttes så følger det vel ofte gir med? (Det er uansett ikke helt innenfor budskjettet da.) Den virker egentlig ikke så slitt, for det er ikke så mye gjennomslag å kjenne når jeg tar av ojlepåfyllingslokket, men den har gått ca 1600 timer. Vet ikke hvor lenge de går? Eieren før han som hadde henne nå hadde byttet ventiltetninger og div. uten at det hjalp på røyken. Jeg har lest noen tips her om oljerens, pluss å bruke tykkere olje som jeg hadde tenkt å teste ut. Biltema har en SAE 20W-50, men jeg vet ikke om dette er så god kvalitet. Det ryker blå røyk selv om motoren er varm. Det var i alle fall uheldig at dette skulle ramme starten på båtlivet, som vi hadde gledet oss slik til, men det er vel kanskje slik noe ganger. Det at problemet er avhengig av turtal for å slå inn får meg til å lure på om det kan være noen form for sentrifugalvekter eller lignende i giret, men det ser jo ikke slik ut i manualen. Kan det finnes noe slikt? Jeg er veldig glad for de tipsene jeg har fått så langt Sitér dette innlegget Link to post
Knut Baltic Svart 2.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2013 Ikke avskriv den før du har sjekket litt. ZF forhandleren i Norge selger disse fjærene for ca 500,- stk hvis du vil prøve deg på jobben. Røyk kan være så mangt. Min røyk endel, men ble ganske bra tilslutt. Du kan jo få sjekket dysene. De er enkle å få ut og justert evt byttet på et dieselverksted. Sitter nålene fast kan de bli røyk av det. Be dieselverkstedet sjekke hvilket åpningstrykk de er satt til. Dieselpumpa kan være slitt slik at forrige eier har satt ned trykket på dysene. Hos meg sto de på 155 ats mens spec sier 170 ats. Er det tilfellet at de står lavt hos deg og du vil forsøke å sette de opp så vær klar over at kommer åpningstrykket for høyt kan det hende pumpa ikke klarer å pumpe diesel igjennom dysen.. Da blir det ikke start - been there done that (Jeg fikk tilslutt overhalt pumpa mi hos Stevenson Marine og satte dysetrykket opp igjen). Det er også mulig å justere på selve pumpa en grad eller to noe som kan hjelpe bra på røyken. Disse tingene er jo enkle å sjekke. Må du ha nye dyser koster det litt, men så har du kanskje også funnet en av kildene til røyk. Ikke glem at denne motoren skal ryke. Ingen moderne teknologi her og når den startes og før den blir varm kommer endel røyk. Når alt er i orden vil den ryke svært lite ved arbeidstemp og normal belastning. Fin motorgange har den også. Sitér dette innlegget Link to post
Sea Panther Svart 3.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2013 Jeg har forstått det slik at blå røyk kom av brent motorolje, så jeg hadde egentlig slått i fra meg at det kunne komme av dysene eller dieselpumpa. Da er jo det noe jeg kan sjekke etter hvert. Det var fint å høre noe positivt om denne motoren . Det meste jeg har lest, og det lille jeg har hørt, har ikke vært så positivt. Min kan gå litt ugjevnt når jeg slipper turtallet raskt ned, og av og til på tomgang øker det en del uten noen kjent årsak. Når turtallet har stabilisert seg er jeg enig i at den går veldig fint. Både rolig og uten noe særlig viberasjon. Han jeg kjøpte den av har lært meg å bruke startgass for å starte, men jeg vurderer å gå tilbake til forvarmingen av luften før start. Han var litt skeptisk til å bruke dette systemet siden det ble så varmt at det begynte å ryke. Jeg vet ikke helt hva som er best, startgass kan vel være en ganske tøff påkjenning for en dieselmotor? Jeg synes det er litt stas å holde på orginalmotoren dersom det er mulig, samtidig som jeg er litt fasinert av historien bak utviklingen av den, så jeg håper den holder en stund. Det mest plagsomme er egentlig at røyken kommer inn i båten og plager dem som sitter bak , så jeg skal prøve å finne ut av det. Driver og sjekker priser og leveringstider på nytt ZF-gir. Jeg ser jo at deleprisene på deler til det gamle begynner å nærme seg prisen på nytt gir, som du sa. Sitér dette innlegget Link to post
Knut Baltic Svart 4.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2013 (redigert) Hvis du har blårøyk bruker den vel også olje da? Da kan det være stempelringer som sitter fast også siden ventiler er sjekke? Kanskje noen andre enn meg kan analysere fargen hvis du legger ut et bilde. Jeg har kun min egen motorerfaring å skilte med :) Rusingen kan kanskje også være resultat at noe forbrenner på feil sted til feil tid. Vet ikke om startgass kan forårsake noe sånt. Jeg brukte kun forvarmeren på min, men måtte varme mellom 40-50 sek når den var kald. Det er jo bare 1 flammevarmer som skal varme 4 sylindere. Ja, det sier POFF, brenner og ryker litt nede i luftinntaket, men det er også meningen. Er også litt skeptisk til å bruke startgass. Har du tenkt å beholde båten i mange år kan du jo se deg om etter en nyere og bedre motor med gir. Jeg kikket på en 30 HK VP men det ble fort borti 100´ ++ med alt som kom i tillegg med aksling propell og installasjon selv om motoren kostet 70´. Brukt kan du sikkert finne til 20-30´ men det er fortsatt brukt og ukjent status. Til omtrent samme pris fikk jeg orden på den jeg hadde. Timeantallet du har på din motor er lavere en min var. Hvis du søker på Youtube etter watermota Seapanther finner du noen snutter som jeg har lastet opp, så kan du se hvordan min ble til slutt. Hvis du er interessert i mer dokumentasjon på motoren kan du sende meg din epostadresse på PM. Redigert 4.Juli.2013 av kagga (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sea Panther Svart 5.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2013 Den forrige eieren sier at motoren ikke bruker olje, så derfor tenkte jeg også på dysene. Det lukter litt brent olje så jeg vil prøve en oljerens for å se om ev satte stempelringer kan bli bedre. Jeg skal forsøke å ta et bilde, men nå får jeg jo ikke kjørt så mye et motoren blir noe særlig varm. Takk for tilbudet, men akkurat motoren tror jeg at jeg har brukbar dokumentasjon på. Her har jeg den orginale manualen, så jeg regner med at den dekker det meste? Det var fin gange i motoren på Youtube Kan du gi et tips om hvor du fikk tak i ZF-gir i England? Her er det jo leveringstid i september alle steder jeg sjekker. Jeg trodde det ville være raskest å få den her. Sitér dette innlegget Link to post
Knut Baltic Svart 5.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2013 Sendt deg IM med link. Sitér dette innlegget Link to post
Sea Panther Svart 3.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2013 En liten oppdatering Når jeg skulle til å bestille gir kom jeg i kontakt med en jeg kjenner som driver med båter. Når han hørte hvilket gir det var kom han på at han kanskje hadde et brukt liggende. Dette viste seg å være et Hurth HBW10 gir, men utvekslingen viste seg å være lik, og utvendig så det helt like ut. Når jeg skulle montere det viste det seg at det var litt forskjeller i målene, men ved litt justering på festene kom den til slutt på plass. Dette var noe helt annet. Med dette giret kom propellakslingen litt høyere noe som viste seg å være en fordel for denne var litt for lav viste det seg. Viberasjoner og ulyder var borte med det nye giret. Her satt også peilepinnen fast i mutteren du skrur den inn med, og dette sier meg at det gamle giret kan ha vært kjørt med for lite olje over lang tid. Når jeg fikk skiftet olje på motoren (kjøpte ikke Biltema), og fikk kjørt litt med normal driftstemperatur kan man ikke se noen generende røyk fra den heller lenger, så dette ser jo svært lovende ut. Da er det bare å håpe på en fin ettersommer og høst Tusen takk for hjelp og veiledning. Sitér dette innlegget Link to post
GA-Vo Svart 12.August.2016 Link til dette innlegget Svart 12.August.2016 Eg har også ein Watermota Sea panther med Hurth HBW5 gearkasse. Av og til går den ikkje i gear. (framover eller bakover) Når eg så set den i motsett fartsretning og prøver på nytt, går den som regel alltid i gear. Den slurar aldri eller går ut av gear. Er det nokon som veit kva som er gale med denne gearkassa? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.