Jump to content

Tips/råd angående mekanisk styring som har korrodert

Helge

Recommended Posts

Sommerferie :clap: ...men oppdager da at på den ene av de tre båtene våre med "ratt" har styrekabelen korrodert fast i styrerøret i løpet av vinteren. Jeg er ikke akkurat noen ekspert på båtstyring, men får vel lære meg i alle fall litt nå :giggle:

Jeg ser at det omtales både Multiflex styrekabel (maritim.no) og Teleflex.... så her skulle jeg gjerne hatt noen tips om "hva er hva" og i hvilken grad disse er kompatible med hverandre. Hva er det mest sannsynlig i vår Skibsplast 450VS. Jeg finner nemlig ikke noe tydelig merking på styrekabelen (mulig det står noe på "styresnekka" i dashbordet(?)). Hvor står eventuell merking av kabeltype? ... lengde? maritim.no har betegnelser på SC16 og SC18 i tillegg til kabellengde i fot i tilfelle jeg kan/skal kjøpe styrekabel fra dem? Hva er forskjellen og hva skal jeg sannsynligvis ha? Hvor skal eventuelt slikt stå på styrekabelen?

Bør jeg bytte både styrerør og styrekabel eller kan man bare styrekabel slik enkelte hevder?

Om jeg virkelig ikke finner noe merking av kabellengde... hvordan måler jeg lengden på kabelen? Lengden på strømpen eller total lengde?

På forhånd takk for alle gode forslag og nytting info :yesnod:

Hm... her var det ikke den heeelt store responsen. Men i kveld fikk jeg i hvert fall løs styrekabelen fra styrerøret så jeg har "kjøpt oss litt tid" slik at vi kan bruke båten mens jeg finner ut av dette.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...