Jump to content

Sabb 2G 16hk Vann i sylinder!

Odd Arne Roll

Recommended Posts

Kjørte en tur i dag, båten var treg å starte men gikk greit når den hadde startet. Når jeg skulle starte den før hjemturen ville den ikke starte.

Når jeg skrudde ut den ene pluggen for tennsigaretter rant det vann ut av dette hullet.

Hva kan forårsake dette?

Hvordan går jeg best frem for å finne årsak og hva kan være en løsning?

Regner ikke med det skal bære vann i sylynder :-)

Hei. Eg var med å feilsøke ein 30hk Sabb med samme symptom. Da sjekka vi først om det var lydpotta som lak (mellom kjølevannstanken og lydpotta). Den viste seg å vere ok, pakningane mellom lydpotta og sylindarane var og ok. Deretter demonterte eigar begge toppane og sjekka topp og vannpakning, dei var også ok. Siste trinn var da og sjekke om toppane var tette. Men det viste seg at eine toppen ikkje var tett, derav måtte eine toppen byttast.

Om du sjekker desse punkta burde du finne årsaken. Eg rekna med at det ikkje er muligt at det kjem vann inn luft inntaket.

Lykke til! :-)

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Tok ut begge pluggene for tennsigaretter som går inn til sylynderen og kjinnet motoren, den ene sylynderen var tørr, den andre sprayet det ut vann, uten stopp når jeg kjinnet motoren :-( Prisen jeg fant hos sabb på lignende topp var 10.000kr latterlig dyrt! :-(

Ser ut for meg som båtsesongen er over for meg i år :-(

Kan det fremdeles bare være en pakning eller høres det ut som noe mer alvorlig når det sprayer bann ut på denne måten?

Fant en sprekk på ca 3cm ca en cm fra der dieselen blir sprøytet inn.

Hvis jeg sveisen denne sprekken tett med støpgodspinner, kunne jeg være heldig å få motoren til å vare ut sesongen, eller er et slikt forsøk helt latterlig og meningsløst?

Videre, hvis jeg hypotetisk fikk tettet sprekken, er det mulig at jeg kan bruke de gamle topppakningene på nytt og i tillegg komme unna uten å måtte sende toppen til fresing?

(Hvis sylynderseevice gir tilbakemelding om at den ikke kan fikses vil jeg allikevel prøve ;-)

(3cm lang sprekk, ikke 3cm bred, den er kanskje maks 1/2 mm bred sprekken.)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...