Jump to content

Teakdekk fra Biltema - brukbart trevirke?

Artekno

Recommended Posts

Biltema har sannelig også teak for legging av teakdekk (12 mm). Er det noen som har benyttet dette og lagt dekk selv? Er kvaliteten på trevirket ok, i hvertfall om man håndplukker litt i stabelen? Det er gjerne ikke så mye på lager på hvert varehus. Dette er neppe en storselger, og lagerbeholdningen blir vel neppe bestemt av en person som har greie på hvor mye som går med. Så kan hende man må rundt om på flere butikker og handle, om man skal legge et helt dekk. For min del er det kan snakk om teak i cockpit i første omgang (og sikkert siste...). Så jeg lurer på om lettvinte Biltemavarer kan brukes i dette henseende.

http://www.biltema.no/no/Bat/Teak/List-og-Spiler/Teakspiler-25059/

.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Om det så var verdens beste og evigvarende teakdekk, så hadde jeg aldri valgt teakdekk fra Biltema !

Bavaria-politiet hadde jo da fått seg et evig mobbeoffer!

Den tok jeg ikke helt. Det ligger forøvrig en rimelig sliten Bavaria 41 centercockpit på brygga mi. Der har hele teakdekket løsnet og spriker alle veier. Båten ligger til forfall og det er en gru å se. Tipper "planken" i dekket er toppen 4 mm!!!

-Dette til sammenligning med Biltemas 12 mm....

Tviler på om det er 12mm heltre teak. Er vel 12mm finer med ett 2-3 mm teak skikt. Har jeg feil "lett me know".

Ligger forøvrig en Bavaria rett over for meg i hjemmehavna. Der har også Teakfineren sluppet og spriker til alle kanter. T

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Tviler på om det er 12mm heltre teak. Er vel 12mm finer med ett 2-3 mm teak skikt. Har jeg feil "lett me know".

Du har helt rett, det er slik det er bygget opp på Bavaria.

Det holder noen få år(4+) så er det kjørt. Klarer man å unngå at vannet trenger inn i kryssfineren så kan det vare noe lenger men natingen er heller ikke særlig bra utført og da kommer fuktigheten til.

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Ligger forøvrig en Bavaria rett over for meg i hjemmehavna. Der har også Teakfineren sluppet og spriker til alle kanter. T

Teakstavene til Biltema med natespor som jeg vil tro han refererer til, er 12mm heltre ja. Vet ikke noe om kvaliteten, men hørt at dersom du bruker litt tid på å sortere, kan det være greit. Mye som er feil splittet.

Heltre på Biltema ja, for all del. Prisen er vel ikke supergunstig, og det må sorteres litt. De har også 12 mm heltre plank til veldig god pris, diverse bredder.

Bare lurer på om noen som har lagt teakdekk selv har vurdert dette. Med hele 12 mm er det enkelt å skru + lime.

Du har helt rett, det er slik det er bygget opp på Bavaria.

Det holder noen få år(4+) så er det kjørt. Klarer man å unngå at vannet trenger inn i kryssfineren så kan det vare noe lenger men natingen er heller ikke særlig bra utført og da kommer fuktigheten til.

På den Bavaria'en jeg så på i går kveld var det 4 mm heltre, uten at det hjalp. Finérteakdekk har jeg aldri sett eller hørt om før. Det må da være svært lite egnet.

vel, tilgjengelighet og pris betyr jo også en del. Båten min er 35 år gammel. Jeg vil legge teak el. lignende i cockpit i vinter. Det pynter opp noe veldig og er kanskje innenfor det jeg kan gjøre selv.

Kebony = avansert impregnert gran og furu?? Veeeel....

På den Bavaria'en jeg så på i går kveld var det 4 mm heltre, uten at det hjalp. Finérteakdekk har jeg aldri sett eller hørt om før. Det må da være svært lite egnet.

Reagerte på det selv også.

Kunne tydlig se at finer lagene var løsnet fra hverandre på den båten som ligger i hjemme havna mi. Om det er orginalt fra Bavaria eller om det er noe som en eller annen eier har limt på selv?, Tja det vet jeg ikke. Har ikke snakket med/ sett nåværende eier.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Min erfaring med trevirke er som med gamle amcars. There's no beating cubic inches!!

Vel, i dag gjør jo en moderne turbodiesel nettopp det... Men FØLELSENE er ikke det samme. Jeg ser mange tilbydere av teakdekk operer med tynne greier limt på glassfiber. Jeg tillater meg å være skeptisk. Det beste de byr på er 9 mm. Da er det klart jeg blir nysgjerrig på 12 mm, selv om det kommer fra Biltema.

Dersom en ikke kan skaffe miljøfientlig jungelteak fra Burma, bør en glemme teakdekket. Dagens teak, biltemas og andres, er hurtigvoksende plantasjeteak. Vil en ha tredekk på en plastbåt, noe som i seg selv har liten mening, kan en kanskje med fordel se på en rekke andre treslag.

Enig, bortsett fra at teak ikke vokser i typisk "jungel" eller regnskog. Ung og hurtigvokst teak råtner som annet trevirke. Teak for utvendig båtdekk skal være riktig skåret (quarter sawn) av grovt tømmer. Jeg ville absolutt ikke brukt teak fra bt til utvendig dekk. Til møbler og innvendig dekk er det sikkert OK.

Jeg liker ikke kunstig teak. Kebony, derimot synes jeg høres ut som et fint alternativ i ekte tre. Jeg har imidlertid ingen erfaring vedr. holdbarheten.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Hvorfor har det lite for seg? Gir det mer mening på en trebåt?

Trodde teak hadde egenskaper som gir det mening på alle typer båter uavhengig av materiale resten av båten er laget av? Og det er pent :smiley:

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

På en plastbåt vil alltid ett teakdekk logisk nok være ett dekk på dekket som gir unødvendig og uheldig vekt og dårligere holdbarhet enn det underliggende dekket. Det vil bli varmet om sommeren og i varmere farvann må det sær-beskyttes for ikke å bli ødelagt i tillegg at en kan ikke gå barfot på det uten å brenne bena av seg. Det gir også uønsket høyere temperatur i båten. Teakdekk på en plastbåt er egentlig den perfekte meningsløshet. Det mener jeg selv om jeg noe av det selv. :wink: .

Jeg har brukt noen biltema lister utendørs på båten min. Holdt helt fint noen sesonger frem til nå og holder helt sikker mange flere hvis jeg følger opp med litt olje, kanskje ikke så formstabilt som man håper på. Men det er neppe 1.sortering de selger. Ei heller beste del av stokken.Helt ok kvalitet synes nå jeg. Hold øynene åpne etter gamle teaksenger møbler etc. Der kan man finne massive biter av høy kvalitet som fint kan skjæres til passelige formål. Har skaffet meg endel Mahogney på den måten, snorrette massive emner som er ferdigtørket.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...