Jump to content

autolube yamaha gikk tom for olje. går ikke lenger på tomgang.


Pcg

Recommended Posts

Etter noen timer på sjøen og på vei hjem stoppet motoren plutselig og vi trodde vi hadde gått tom for bensin.. Men det var oljeg tanken som var tom. Fyllet på en liter og fikk ikke båten til og gå på tomgang. Så vi måtte ha på litt tomgang gass for og få den inn til havn.. Jeg lurer på hva som har skjedd.. Kjører en 89 mod autolube yamaha motor som skulle hatt en alarm el noe som sa fra om olje nivå var lavt? Eller et nød prog? har vi skjært motoren.. Jeg får startet men kunn med masse gass..

Link to post
Share on other sites

normalt skal en 89mod autolube kutte turtall på ca 2000 og deretter komme med alarm når tanken kommer under et visst nivå.

 

Frykter du har tatt et stempel eller 2 ja... hvor stor er motoren?

En kompresjonstest vil si mer.

 

Fikk selv stopp på min 92 mod 60hk, der var det godt med olje på men det var kommet regnvann inn og lagt seg i bunn av oljetanken.... :sad:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

vanskelig å si før man vet hvordan skadene er? Stemplene i seg selv koster ikke all verden, men er jo noen timer arbeid å bytte.

 

Surt å miste båtsesongen med nybåt allerede før den har begynt...!

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

sur måte å lære på ja...

rette tida også for slikt - fellesferie for døra og må vel påregne ukesvis kø hos kompetente verksteder.. :headbang:

 

hva slags båt?

For å berge sommeren, kanskje like greit å se etter erstatningsmotor - og så få reparert 80hk'en til høst/vinteren, så solgt en av motorene til våren igjen

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

en nyinnkjøpt Nordkapp 17fot uten hardtop :) kjøpte den gjennom forhandler så de tok bunnstoffet og tok service på motor for og få den sjøklar.. de garanterte at den skulle holde ut sesongen.. så de skal se på den til mandag.. men sånt går vel ikke på garantien.. krysser fingrene... :pray:

Link to post
Share on other sites

Nå gjelder nok ikke garantien for olje og bensin, så her er jeg redd for at det er lite hente.. men de burde opplyst at oljetanken ikke var full, og at du burde sjekke dette.. En god regel er å sjekke oljenivå når en fyller bensin...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

er jo brukerens ansvar å følge med på om det er olje og bensin ja.

Men er jo en feil på motor dersom den ikke har gitt alarm for lavt oljenivå.

 

brukerhåndbok her, men dekker vel ikke akkurat din motor 100%

https://baatplassen.no/i/topic/38169-yamaha-60f-75a-85a-og-115b-owners-manual/

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

kan ikke si annet at jeg skulle ha gjort og visst.. men selgeren som var med på første test tur sa i klart tekst at ha med en liter olje i båten for hvis alarmen eller nødprogrammet slår inn så fyll bar på slik at dere kommer inn til havn :) stolte på det vi da.. der var bruker hånboka gitt :) har letet etter den..

Link to post
Share on other sites

Kan sikkert prøve deg på garantien om alarmen er defekt og de i tilleg opplyste deg om å "lytte etter" alarmen.. Vet ikke hvor stor tanken din er men det må ha vært ganske tomt da du overtok den om du har tømt den.. Om du ikke har kjørt veldig mye da.. Jeg brukte min en del og etterfylte en gang i sesongen..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det går med en del olje på disse totakterne skjønner jeg, har ikke regnet på det før nå... og en liter olje på 50 liter bensin blir litt det ja

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ergelig med ødelagt motor. Får håpe det ordner seg. Det kan også se ut som motoren din er eldre enn 98 modell. Litt langt unna på bildet, men det ser ut til at det er rundt 1990 modell ut fra dekoren på dekselet. Kanskje det også kan brukes litt ifh til reklamasjon.

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...