Artekno Svart 1.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Juli.2013 Skulle gjerne hatt en gammel teakdør nå jeg... Mangler noe å lage instrumentpanel over kartbordet. Eik blir jo skjærings med teak i resten av båten. Trenger ca 30x100 cm. Noen forslag? Går jo an å bruke en kjøkkenfront fra IKEA eller noe, men de har jo 14 dagers leveringstid på slikt... Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
3rik Svart 1.Juli.2013 Del på Facebook Svart 1.Juli.2013 Sparte heldigvis på all teak fra da vi skiftet de gamle vinduene og dørene fra 60 tallet en gang. Rammene var massiv 8" teak. Har til nå laget instrumentpanel, sengehester til barnesengene, påhengsfeste og masse annet. Har dessverre ikke nok igjen til et helt akterdekk men har to 90cm teak dører som er moden før fornying;) Så håper det blir nye dører og påfølgende nytt akterdekk til vinteren! Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 2.Juli.2013 Del på Facebook Svart 2.Juli.2013 Hva blir m2 prisen med Biltemateak? Har du vurdert isiteek, kunstg teak? Maritim har begynt å forhandle den. Kommer til å legge den selv etterhvert. M2 prisen har vært ca1500 kr, men maritim har lagt seg under den. Tja, 36 mm staver til 169 kroner for 2,7 meter lengde skulle gi en m2 pris på 1739 kroner bare for teaken.. (Det går med 27,8 staver per breddemeter, 27,8 x 169 gir 4694 kroner for 2,7m2).. Nå gir BT rabatt for ved kjøp av 10 staver eller mer, så blir det 149 per 2,7, som gir 1533 per m2 Teak koster litt da.. og om det er verdt prisen må hver enkelt selv bestemme .. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Jens_P Svart 2.Juli.2013 Del på Facebook Svart 2.Juli.2013 12mm teak blir antagelig for tykt til å legge dekk på plastbåt. Tenker da på dekk der teak-stavene blir limt til underlaget. Mener å huske at West-System anbefaler max 6mm teak når det limes til dødt underlag. Har å gjøre med at man låser treverkets bevegelse som oppstår ved endring i fukt. Med tynne staver kan man da kan slippe å benytte elastisk natemasse. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
HansKS Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Jeg har en mistanke om at eneste måte å få seg heltre teak på er å faktisk kjøpe det hos et seriøst trevarefirma. Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 9.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Vel, "seriøs" betyr ofte (ikke alltid) at de har større DB. Så om man klarer å karre til seg et minimum av kompetanse selv så er det sikkert mulig å spare penger på å velge rett plass å handle uten å kjøpe katta i sekken. Å unngå Biltema "fordi" det er, nettopp, Biltema, det vet vi jo ikke er bare lurt i dag. De har mye bra til gode priser. Men man må ha gangsyn!! Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
-morten- Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Helt riktig som Nils sier. Selv er jeg en gitargeek og er mer enn middels interessert i eksotiske treverk. Der er det også veldig viktig at det er skåret rett i forhold til trefibrene, ikke bare for vakkert utseende men ogso for stabilitet. Seintvoksende treverk favoriseres pga densitet og stabilitet. Tørking før bearbeidelse er også veldig viktig. Jeg ville ihvertfal kjøpt teak av et sagbruk eller en fagforhandler som kan garantere kvalitet Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Mariell Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Når det gjelder teak, har jeg hørt mye bra om http://www.baatdekk.no/ Både når det gjelder kvalitet og pris. Har foreløpig ikke hatt behov for å handle fra dem selv. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Strå Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 jaja nytt lavmål og snobberitopp er nådd. Ikkje engang treverk kan man kjøpe på Biltema. Jøje meg, at det går an!!!!!! Gulv og instrumenter er ikkje akkurat samme sak men klart uten det minste snev av gangsyn så kan det være vanskelig å skille. Eg kan ikkje anna enn å synes synd på slike stakkarerer som prøver så hardt å være 'fine' på det og ender opp så langt på sidelinja. Eg skjemst på deres vegne Sitér dette innlegget It is dangerous to be right in matters on which the established authorities are wrong Link to post
egilwh Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Skulle gjerne hatt en gammel teakdør nå jeg... Mangler noe å lage instrumentpanel over kartbordet. Eik blir jo skjærings med teak i resten av båten. Trenger ca 30x100 cm. Noen forslag? Går jo an å bruke en kjøkkenfront fra IKEA eller noe, men de har jo 14 dagers leveringstid på slikt... Nå er vel loppemarkedstida over foreløpig, men det er alltid mulig å finne teakmøbler der til en rimelig penge. Finnes også en del brukthandlere.. Eg skjemst på deres vegne Jøje meg, at det går an!!! Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Mariell Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 jaja nytt lavmål og snobberitopp er nådd. Ikkje engang treverk kan man kjøpe på Biltema. Jøje meg, at det går an!!!!!! Ja. ja. Forstår at du har peiling på hvordan teak skal kuttes og deles for at det skal holde seg stabilt og se pent ut. Skulle handle ett par teak plank på Bt for noen år siden. selv jeg en halv blind dust uten det minste snev av gangsyn. Med null peiling på Teak, så at dette ikke varr kvalitetsteak. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
NilsPils Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 jaja nytt lavmål og snobberitopp er nådd. Ikkje engang treverk kan man kjøpe på Biltema. Jøje meg, at det går an!!!!!! Gulv og instrumenter er ikkje akkurat samme sak men klart uten det minste snev av gangsyn så kan det være vanskelig å skille. Eg kan ikkje anna enn å synes synd på slike stakkarerer som prøver så hardt å være 'fine' på det og ender opp så langt på sidelinja. Eg skjemst på deres vegne Man burde nok av og til skjønne sin egen begrensning og ikke kommentere ting man overhodet ikke har greie på. Jeg har selv handlet noe teak på bt av og til, men kun til "innvortes" bruk. Du kan gjerne synes synd på meg, men jeg vil anbefale å ikke legge ned masse arbeid i tekadekk laget av sekunda vare for å spare penger. Teak er ikke teak. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
avmønstret5 Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 Ut fra det jeg er blitt fortalt av fagfolk er all "lovlig" teak i handelen i dag kun plantasjeteak som er hurtigvoksende og har en dårligere kvalitet enn viltvoksende f.eks. såkaldt Burmateak. Det er nok denne teaken en kan finne i eldre teakmøbler, dører o.l. Sitér dette innlegget Link to post
jeb Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 Hva er galt med biltema teaken jeg har lagt det og det luktet teak av det når jeg la det her er det nesten ferdig ser helt greit ut for meg. men nå er jeg ikke så jævelig nøye heller da. Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
Sydvesten Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 (redigert) Hva som er galt med teaken, må vel ekspertene her svare på.. Jeg synes det har gjort ser veldig bra ut.. men for teak ekspertene her på forumet så har du nok gjort en generaltabbe .. Vi får vel vente på svar fra NilsPils og Mariell om hva som er galt med teaken..siden de åpenbart har peiling på dette Redigert 10.Juli.2013 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Artekno Svart 10.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 (redigert) Vel, det finnes knapt teak som er mindre råtebestandig enn furu - et annet populært byggemateriale i båter... Men lakk gjør jo underverker med holdbarheten da. Jeg hadde ikke tenkt å lakke teaken i cockpit. Men kunne kanskje gått en ny runde på det når jeg ser jeb sitt dekk! Redigert 10.Juli.2013 av H-35 (see edit history) Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
egilwh Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 Jeg tror nok dette er et spørsmål om flere ting. Som Pettersand er inne på så er nok det meste av teak omsatt nå plantasjeteak, og dermed mer hurtigvoksende. Det betyr at trevirket ikke er like holdbart. MEN, og jeg gjentar MEN, det betyr ikke nødvendigvis at det ikker GODT NOK til veldig mange formål. Jeg tror f.eks. at til en lakket dørk er det helt uproblematisk, (forøvrig et vakkert arbeide, Jeb). Evt. problemer dukker vel heller opp dersom man skal ha ubehandlet teakdekk ute i vær og vind. Men, det kan godt hende at det også her er godt nok, jeg vet ikke. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
avmønstret5 Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 Det ser riktig fint ut, og jeg er enig i at det er sikkert helt ok innadørs. Men hvordan er en speilblankt dørk å bevege seg på i sjø? Sitér dette innlegget Link to post
Strå Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 (redigert) Ja nei klart dette har eg ikke greie på. Det er jo opplagt for enhver dust med delvis syn at dette er siste sortering og vel så det. Det står jo med store blå bokstaver over inngangsdøren at her får man bare søppel. Hvor dum går det an å bli. Merkesnobberiet vil ingen ende ta. Det viktigste her i livet er altså hvor man kjøper noe og hva som står på pakningen ikkje hva man får. slik har det vært på båtplassens 'finere' medlemmer så lenge eg kan huske.Og det er flott for de det så har de å gjøre på men dette evige gnålet om å rettferdiggjøre sin tåpelighet og prøve overbevise andre om at dette er det eneste produktet i verden som duger og at alle andre er idioter om de ikkje gjør det samme er bare trist. Redigert 10.Juli.2013 av Strå (see edit history) Sitér dette innlegget It is dangerous to be right in matters on which the established authorities are wrong Link to post
Artekno Svart 10.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 pettersand, jeg fant ut hvor glatt tørr ubehandlet teak kan være barføtt her om dagen da jeg hoppet fra svaberget ned på min nye stolthet, baugspydet... Jeg var ikke mange cm fra å smelle bakhue i berget gitt! Litt forsiktigere heretter... Skotøy er viktig. Alt etter omstendighetene så syns jeg lakkert kan være like greit som ubehandlet. Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
avmønstret5 Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 Slike hopp bør en være forsikttige med . Jeg prøvde fra baugen og på kaia for en tid siden. Glapp i frasparket, falt mellom båt og kai ble skambanket, tok flere måneder for å bli bra Har derfor stor respekt for glatte flater ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 Men hvordan er en speilblankt dørk å bevege seg på i sjø? Suverent helt til det blir vått!!! Hadde lakkerte teak-dekk og dørker i forrige båt. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
NilsPils Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 Ja nei klart dette har eg ikke greie på. Det er jo opplagt for enhver dust med delvis syn at dette er siste sortering og vel så det. Det står jo med store blå bokstaver over inngangsdøren at her får man bare søppel. Hvor dum går det an å bli. Merkesnobberiet vil ingen ende ta. Det viktigste her i livet er altså hvor man kjøper noe og hva som står på pakningen ikkje hva man får. slik har det vært på båtplassens 'finere' medlemmer så lenge eg kan huske.Og det er flott for de det så har de å gjøre på men dette evige gnålet om å rettferdiggjøre sin tåpelighet og prøve overbevise andre om at dette er det eneste produktet i verden som duger og at alle andre er idioter om de ikkje gjør det samme er bare trist. Hvorfor i allverden så sint og agressiv? Du oppfører deg jo som en umoden fjortis. Dette har da ikke noe med merksnobberi å gjøre. Vi som handler mye på Biltema vet at kvaliteten på varene varierer sterkt og at en må bruke fornuft og erfaring. Biltema har mye bra varer og en masse dritt i tillegg. Alle som har litt greie på teak vet at det her dreier seg om hurtigvokst plantasjeteak som også ikke er skåret riktig. Som jeg tideligere har nevnt duger det til bruk der det ikke er utsatt for vær og vind. Til innvendig lakkert dørk ville jeg ikke hatt noen betenkligheter. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Artekno Svart 10.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 All teak i handelen er vel plantasjeteak nå vel? Om den også er hurtigvokst så tenker jeg det like gjerne gjelder all plantasjeteak. At den er feil skåret står igjen som en udokumentert påstand. Det kan godt være riktig, men altså ikke dokumentert. Jeg har jobbet som tømrer. Jeg skal vel alltids kunne se det, bare jeg kommer meg til et utsalg med mer enn 4 lengder på lager.... (Hamar) Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Mouche Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 slik har det vært på båtplassens 'finere' medlemmer så lenge eg kan huske. "Manns minne" er vel en uke og ditt medlemskap her er 12 dager gammelt? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.