cektopa Startet 2.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 2.Juli.2013 Hei Har vært inne på mamma forum å det som er, men har ikke funnet ut av hvordan man syr trekk til madrasser. Skal man klippe ut hver enkelt side, og tilslutt sy inn siste kanten for hånd, eller kan man sy konvoluttåpning? Jeg vil gjerne ha det stramt å fint:) Sitér dette innlegget Link to post
mor Amica Svart 2.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2013 Det er vel helt valgfritt. Skumgummimadrasser er imidlertid litt vanskelig å ha med å gjøre, så det er greit å ha en litt stor åpning. Skal du være skikkelig nøye syr du inn glidelås i åpningen. Jeg har sydd trekk på et par overmadrasser ombord i vår båt og jeg lot den ene kortsiden være åpen før jeg puttet madrassen inni, så sydde jeg sammen den siste kortenden for hånd. Ulempen med det er selvfølgelig at jeg må sprette opp og sy på nytt, dersom jeg skal vaske trekket, men hvor ofte vasker en madrasstrekk da......? mvh Ella Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
cektopa Svart 2.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2013 Okei, men må jeg da klippe ut kortsider og langsider i bredden og så baksiden og forsiden i lengden og så sy det sammen, før jeg tilslutt syr for hånd den ene kortsiden. begynner ikke med borrelås eller glidelås, fordi jeg ikke kommer til å bytte igjen på en stund:) Båtputene er jo litt skeive, så føler jeg ikke bare kan legge stoffet over og bare stramme det til.. Sitér dette innlegget Link to post
Vindfang Svart 2.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2013 Hei, jeg får samboeren til å svare jeg anusnuss (!) Regner med at det er madrass til sengen du snakker om. Du må klippe ut hver enkelt del til over og undersiden med ca 1 cm sømmonn (altså en ekstra cm rundt alle kantene). Du må også klippe ut en remse som er like lang som madrassens omkrets + 2 cm, og like høy som madrassen + 2cm. Sy denne sammen som en sirkel. Mål opp lengdene på madrassens fire sider og merk av hjørnene på remsen. Sy hver del,bunn og topp, fast til denne remsen med utgangspunkt i hjørnemerkene. På denne måten unngår du å feilfordele stoffet rundt. Husk å sy zikkzakk langs stoffkanten så trekket ikke revner i sømmene. Du må la den ene kortsiden være åpen for å få madrassen inn. Jeg vet at enkelte bruker å tre en plastsekk utenpå madrassen for å lette arbeidet med å trekke trekket på, men det har jeg aldri prøvd. En annen metode er å sy i en lang glidelås i ene langsiden. Du får lange glidelåser hos møbeltapetserere, eventuelt skomaker som syr båtputer. Selv har jeg brukt to glidelåser på 95 cm som møtes på midten. Disse får du kjøpt på Stoff og Stil. Sitér dette innlegget Link to post
cektopa Svart 2.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2013 Hei å takk for svar:) Det siste skjønte jeg littegranne mere av, så jeg får prøve meg på dette da:) Legger bare ved bilder av hvordan den ene puten jeg skal sy om ser ut, hvis det gjør det litt lettere å se for seg. Madrassene er litt skeive på den ene siden for å passe inn i båtveggen https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50768/2013-07-02_10.57.55.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/50/50768/2013-07-02_10.58.10.jpg Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 2.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2013 Hei, Skal du ha det stramt og fint må du klippe til alle sider av madrassen og så sy de sammen. Madrassmål må være litt større en ferdig pute, for å få spenst i den. Sitér dette innlegget Link to post
mor Amica Svart 2.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2013 Nå forstår jeg litt mer, du skal altså trekke om putene i båten Da er det enkleste å sprette opp de gamle trekkene å bruke de som mal, da ser du jo hvordan det er gjort også. Fremdeles er det mulig å sy den siste sømmen for hånd om du ikke vil sette i glidelås, Husk bare å få håndsømmen på den siden av puten som vender ut mot skrogsiden, så den ikke blir synlig, om du ikke er veldig dyktig med synåla da mvh Ella Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.