Jump to content

Teakdekk fra Biltema - brukbart trevirke?

Artekno

Recommended Posts

Godt observert, Mouche. Er det en Strå-profil ute og går? :giggle:

bilde

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

All teak i handelen er vel plantasjeteak nå vel? Om den også er hurtigvokst så tenker jeg det like gjerne gjelder all plantasjeteak. At den er feil skåret står igjen som en udokumentert påstand. Det kan godt være riktig, men altså ikke dokumentert.

Jeg har jobbet som tømrer. Jeg skal vel alltids kunne se det, bare jeg kommer meg til et utsalg med mer enn 4 lengder på lager.... (Hamar)

Så du skrev Hamar. Gjøvik har hatt ganske bra med teak hele tiden. Kan ikke si denne uken, men var der for ett par uker og da var det mange lengder av teak i alle sorter der. Ring de og spør

åja... jeg har nok en ide om hva "Strå" het her tidligere :)

hehe...nok om det.

Jeg tror nok BT-teaken holder lenge jeg. Og er du tømrer, så har du sikkert et trent øye for å skille mellom gode og dårlige lengder. Når dekket er langt, tror jeg nok ingen kan se om det er BT teak eller annen teak, utenom ekspertene. All teak blir slitt etter hvert uansett, glipper gjør det i natene også på et dyrt dekke. Og har du kalesjen på når båten ligger fortøyd i hjemmehavnen, så er det igrunn svært kort eksponeringtid for vær og vind i løpet av ett år.

Så du skrev Hamar. Gjøvik har hatt ganske bra med teak hele tiden. Kan ikke si denne uken, men var der for ett par uker og da var det mange lengder av teak i alle sorter der. Ring de og spør

Joda, de har "litt av hver" på Hamar også. Men ikke mange av de 12 mm lengdene med utfresning for teakdekk. Åpenbart ikke den store salgsartikkelen oppi potittåkeren på Olrud...

Som sagt, jeg vurderer alternative løsninger til teak i cockpit - legge selv, sette bort, tynn ferdiglimt på plate etc. Så vi får se. Kanskje jeg kjøper en lengde for å forske litt på leggeteknikk osv.

Redigert av H-35 (see edit history)

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Teak til utvendig båtddek skal være tettvokst, dvs med liten avstand mellom årringene. Og så skal stavene være skåret slik at en ser møsteret etter årringene som svært tette, langsgående striper langs alle fire sidene. Det er det som er tegnet på "quartersawn". Desverre ser en etter hvert mye flaskskåret og hurtigvokst teak på markedet.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Og så skal stavene være skåret slik at en ser møsteret etter årringene som svært tette, langsgående striper langs alle fire sidene.

Det er vanskelig, da. På de korte sidene vil du ikke se årringene.

bilde

Evt. slik:

bilde

Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no

Hva er galt med biltema teaken jeg har lagt det og det luktet teak av det når jeg la det

bilde

Her er et eksempel på hvordan et teakdekk bør se ut. Dette er "thailandsk" teak. Høst sannsynlig med opprinnelse Burma.

bilde

Hva er konkret galt med teaken bra Biltema, en ser vel rimelig klart på bildet de nærmeste stavene lagt av.. Så da kan du vel gi et klart svar på hva som skiller teaken fra BT som er på det øverste store bildet og den teaken på det lille bilde viser.. Det er jo flere her som slakter BT sin teak på generelt grunnlag, så også de kan selvsagt kan komme med sine avhandlinger her...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hva er konkret galt med teaken bra Biltema, en ser vel rimelig klart på bildet de nærmeste stavene lagt av.. Så da kan du vel gi et klart svar på hva som skiller teaken fra BT som er på det øverste store bildet og den teaken på det lille bilde viser.. Det er jo flere her som slakter BT sin teak på generelt grunnlag, så også de kan selvsagt kan komme med sine avhandlinger her...

Nå har vel i hovedsak de fleste innleggene i den gata manet til litt forsiktighet og sortering av BT-teaken, og ikke så mye slakt?

tvert imot så har slakten vært høglytt. Men om eg nå sier at biltema iallefall tidligere hadde burmateak, hva da? Hvordan vil hylekoret reagere på det? Og spar meg gnålet om eg dokumentere dette. Dette er allmen kjent og det finner man på hundrevis av saker på på 0.1xx sekunder på et googlesøk.

Hva de har idag er sannelig ikkje godt å vite men det står ikkje ett einaste ord om noe miljømerking av noe slag som eg kan sjå i katalogen....

Redigert av Strå (see edit history)

It is dangerous to be right in matters on which the established authorities are wrong

Jeg tror mange tråder her på bp ville utvikle seg i en meget bedre retning dersom en unnlot å svare på innlegg fra folk som viser mangel på elementær folkeskikk og bare er ute for å provosere og lage kvalm.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Som ved treverk generelt er det også med teaken fra Biltema lurt å sortere og plukke ut de beste emnene. Da finner man lett kantskåren material, hvis butikken har litt utvalg. Biltema Sandnes har ikke det beste utvalget, men var i Haugesund for en tid tilbake, der fant jeg flere gode kantskårne emner hos Biltema.

Har jobbet en del med "skikkelig" teak tidligere, denne føltes en god del feitere å ta på enn den teaken jeg har sett hos Biltema. Miljøet innen fartøyvern og kystkultur vet å få tak i skikkelig material :wink: Men selv Biltema-teaken er noe feit å ta på, så litt olje har den i seg til beskyttelse. Så lenge teaken kun skal brukes til dekk (ikke bygges inne) og arbeidet blir gjort skikkelig skal det litt til før at den råtner. Teaken på Maritim er ikke så mye bedre, har sett riktig så fosne plank der også. Uansett må man se det opp mot prisen man betaler, god, gammeldags teak som den man brukte før i tiden koster som regel langt mer enn den fra Biltema, hvis man ikke er heldig og kommer over et gammelt materiallager da.

Skal man ha mer tettvokst og "skikkelig" teak vil jeg anbefale Rune Anvik som driver Finer og Treimport på Sola ved Stavanger. Han vet hva han snakker om og drar selv ned til plantasjene og plukker ut teaken han importerer. Det koster, men er gjerne verdt det om man tenker over et langt tidsperspektiv.

Jeg tror mange tråder her på bp ville utvikle seg i en meget bedre retning dersom en unnlot å svare på innlegg fra folk som viser mangel på elementær folkeskikk og bare er ute for å provosere og lage kvalm.

Tro de fleste er enig i dette, det at noen generaliserer over BT sin kvalitet på teaken kan vel neppe sees på som noe annet enn å lage kvalme og mangel på folkeskikk og sist men ikke mangel på kunnskaper. Det morsomme er at de faker ut med halen mellom beina når de blir faglig utfordret ... og må komme med faglige kommentarer til spydighetene de liret av seg tidligere om kvaliteten..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Bavaria meg vel!

Jeg har lagt merke til noen Bavariaer med teakdekk som ser ganske bra ut så vidt jeg kunne se. Dersom dette er en Bavaria er det vel ikke et fabrikprodusert dekk?

Det ser ut som finer hvor det ytterste tynne laget flasser av. Nå ser det imidlertid også ut til å være skruehull i veden under, så det tynne laget som løsner må kanskje ha blitt lagt på sist? Det er sånn man av og til lager innredninger ved å lime på tynn finer med kontaktlim.

pettersand, jeg fant ut hvor glatt tørr ubehandlet teak kan være barføtt her om dagen da jeg hoppet fra svaberget ned på min nye stolthet, baugspydet... Jeg var ikke mange cm fra å smelle bakhue i berget gitt! Litt forsiktigere heretter... Skotøy er viktig. Alt etter omstendighetene så syns jeg lakkert kan være like greit som ubehandlet.

Barnelærdom er å ikke hoppe ombord i en båt.

Lakkerte flater som får vann på seg blir utrolig glatte, erfart at dette ikke skal i min båt igjen. Helt annen erfaring med ubehandlet/oljet teak.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...