Jump to content

Motorstopp, gode hjelpere og hell i uhell


Ludde30

Recommended Posts

Så var det vår tur... Kona og jeg har hatt barnefri helg, og var på Bo Kaspers-konsert på Verdens Ende på fredag. Lørdag i ellevetiden bestemte vi oss for å dra til noen venner som lå i en uthavn ved Brøtsø. Det var bra med sjø, så jeg valgte å gå inn Røssesundet istedenfor å gå syd om Hvasser. Akkurat da vi var ved innløpet til Røssesundet stoppet motoren. Kalte umiddelbart opp Tjøme Radio på kanal 16, og innen 1 minutt hadde de sørget for at Røde Kors-båten med base i Vrengen skulle komme ut å hente oss. De kom etter ca 15 minutter, og du verden for noen hyggelige folk! Vi ble buksert til hjemmehavna vår på Mågerø og pent lagt inntil service-/utsettbrygga der. Så begynte skrujobben.

 

Som forventet var det rusk i dieseltanken som hadde blitt hvirvlet opp på på utsiden av Verdens Ende. Det problemet var tåelig lett å løse og dagen i dag har gått med til tanksjau. Men feilsøkingen avslørt et problem til. Koblingen ut fra forfilteret var sliten. Da jeg byttet filter så var jeg borti slangen litt, og da ble det slark i koblingen inn til filteret. Gjengene var rett og slett slitne, og resultatet var luft i systemet. Det problemet hadde jeg neppe funnet ut av om det ikke var for rusket i tanken, og jeg tenker med gru på om den hadde løsnet under andre forhold. Så det var en form for hell i uhell tross alt :smiley:

 

Nå er alt i skjønneste orden, men jeg kommer dessverre ikke til tanken så jeg får sett innsiden. Uavhengig av lørdagens hendelse så har det vært meningen å bytte til en tank jeg har under senga. Den er større og midtstilt (dagens er på styrbord side), så nå fikk jeg et nødvendig tupp i baken for å ferdigstille det prosjektet. Stoler ikke på den gamle tanken, men kommer til å ha den som reservetank.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Har selv gått over nordsjøen i storm mange ganger og takker min Gud for dagtankene med drenering vi hadde ombord,

Dieseltanken på lystbåter er et tragisk opplegg som til slutt må gå galt. Om du husker den originale dieseltanken på sabb motorene så var det en pung under tanken med tappekran, tanken var liten og var plassert på en slik måte at den kunne dreneres daglig. Tror dette var vesentlig for sabbens gode rykte.

Link to post
Share on other sites

Så var det vår tur... Kona og jeg har hatt barnefri helg, og var på Bo Kaspers-konsert på Verdens Ende på fredag. Lørdag i ellevetiden bestemte vi oss for å dra til noen venner som lå i en uthavn ved Brøtsø. Det var bra med sjø, så jeg valgte å gå inn Røssesundet istedenfor å gå syd om Hvasser. Akkurat da vi var ved innløpet til Røssesundet stoppet motoren. Kalte umiddelbart opp Tjøme Radio på kanal 16, og innen 1 minutt hadde de sørget for at Røde Kors-båten med base i Vrengen skulle komme ut å hente oss. De kom etter ca 15 minutter, og du verden for noen hyggelige folk! Vi ble buksert til hjemmehavna vår på Mågerø og pent lagt inntil service-/utsettbrygga der. Så begynte skrujobben.

 

Hyggelig lesing for oss som var innblandet i dette - takk.

Godt det gikk bra - det bruker det heldigvis - Du skal ha for at du var rolig i situasjonen, og at du mens dere ventet, begynte å sjekke hva som kunne være galt, du hadde allerede da en liten mistanke.

Fortsatt god båtsommer.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Jeg hørte dere på VHF, vi hadde gått fra Havna og befant oss i Årøysundet. Skjønte at dere fikk hjelp raskt. Vi møtte Redningsskøyta få minutter senere, så jeg trodde at det var de som var på vei til dere. Men Røde Kors-båten i Vrengen var jo nærmere. Godt å høre at alt gikk bra!

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Den nye tanken har vært i bruk i en og en halv uke nå, og alt fungerer helt topp. Måtte etterstramme tappekrana for der kom det et par dråper diesel ut. Neste er å bytte giveren i tanken som kun er 30 cm, mens jeg må ha giver på 45 cm. Kjøpte på Maritim, men det viste seg at de har Wema S3, mens jeg har innfesting for S5, så den må byttes De har forskjellige flenser men er ellers like. Ferien starter neste torsdag, så jeg kjører nok med denne giveren ut sesongen. Vet at når nåle er et stykke nede på det røde så er det drøye 40 liter igjen på tanken, og da liker jeg å fylle uansett.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...