Jump to content

Bensinfilter/vannutskiller til (Skibsplast) Mercury Verado 150hk

General

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en 2011 modell Skibsplast med 150hk Mercury Verado motor. Har hatt båten i ett par uker nå og har stor kost meg. Men det er en ting jeg ikke har fått helt oversikten på enda og det gjelder bensinfilter/vannutskiller. Tidligere båter jeg har hatt har ikke hatt ett slik opplegg, da det kun har vært 2-takt. Jeg skjønner virkemåten at det filtrerer bensinen (tar bort "møkk" i bensinen og skiller ut vannet.) Jeg har ett Donaldson P556287 filter i min båt. Dette filteret står mellom bensintanken og motoren. Legger ved ett bilde av filteret. Som man ser av bilde har det en stengekran som er nærmest motoren.

bilde

Her er ett bilde av undersiden:

bilde

Det fulgte også med dette til båten, ser nesten ut som det har noe med filtret og gjøre. For meg ser det ut som jeg kan skru den messing fargede skruen inn der skruen i filteret er og koble slange på og koble den hvite plast delen i andre enden for så og skru den fast i en flaske eller lignende da den hvite delen har flaske gjenger på innsiden. Som ett tillegg kan jeg legge til at brukermanualen til båten og motoren ikke nevner noe om dette filteret.

bilde

Hvis det da er slik jeg tror det er. Går det da greit og tappe ut litt for så og skru igjen? Tapper da ut litt for og se om det er vann i filteret. Eller bør jeg tappe ut alt som er i filteret og skru av filteret for så og fylle det opp igjen med bensin og evt. bytte filter? Noen som vet hvor jeg får kjøpt filter på nettet eller i Oslo? Mercury forhandler?

Håper det ble greit forklart. Eller skal jeg ikke tenkte på dette i det hele tatt og heller skifte filter når jeg setter den bort til service hver høst. Setter den bort til service så lenge motoren er under garanti.

Hei du! Jeg kjenner ikke til filteret, men Verado har eget vannutskillende filter på motoren. Dette Donaldson filteret er nok ettermontert, mange gjør det som ekstra sikkerhet. Jeg tipper at du kan gjøre slik du foreslår, skru ut og tappe fra bunn, men tviler sterkt på at det er nødvendig. Hvis motoren din piper og viser at du har vann i det standard vannutskillende filteret på motoren kan du vurdere å tappe Donaldson filteret for vann, men hvis ikke så hadde jeg ikke giddet å styre med det. Skift det en gang i året sammen med service, det gjorde jeg med min 225hk Verado.

Som sagt: Verado har vannutskillende filter på motoren. Blir det vann i den får du alarm. Da tømmer du filteret. Skjer dette hyppig kan du sjekke Donaldson filteret. Hvis ikke alarmen går er det ikke vann i bensinen heller.

Verado har også bensinfilter som fjerner grums i bensinen.

Ingen grunn til å stresse og sjekke og styre hvis du ikke har lyst da.....!

Takk for svar. Filteret er nok ikke ettermontert da jeg har sett det på alle Skibsplast av nyere årgang av 605 og 655 DC. Høres veldig bra og betryggende ut at det er alarm på motoren som varsler om evt. vann i bensinen. Tenkte jeg skulle prøve og drenere filteret, liker og ha oversikt over alt på båten for og ha kontroll på tingenes tilstand. Prøver og drenere, så bytter jeg filteret til høsten når jeg tar service og vinterkonservering. Dette her er helt nytt for meg, høres dette ut som en greit måte og gjøre det på: Går ut ifra at jeg da stenger kranen på toppen av filteret for så og løsne litt på skruen under. Samler opp det som renner ut. Hvis det da er bensin som kommer ut med en gang, skulle jeg tro det ikke er vann i filteret da vann samles i bunnen? Da kan jeg bare stenge med en gang? Hvis det er veldig lite jeg tapper ut trenger jeg vel ikke og skru av filteret og fylle opp med bensin? Eller bør hele filteret tømmes for så og skru av filtret og fylle det opp igjen med bensin før jeg skrur det på igjen.

• 1 år senere...

Jeg har kjøpt en 2011 modell Skibsplast med 150hk Mercury Verado motor. Har hatt båten i ett par uker nå og har stor kost meg. Men det er en ting jeg ikke har fått helt oversikten på enda og det gjelder bensinfilter/vannutskiller. Tidligere båter jeg har hatt har ikke hatt ett slik opplegg, da det kun har vært 2-takt. Jeg skjønner virkemåten at det filtrerer bensinen (tar bort "møkk" i bensinen og skiller ut vannet.) Jeg har ett Donaldson P556287 filter i min båt. Dette filteret står mellom bensintanken og motoren. Legger ved ett bilde av filteret. Som man ser av bilde har det en stengekran som er nærmest motoren. 

bilde

Her er ett bilde av undersiden:

bilde

Det fulgte også med dette til båten, ser nesten ut som det har noe med filtret og gjøre. For meg ser det ut som jeg kan skru den messing fargede skruen inn der skruen i filteret er og koble slange på og koble den hvite plast delen i andre enden for så og skru den fast i en flaske eller lignende da den hvite delen har flaske gjenger på innsiden. Som ett tillegg kan jeg legge til at brukermanualen til båten og motoren ikke nevner noe om dette filteret.

bilde

Hvis det da er slik jeg tror det er. Går det da greit og tappe ut litt for så og skru igjen? Tapper da ut litt for og se om det er vann i filteret. Eller bør jeg tappe ut alt som er i filteret og skru av filteret for så og fylle det opp igjen med bensin og evt. bytte filter? Noen som vet hvor jeg får kjøpt filter på nettet eller i Oslo? Mercury forhandler?

Håper det ble greit forklart. Eller skal jeg ikke tenkte på dette i det hele tatt og heller skifte filter når jeg setter den bort til service hver høst. Setter den bort til service så lenge motoren er under garanti.

Veit dette er gammel tråd, men korleis løsner man filteret? Berre å skru filterkoppen rundt ? (stålklumpen i bunn)

Eller? Eg spør just in case før eg ødelegger mitt eget hehe. Sitter godt:)

Hei, ser at du får noen anbefalinger over, men disse filtrene skal enten tømmes eller byttes en gang i året, litt avhengig av antall timer du kjører og temperatursvingninger. Filterenheten får du tak i...

Tappeskruen kan benyttes og filteret løsnes ved å skru hele filteret av. Sitter det fast så benytte oljefilter tang/reim, pass på at du ikke knekker feste. Ryker feste så bytt ut hele modulen.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Ikke så mye søl, ha noen filler tilgjengelig så går det greit...

Jeg bruker å pumpe med belgpumpa og satser at det holder, start motoren og la den gå på tomgang en stund før du drar på sjøen. Det som er viktig er å skru det nye filteret ordentlig til / på plass, bruk gjerne 2-T olje på pakningene.

Jeg hadde motorproblemer etter filterbytte en gang, den stoppet ukontrollert på tomgang, det viste seg at filterhuset dro falsk luft, filterhuset var ikke tilstrekkelig skrudd til. Etter dette fungerte motoren.

Eg har ikkje prøvd med tang enno, men som nemt over er det makan til plassering. Om man berre skal tappe ut i bunnen av filteret, så er det kkje plass til rare oppsamlingskarret.....

Men, eg tappa derimot til det ikkje kom meir bensin ut, ca en halv liter bensin. Starta berre opp motoren etterpå og den gjekk nesten en halvtime på tomgang etterpå, samt med litt turtall, uten antydning til bensinmangel. Så da regner eg med det går fint å belaste motoren uten manuell pumping.

Hei, det er mange modeller av denne filterenheten, jeg mener den er to-delt, dvs du skal kunne skru av både bunnen (den med tappeskrue) og selve filterhuset. Jeg har villet startet med å løsne bunnen...

Det var derfor jeg svarte "tja" lengre oppe om den satt godt eller ikke, de kan sitte noe fryktelig, har den aldri vært oppe så kan den sitte så hart at man bør tenke på festebraketten når man vrir med filterreim/ tang.

Gummi mot metall som har tørket setter seg etter en stund.

Merk;

Får du den ikke demontert så bytt ut hele filterenheten inklusiv festebrakett, slangenipler og filter.

Bilde;

bilde

Redigert av John_Kr (see edit history)

Er en stund siden jeg skiftet på min Skibsplast. Aldri sett vann der..

MEN man trenger da ikke filtertang? 

Såvidt jeg husker så sett en plastboks under filter, tapp ut bensinen som kommer ut, sku ut bolten som står oppå filteret. Denne bolten er gjennomgående og skrudd ned i bunnskålen på filteret. Løsner du den så er det bare å nappe litt i filter og plasser det ned i plastskålen for å unngå søl. 

Skal være noen O-ringer rundt bolten om jeg husker riktig.

Husk det er mange forskjellige typer av disse filtrene, de nye nå kommer uten slike glass i bunnen, de ser rett og slett ut som et vanlig oljeflter og de sitter like godt som et oljefilter. Min båt er 10 mnd gammel, tok ut mitt filter og jeg hadde ikke sjans å skru av filterpatron uten å bruke filtertang. Det er jo bare å prøve...

Godt spørsmål i disse grønne dager...

Er det mye vann og drit i bensinen så skal du IKKE tømme den tilbake i tanken.

Ser den grei ut så kan du jo bruke den på plenklipper/kanklipper eller lignende, det gjør jeg.

Jeg tømmer den ikke i sjøen og jeg leveren den ikke til miljøstasjon.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...