Jump to content

Forbrukerelektronikk til navigasjon i båt. Ikke ansvarsfullt?


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Angående holdbarhet vil jeg kort nevne at man kan kjøpe veldig mange 10" nettbrett for prisen av en 10" kartplotter.:lol

Mulig det. Men hvis nettbrettet slutter å fungere i den kulingen du helst trenger den mest, regner jeg med at Elkjøp eller Komplett kan synes ganske langt unna. Kartplotteren er for meg, på lik linje med radar, vhf, papirkartene, nødraketter, redningsvester, osv, en del av det utstyret jeg forutsetter skal fungere under absolutt alle forhold. Sikkerhet er jeg villig til å betale for.

 

Jeg forstår ikke argumentasjonen for å foretrekke nettbrett. Jeg har flere brett, både Ipad og Android, og har såvidt testet flere av kartapplikasjonene som har vært omtalt på BP. For meg synes de fleste som leketøy å regne i forhold til en dedikert plotter eller nav-anlegg. Greit nok som navigasjonshjelp på godværsdager og småturer (hvis du klarer å lese skjermen i julisola da), men der stopper det også for meg. Nettbrettprogrammer og nettbrettenes funksjonalitet er pr i dag langt fra hva en dedikert plotter leverer totalt sett.

Redigert av Tilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

, så er jeg ikke helt overbevist om at "forbrukerelektronikk" (les:nettbrett og pc) er modent for å kunne erstatte en kartplotter.

Neste gang du reiser med Danskebåten burde du spørre om å få se kartplotteren. De vil vise deg en PC med en diger skjerm tilkoblet.

 

Det er ikke en eneste Nintendoboks som er godkjent til navigasjon.

 

De som seiler Whitbread og alt det der. Bruker de Nintendoboks?

Nix, de bruker PC eller Mac.

 

Du burde også se hva man kan få til med Maxsea. Explorer eller TZ.

 

Jeg har hatt PC i seilbåt siden slutten av 80 tallet. Fungerer helt utmerket.

Link to post
Share on other sites

 

Sant. Men en gps-navigatør som tror den røde prikken er 100% nøyaktig har nok større sjanse for å gå på enn papirnavigatøren som vet at han fort er 20-30 m "off".

 

Hvilket vel bare illustrerer at kunnskapsnivået til navigatøren egentlig er viktigere enn hvilken variant av teknisk duppeditt han har til å hjelpe seg med.

Link to post
Share on other sites

. Det må plasseres i en fornuftig innpakking med hardware som tåler maritimt miljø. En ting er innkapsling, en annen ting er faktisk fuktbeskyttelse. Det er faktisk fuktighet i luften, som i nærheten av sjø inneholder salt, og denne fuktigheten fører til korrosjon. På normal elektronikk har man et tynt lag med lakk utenpå kretskortene, i maritim elektronikk er det ofte mange lag med lakk og som regel av en helt annen kvalitet.

 

Da stemmer det at alt var bede før har en Compaq Armada fra 1999 den holder koken i båten enda.

og en stasjonær fra ca.2005.

 

Jeg har hatt PC i seilbåt siden slutten av 80 tallet. Fungerer helt utmerket.

Og jeg som trodde jeg var tidlig ute i 95. og i båt siden 99.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Neste gang du reiser med Danskebåten burde du spørre om å få se kartplotteren. De vil vise deg en PC med en diger skjerm tilkoblet.

 

Det er ikke en eneste Nintendoboks som er godkjent til navigasjon.

 

De som seiler Whitbread og alt det der. Bruker de Nintendoboks?

Nix, de bruker PC eller Mac.

 

Du burde også se hva man kan få til med Maxsea. Explorer eller TZ.

 

Jeg har hatt PC i seilbåt siden slutten av 80 tallet. Fungerer helt utmerket.

 

Jeg har faktisk vært på brua på Danskebåten, har du?

Du burde i det minste lese trådens tittel før du svarer :wink:

 

Her diskuteres det forbrukerelektronikk. Denne kategorien omfatter bl.a. (de fleste) nettbrett og ukens laptop fra Expert.

Som jeg skrev i innlegg #33, kjenner jeg til hva de store gutta bruker. Det er en Windows-PC med ECDIS.

For å få en PC IMO-godkjent for navigasjon og maritim bruk, må den imøtekomme kravene i IEC-60945. Linken inneholder bare en innholdsfortegnelse, men det gir likevel en innsikt over hva "Maritime navigation and radiocommunication equipment and systems" skal tåle. Denne linken gir en interessant oversikt over noen av kravene (legg merke til 3 dropp fra 20m!!).

Det er ikke en "forbrukerelektronikk-PC" fra Expert som står på brua på Danskebåten.

 

Jeg er ikke det minste i tvil om at dine PC'er har fungert utmerket i båt siden 80-tallet. Samtidig tror jeg heller ikke at de har stått ute i cockpit i vær,vind og sjøsprøyt. De som seiler Whitbread sitter også relativt tørt nede på kontoret i kjellerstua med sine Mac'er og PC'er.

 

For å spole tilbake til trådstarters spørsmål, så opprettholder jeg min forrige avslutning:

Hver enkelt må selv vurdere hva slags og hvor mye forbrukerelektronikk de ønsker å satse på, og føler seg trygg med. Så lenge man er inneforstått med ulemper og risiko.

 

 

 

Trådstarter spør om det er ansvarlig å bruke forbrukerelektronikk til navigasjon. I følge Sjøfartsdirektoratet finnes det (så langt jeg kan se) ingen krav til godkjent navigasjonsutstyr ombord i mindre båter. Da skulle vel det bety at det er OK med nettbrett til navigasjon?? Dersom du derimot skulle grunnstøte fordi nettbrettet "svimte av" i varmen eller fordi fingrene dine ble våte, så er det uansvarlig?!

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...