Jump to content

mando 55amp dynamo, hva er 'exc.' uttaket?


Jan Bjørnstad

Recommended Posts

Har en 5,7 l mercruser med en mando dynamo 55amp og etter mye søk har jeg funnet ut at det ikke er strøm på exc .

Det jeg lurer på er om det er strøm inn eller ut ,for sånn jeg ser det at vis det er strøm ut så er dynamoen dårlig men i motsatt fall med strøm inn så er det ett ledningsbrudd

Link to post
Share on other sites

Exc. står for exciter altså skal denne ha spenning når tenningen står på for å "excite" feltstrømmen, starte dynamoen kan du si. Når dynamoen er i gang henter den spenning til regulatoren fra L2, en utgang fra likeretteren. Den andre tynne ledningen på regulatoren er merket "s" og er en sense-ledning. Eneste tilkobling som er utgang er B som normalt er koblet til "30" på starteren.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Sånn har jeg koblet til min Mercruiser 5.7L. Dynamoen er egentlig 75 amp. men 55 amp vel nærmere originalen. Dynamoen er fra Korea.

Jeg vet ikke om dette er den enkleste måten å gjøre det på, men etter å lest meg opp må alle mulige varianter . samt å bygge videre på det som allerede var gjort i båten , så ble det denne løsningen. Det funker i allefall

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...