Poseidon Startet 12.Mars.2005 Link til dette innlegget Startet 12.Mars.2005 Igår kveld kikket jeg innom på AIS'en for Ryfylke og fikk se redningskrysseren Peter Henry von Koss på full fart innover mot Kårstø og Nedstrand, den arbeidet i området, lette tydeligvis etter noe siden den var innom i flere bukter og sund. I dag kom forklaringen i Nettavisen Nå gikk det heldigvis bra denne gangen, men hendelsen er enda ett av de svært mange eksempel på at når det gjelder kommunikasjon og sikkerhet på sjøen da er mobiltelefonen slett ingen erstatning for VHF'en - ihvertfall ikke når den er stengt for inngående samtaler Dagens oppfordring blir derfor enda en gang: har du ikke VHF ombord - så sørg for å få det! mvh Poseidon m/ 4 VHF'er ombord Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Baltic Svart 12.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2005 Igår kveld kikket jeg innom på AIS'en for Ryfylke og fikk se redningskrysseren Peter Henry von Koss på full fart innover mot Kårstø og Nedstrand, den arbeidet i området, lette tydeligvis etter noe siden den var innom i flere bukter og sund. I dag kom forklaringen i Nettavisen Nå gikk det heldigvis bra denne gangen, men hendelsen er enda ett av de svært mange eksempel på at når det gjelder kommunikasjon og sikkerhet på sjøen da er mobiltelefonen slett ingen erstatning for VHF'en - ihvertfall ikke når den er stengt for inngående samtaler Dagens oppfordring blir derfor enda en gang: har du ikke VHF ombord - så sørg for å få det! mvh Poseidon m/ 4 VHF'er ombord <{POST_SNAPBACK}> ENIG!!! Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 12.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2005 Igår kveld kikket jeg innom på AIS'en for Ryfylke og fikk se redningskrysseren Peter Henry von Koss på full fart innover mot Kårstø og Nedstrand, den arbeidet i området, lette tydeligvis etter noe siden den var innom i flere bukter og sund. I dag kom forklaringen i Nettavisen Nå gikk det heldigvis bra denne gangen, men hendelsen er enda ett av de svært mange eksempel på at når det gjelder kommunikasjon og sikkerhet på sjøen da er mobiltelefonen slett ingen erstatning for VHF'en - ihvertfall ikke når den er stengt for inngående samtaler Dagens oppfordring blir derfor enda en gang: har du ikke VHF ombord - så sørg for å få det! mvh Poseidon m/ 4 VHF'er ombord <{POST_SNAPBACK}> Faktisk helt enig. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Skipper Worse Svart 12.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2005 Til og med Gamle Worse forsto dette allerede i ung alder. Og på tross av at han i mange henseender er en latskapens ambassadør, og derfor ikke tok seg tid til å ta VHF-lappen før i fjor høst, så har Gamle Worse hatt VHF ombord i 10 år. Det er jo himla kjekt å SLÅ AV den FBA mobiltelefonen ... de som er viktig nok til at du gidder å snakke med dem, de vet jo å finne deg via VHF'en likevel. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
anton Svart 12.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2005 Jeg er helt enig i at alle vi som ferdes på sjøen bør ha VHF. Jeg har det selv. Imidlertid er jeg overrasket over den gode mobildekningen til telenor langs kysten fra Vestfjorden og sørover. Fra Vestfjorden og nordover er dekningen adskillig mer usikker. Har man råd til båt, så har man også råd til VHF !! Å ta sertifikatet kan alle klare som har bestått grunnskolen Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 12.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2005 Absolutt enig!! Derfor har jeg meldt meg opp som privatist hos Telenor 11.April. VHFen er ombord allerede. Faxen Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Skipper Worse Svart 12.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2005 Å ta sertifikatet kan alle klare som har bestått grunnskolen <{POST_SNAPBACK}> Behøver ikke engang å ha bestått. Det er nok å ha møtt frem med jevne mellomrom i ni/ti år. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Lotus Svart 12.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2005 Helt enig i at VHF er tingen og har selvfølgelig VHF selv. Likevel. VHF-lista ligger alldeles for høyt. Ikke det at VHF-pensumet er vanskelig. Det er det ikke. Tok selv VHF-eksamen etter 3 timers undervisning på Sjølystmessa. Tror det var omlag 95% som klarte det. Lett avkrysning med 4 forskjellige alternativer og spørsmålene nærmest innprentet på forhånd. Men det er knotete å få tatt eksamen hvis man ikke er på en slik messe eller ofrer 8 kvelder hos en eller annen friundervisning og samtidig betaler noen tusenlapper. Gjør muligheten til å ta begrenset VHF lettere. Kjør jevnlige eksamner i mer enn noen få storbyer. Fjern gebyret på nesten 500 kroner for fritidsbruk av VHF. Snart er det blitt slik at hver eneste statlige oppgave skal være brukerfinansiert. Gjør man VHF-eksamen veldig tilgjengelig og fjerner årsgebyret, vil en eneste ekstra vellykket redningsaksjon som nå ikke ender i dyp tragedie spare inn hele årsgebyret for alle VHF'er i fritidsflåten med den samfunnsøkonomiske inntjeningen. Noen vil si at de snaue 500 kronene slett ikke er mye penger. Jeg vil svare dem "Ja nettopp, det er slett ikke mye penger, så sløyf pengene hvis det kan bedre sikkerheten til den gruppen som virkelig kunne trenge det. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 12.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2005 Du har aldeles rett, Lotus (som vanlig hadde jeg nesten sagt ). Kronglete tilgjengelighet, gebyr, avgift og konsesjon er helt unødvendige hindre for installasjon og bruk av sikkerhetsverktøy nr. 1 ombord. Jeg kan for egen del ikke fatte hvorfor det ikke går an å ta både kurs og eksamen på nett. Da rekker man jo frem til den minste lille bygd i den innerste fjord. Mht. gebyrene så er jeg av den formening at det er en ren beskatning. Hvis ikke samtaleavgiftene er nok til driften, så kan Staten enten spytte i det som mangler, eller satse på å få økt bruk slik at antall fakturerte samtaleminutter går opp. Det er jo igjen et spørsmål om utbredelse og det er et spørsmål om tilgjengelighet etc. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
unknownuser Svart 12.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2005 mvh Poseidon m/ 4 VHF'er ombord <{POST_SNAPBACK}> ...Men jeg har bare 2 VHF`er ombord, holder det? mvh harBayliner Sitér dette innlegget Link to post
Baltic Svart 12.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2005 ...Men jeg har bare 2 VHF`er ombord, holder det? mvh harBayliner <{POST_SNAPBACK}> Njaaa...? Det var nå ikke så mange, så jeg vet nå sannelig ikke...? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 12.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2005 To må være et minimum. Du snakker i den ene, og lytter i den andre. Poseidon har muligens litt multippel personlegdom?? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
skippy Svart 12.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2005 (redigert) Når du begynner å bli gammel og skal snakke med deg selv, er det greit å ha litt å velge mellom. Trenger ikke svare den samme hver gang. Johnny Redigert 12.Mars.2005 av skippy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 12.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2005 Når du begynner å bli gammel og skal snakke med deg selv, er det greit å ha litt å velge mellom. Trenger ikke svare den samme hver gang. Johnny <{POST_SNAPBACK}> Ja ja, så lenge du snakker med deg selv så har du i det minste en fornuftig samtalepartner ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
klikk Svart 12.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2005 (redigert) De fleste som skriver her har kanskje litt større båter. Men i joller og skjærgårdsjeeper så er det jo ikke akkurat vanlig med VHF. Kanskje fordi det stort sett alltid er GSM dekning der de ferdes? Jeg har ikke VHF, men så har jeg ikke funnet noe sted der det ikke er dekning enda heller. Redigert 12.Mars.2005 av klikk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 12.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2005 Helt enig i at VHF er tingen og har selvfølgelig VHF selv. Likevel. VHF-lista ligger alldeles for høyt. Gjør muligheten til å ta begrenset VHF lettere. Kjør jevnlige eksamner i mer enn noen få storbyer. Fjern gebyret på nesten 500 kroner for fritidsbruk av VHF. Snart er det blitt slik at hver eneste statlige oppgave skal være brukerfinansiert. Lotus <{POST_SNAPBACK}> Jeg vil gjøre oppmerksom på at Telenor Maritim arrangerer eksamen for privatister hver måned. Dette skjer mange plasser i Norge. Pris Kr. 575,00 Er selv oppmeldt 11.April i Oslo. Faxen Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
rogeri Svart 12.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2005 (redigert) VHF er ren skjær fornuft,og stiller i en helt annen klasse enn fancy'e "dubbeditter"! Utsagnet til Poseidon støttes fullt ut! Hilsen LA5154 Redigert 12.Mars.2005 av rogeri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2005 Hulda er så enig Poseidon. Snart skal også Hulda kjøpe ny VHF. Vi regner oss ikke som sjøklare enda. For å bli sjøklar er VHF en betingelse. Det ligger forresten en Bavaria 38 fortøyd til Hulda nå. Eieren er tidligere "kystskipper light" uteksaminert av Poseidon. Regner med at han har VHF. Ferden går nemlig fra Son til Stavanger nå i påsken. Som kommende båtplassentusiast og Poseidon-beundrer måtte jeg jo be han ombord på pulverkaffe med mørk sjokolade til. Sitér dette innlegget Link to post
TwinCab Svart 12.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2005 Dagens oppfordring blir derfor enda en gang: har du ikke VHF ombord - så sørg for å få det! Tja det er vel et spørmål om å bruke litt vurderingsevne her også. For å sette det helt på spissen - har man en robåt med motor som man bruker helt inne i skjærgården så blir det kanskje litt bombastisk å si at man skal ha VHF om bord. For øvrig må jeg nok innrømme at jeg ikke har VHF og jeg har vel ingen umiddelbare planer om å anskaffe det -- kanskje kan det hende at jeg angrer en eller annen gang -- og det vil være i forbindelse med at det er for sent. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 12.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2005 Idag har Haugesunds Avis litt mer om hendelsen. Som man kanskje kunne vente var det ikke bare VHF'en som manglet der ombord. Men hadde han hatt VHF, så hadde iallefall leteaksjonen blitt kortere og mer effektiv. mvh Poseidon PS Når han er ferdig med å betale boten så investerer han kanskje i VHF - for å slippe rimeligere neste gang. DS Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
SveinHa Svart 12.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2005 Idag har Haugesunds Avis litt mer om hendelsen. Som man kanskje kunne vente var det ikke bare VHF'en som manglet der ombord. <{POST_SNAPBACK}> Litt pussig at båten ble lokalisert ved Borgøy og mannen funnet vest av Kårstø....... Kanskje der var flere med promille eller veldig stor båt Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Poseidon Svart 12.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2005 Litt pussig at båten ble lokalisert ved Borgøy og mannen funnet vest av Kårstø....... Kanskje der var flere med promille eller veldig stor båt <{POST_SNAPBACK}> Hei SveinHa, Både du og jeg vet at Mekka Tidende kan ha tildels store hull i sin geografikunnskap, spesielt når det er "ute i provinsen" - dvs utenfor gangavstand fra Haraldsgaten mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Skipper Worse Svart 12.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2005 (redigert) Hei SveinHa, Både du og jeg vet at Mekka Tidende kan ha tildels store hull i sin geografikunnskap, spesielt når det er "ute i provinsen" - dvs utenfor gangavstand fra Haraldsgaten mvh Poseidon <{POST_SNAPBACK}> Lokal humor. Men dog. Når de så fint kaller seg for "den fjerde statsmakt", har vi ikke rett til å kreve en rimelig høy grad av presisjon og etterrettelighet? Inntrykket mitt er at du rett og slett ikke kan stole på noe av hva de skriver, det er vinklinger og utvalgte fakta og ignorans så det holder i lange baner. Redigert 12.Mars.2005 av Skipper_Worse (see edit history) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.