Jump to content

Yamaha 350 slutter plutselig å lade


Lagavulin

Recommended Posts

Opplevde søndag at jeg fikk feilmelding på mitt Yamaha display, der plutselig ladeindikatoren gikk fra ok til det laveste på få minutter for deretter å blinke "Low voltage 11,7V" (startbatteri)

Dette skjedde etter ca 15 min kjøring. Så også på plotteren at ladespenningen gikk ned under 12V (fobruksbatteri)

 

Etter litt strandlek og en matbit på Olines på Nedgården (Søndre Sandøy) startet jeg opp igjen, og da var lading ok. (Etter og ha ligget med landstrøm i noen timer)

Etter 15 min kjøring ser jeg at ladingen synker igjen. Kom ikke opp noe low voltage medling nå, ser at indikatoren er under normalen, samt at spenningen på plotteren går fra over 14V til 12,5V.

 

Igår kveld var jeg nede og målte litt:

 

Måling før start:
- 12,7V forbruksbatterier, 12,5V startbatteri.
Måling, tenning skrudd på:
- 12,3V start.
Lading, rett etter start:
- 14,2V på både start/forbruk
- 3A ladestrøm forbruk. (2A, 14,4V etter 20 min.)
- 11A ladestrøm start. (6A, 14,4V etter 20 min.)
Det rare er jo hvis motoren slutter og lade, så skal jo ikke spenningen synke til noe særlig under 12,7V ved kjøring og null forbruksstrøm?
Motoren bruker vel også strøm under gange og vil vel tappe startbatteri etterhvert også, antar jeg , derav den litt lave spenningen på startbatteri ved oppstart.
Forslag?

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

høres jo ikke usannsynlig ut at det kan være varmerelatert - den lader jo på tomgang rett etter oppstart

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...