Jump to content

Lofotfiske


kgt

Recommended Posts

:wink:

Nå er det klart til årets tur for å oppleve Lofotfiske!! En uke i ramsalt fiske miljø. Jeg lurer på om noen av di andre medlemene på forumet har lagt veien dit?. 67 sjømil i det som ser ut til å bli et nydelig vær..klart, -5. Regner med å komme tilbake med noen bilder på forumet etter turen.

 

God båtHelg til forumets medlemmer!! :flag:

Redigert av kgt (see edit history)

kgt

Link to post
Share on other sites

:wink:

Nå er det klart til årets tur for å oppleve Lofotfiske!! En uke i ramsalt fiske miljø. Jeg lurer på om noen av di andre medlemene på forumet har lagt veien dit?. 67 sjømil i det somser ut til å bli et nydelig vær..klart, -5. Regner med å komme tilbake med noen bilder på forumet etter turer.

 

God båtHelg til forumets medlemmer!! :flag:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Har ikke konkrete planer nå, men skulle så gjerne vært der. Jeg ser frem til å få se bilder derfra.

 

Hilsen Lofoting! :sailing:

Link to post
Share on other sites

:wink:

Nå er det klart til årets tur for å oppleve Lofotfiske!! En uke i ramsalt fiske miljø. Jeg lurer på om noen av di andre medlemene på forumet har lagt veien dit?. 67 sjømil i det som ser ut til å bli et nydelig vær..klart, -5. Regner med å komme tilbake med noen bilder på forumet etter turen.

 

God båtHelg til forumets medlemmer!! :flag:

<{POST_SNAPBACK}>

Aaah, du må ikke poste sånt. Det medfører at en stakkars Søring begynner å gå rundt seg selv. :confused:

 

Jeg har i årevis drømt om å delta i Lofotfisket, og ikke minst etter endt sjøvær - sette tenna i skrei med lever og rogn, men det blir med drømmen. Altfor mange gangtimer, eller rettere sagt - døgn, nordover setter en stopper for drømmene.

 

Hvordan har det blitt med leveringsplasser etterhvert, er det blitt sentralisert og i et lite antall?

 

Kan fritidsfiskere levere fangst på de samme plassene som yrkesfiskerne?

 

Alt mediastyr rundt fritidsfiskere i det siste - har det medført at denne gruppen blir uglesett etterhvert?

 

"Torskekvota" på 2 tonn som fritidsfiskere kan selge i 2005 - er det inklusive skrei, eller er det bare kysttorsk det er begrensning på?

 

Med ønske om godt vær

Røylen

Link to post
Share on other sites

Aaah, du må ikke poste sånt. Det medfører at en stakkars Søring begynner å gå rundt seg selv. :confused:   

 

Jeg har i årevis drømt om å delta i Lofotfisket, og ikke minst etter endt sjøvær - sette tenna i skrei med lever og rogn, men det blir med drømmen. Altfor mange gangtimer, eller rettere sagt - døgn, nordover setter en stopper for drømmene.

 

Hvordan har det blitt med leveringsplasser etterhvert, er det blitt sentralisert og i et lite antall?

 

Kan fritidsfiskere levere fangst på de samme plassene som yrkesfiskerne?

 

Alt mediastyr rundt fritidsfiskere i det siste - har det medført at denne gruppen blir uglesett etterhvert?

 

"Torskekvota" på 2 tonn som fritidsfiskere kan selge i 2005 - er det inklusive skrei, eller er det bare kysttorsk det er begrensning på?

 

Med ønske om godt vær

Røylen

<{POST_SNAPBACK}>

Reis med fly hvis du skal til Lofoten og prøv å få være med andre.

 

Det er fortsatt mange leveringsplasser selv om antallet fiskemottak er kraftig redusert de siste 10-20 år. Det er færre, men større og mer effektive mottak.

 

Ja, fritidsfiskerne kan levere på samme mottak som yrkesfiskerne.

 

Tror ikke fritidsfiskerne blir uglesett av de fleste, men også her er det vel noe forskjellige oppfatninger.

 

2 tonn kvote til fritidsfiskerne er nok totalt, inkl. skreien, desverre.

 

Lofotfisket er kraftig redusert når det gjelder antall fiskere og båter i forhold til tidligere tider, men er fortsatt et eventyr som bør oppleves :yesnod:

Link to post
Share on other sites

:sailing: Jeg var så heldig å få oppleve alt dette i Henningsvær første uken i mars!

 

Det var brukbar aktivitet ut fra fiskeværet, og de gikk ut kl.10,00 - og artig når de kom inn med fangsten til alle disse mottakene på begge sider av den lune havna i Henningsvær.

 

Skrei, lever og rogn - " Mølja" - det gikk ned på høykant fra rorbua om kveldene!

 

God tur og lykke til med både fiske og andre aktiviteter! :fishing::sailing:

 

 

NB!

Vi var mest på fotofangst fra miljøet rundt om i Lofoten/Vesterålen på denne turen, og er meget fornøyd med resultatene og opplevelsene både fra fiske- og fotofangsten!

 

Trenger en stund for "å lande" etterpå!

 

Turen til dette eventyret anbefales! :flag:

 

 

Ship'O'Hoi!

Link to post
Share on other sites

Tusen takk, Baltic!

 

Mht. fritidsfiske på Lofoten:

Er det juksamaskin de fleste fritidsfiskerne bruker på skreien, eller brukes garn og line også?

 

Jeg vet det er tillatt med kun én juksamaskin ombord, men er juksahjul i tillegg tillatt?

 

Er det tillatt med juksahjul til hver person ombord?

 

Kvota på 2 tonn, det er kun torsk er det ikke? Øvrig fisk er det ikke begrensning på, eller?

 

Mvh

Røylen (vitebegjærlig)

Link to post
Share on other sites

Tusen takk, Baltic!

 

Mht. fritidsfiske på Lofoten:

Er det juksamaskin de fleste fritidsfiskerne bruker på skreien, eller brukes garn og line også?

 

Jeg vet det er tillatt med kun én juksamaskin ombord, men er juksahjul i tillegg tillatt?

 

Er det tillatt med juksahjul til hver person ombord?

 

Kvota på 2 tonn, det er kun torsk er det ikke? Øvrig fisk er det ikke begrensning på, eller?

 

Mvh

Røylen (vitebegjærlig)

<{POST_SNAPBACK}>

De fleste fritidsfiskere bruker nok bare vanlig håndjuksa, men det finnes jo noen som har juksamaskin også. Sikkert også noen som bruker line og garn (vet ikke om det er lov), men det hører nok til sjeldenhetene hos fritidsfiskerne.

 

Jeg er sannelig ikke helt sikker (oppdatert) på dagens regler når det gjelder de andre tingene du spør om. Kunne nok tippet og kanskje fått noen rette, men det vil jeg ikke gjøre her på forumet.

 

Mitt råd blir å ringe Fiskeridirektoratets kontrollverk (f.eks. i Bergen el. Bodø). De vet nok svaret :yesnod:

Link to post
Share on other sites

:wink:

Nå er det klart til årets tur for å oppleve Lofotfiske!! En uke i ramsalt fiske miljø. Jeg lurer på om noen av di andre medlemene på forumet har lagt veien dit?. 67 sjømil i det som ser ut til å bli et nydelig vær..klart, -5. Regner med å komme tilbake med noen bilder på forumet etter turen.

 

God båtHelg til forumets medlemmer!! :flag:

<{POST_SNAPBACK}>

Noen stemningsbilder fra Lofoten...kan det bli bedre?

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/3/3673/Svolvaer.JPG

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/3/3673/Henningsvaer.JPG

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/3/3673/Etter_en..._dags_fiske.JPG

Redigert av kgt (see edit history)

kgt

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei der, ja det hørtes kjempeflott ut å være på lofoten, var med fatter i fjord, gikk i meget dårlig vær fra Lødingen og vestover i en sage 27 uten akterkabin.

Var der i en uke og under VM i skreifiske. KAN ANBEFALES

 

Legger ved noen flott bilder fra den turen.

Ble bare ett bilde da det ikke er så mye plass å legge inn bilder på.

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...