Jump to content

Koble sammen GPS / Ekkolodd / VHF - NMEA signal

John_Kr

Recommended Posts

Hei Folkens

Jeg har koblet sammen min Garmin 276C og Garmin 250 ekkolodd (NMEA signal), dette fungerer utmerket.

Nå har jeg kjøpt meg en ICOM IC-M421 VHF radio med DSC system, dvs VHF'n skal ha NMEA signal.

Jeg har testet følgende:

Garmin 276C og ekkolodd er testet sammen - virker.

Garmin 276C og VHF er testet sammen - virker.

Er det mulig å koble alle tre enhetene sammen slik at både VHF og ekkolodd benytter samme NMES signal fra Garmin 276C?

Noen som har erfaring med dette?

:seeya:

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Ikke noe problem. NMEA out fra din GPS har du i dag koblet sammen med NMEA inn på ekkoloddet. NMEA out fra GPS'n kobler du parallelt til NMEA inn på VHF'en. Regelen er sånn: NMEA signalet fra GPS'en din kan kobles inn mot så mange enheter du ønsker. Har du derimot to NMEA kilder så kan signalet fra kun en benyttes i samme system. Ta kontakt om du er i tvil!

AL-TEC

al-tec.no

Ikke noe problem. NMEA out fra din GPS har du i dag koblet sammen med NMEA inn på ekkoloddet. NMEA out fra GPS'n kobler du parallelt til NMEA inn på VHF'en. Regelen er sånn: NMEA signalet fra GPS'en din kan kobles inn mot så mange enheter du ønsker. Har du derimot to NMEA kilder så kan signalet fra kun en benyttes i samme system. Ta kontakt om du er i tvil!

<{POST_SNAPBACK}>

Tusen takk for svaret, følger dine råd.

:seeya:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Bare for å avsløre den gamle mannens (nesten) altomfattende uvitenhet - hvorfor ønsker man å kople sammen en GPS og et Ekkolodd?

Hva oppnår man ved det?

mvh

FredT

<{POST_SNAPBACK}>

Dermed kan man få informasjonen fra ekkoloddet inn på kartplotteren. Veldig greit om man f.eks flytter kartplotteren til en annen styreposisjon og dermed ikke ser ekkoloddet. Mange kartplottere har denne funksjonen. Bruker den selv, og slipper dermed et eget slaveintrument for ekkoloddet. Jeg får dybde oppgitt i meter + grafisk framstilling av bunnforhold. Men, "fishfinder" funksjonen blir ikke tilgjengelig på kartplotteren.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Dermed kan man få informasjonen fra ekkoloddet inn på kartplotteren. Veldig greit om man f.eks flytter kartplotteren til en annen styreposisjon og dermed ikke ser ekkoloddet. Mange kartplottere har denne funksjonen. Bruker den selv, og slipper dermed et eget slaveintrument for ekkoloddet. Jeg får dybde oppgitt i meter + grafisk framstilling av bunnforhold. Men, "fishfinder" funksjonen blir ikke tilgjengelig på kartplotteren.

Mvh. BEG

<{POST_SNAPBACK}>

Aha... takker (og studerer litt papirer - men tviler på om mitt gamle ekkelodd snakker

den nye NMEA-dialekten!)

mvh

FredT

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Bare for å avsløre den gamle mannens (nesten) altomfattende uvitenhet - hvorfor ønsker man å kople sammen en GPS og et Ekkolodd?

Hva oppnår man ved det?

mvh

FredT

<{POST_SNAPBACK}>

De fleste nye ekkolodd har en informasjonslinje der du kan lese ut lengde, bredde, kurs og hastighet kombinert med bildet av bunnstrukturen. Disse opplysningene kommer fra GPS'en, og overføres ved hjelp av NMEA Protokollen. Kjekt ikke sant? Redigert av Jon_P (see edit history)

AL-TEC

al-tec.no

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...