mikkel Startet 2.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 2.Juli.2013 Se bildet under. Etterhvert har glipen i toppen blitt større og større. Er det noen pakning eller liknende som må overhales/byttes på en slik installasjon? Finnes det evnt rep.sett å få kjøpt? Takk for hjelp! Mikkel Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2013 Dette er vel en Autohelm/Raymarine Sport Pilot enhet. Selv har jeg en Autohelm 4000W som ble raklete etter hver. Den plukket jeg fra hverandre, rengjorde og skrudde til noen løse skruer. Da funket alt igjen, og piloten er nå 20 år gammel! Jeg byttet forresten drivmotoren for ca. 10 år siden da børsteholderen gikk i stykker. Den gang fikk jeg ny motor for drøyt 200 kroner! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
mikkel Svart 2.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2013 Da høres det jo ut som om jeg har en jobb å gjøre. Godt sommerkveldene er lange og lyse! Takk for svar, håper mitt "tilfelle" løser seg like greit som det du gir inntrykk av at det gjorde hos deg. Mikkel Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 2.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2013 Men observer nøye hvordan sakene er satt sammen, det er mange smådeleler som skal settes sammen igjen riktig etterpå! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Erik Svart 2.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2013 Men observer nøye hvordan sakene er satt sammen, det er mange smådeleler som skal settes sammen igjen riktig etterpå! Ett tips der er å ta masse bilder under demontering Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
mikkel Svart 3.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2013 Tja, min modell er nok litt anderledes enn den du skrudde på, Lars. Her viste det seg at den ytre og den indre ringen (hhv til venstre og til høyre på bildet) var "klemt" inn i hverandre. Over tid har nok litt av klem-egenskapene blitt slitt vekk, hvilket nå resulterer i den avbildede glipen. Så jeg ser for meg å lage en slags føring som vil holde dem sammen.. får heller komme med et bilde hvis jeg får det til. Alternativet er jo å forsøke å få tak i en ny ring, men det er sikkert ikke så enkelt lenger. Uansett, benyttet anledningen til demontere alt som kunne demonteres, og så sette det sammen igjen sammen med masse vidunderlige smøremidler - så aldri så galt at det ikke er godt for noe :) God sommer! Sitér dette innlegget Link to post
Doldis Svart 4.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2013 Har en kamerat som hadde samme problemet. Mener det var masse kuler inni som fungerte som "rullelager". Tror han bare tok det fra hverandre og smurte det opp igjen med fett så fungerte det igjen.. Sitér dette innlegget Link to post
Draug1 Svart 4.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2013 Jeg har den samme på båten min. Byttet remmen en gang for mange år siden, og så vidt jeg minnes var det noen hjul inne i ringen som "holder" de to halvdelene sammen. Jeg mener akselen (skruen) i senter av hjulene er eksentrisk slik at du kan justere hvor hardt de ligger an mot ringen. Det er enkle greier, ikke noe problem og demontere/montere. Min er nå 22 år gammel og fungerer like godt nå som da den var ny. Helmut, som han heter, har styrt Helios minst 20.000 Nm av de ca 25.000 Nm vi har seilt sammen. Sitér dette innlegget Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside: Link to post
mikkel Svart 4.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2013 Har etterhvert funnet ut at jeg har en Autohelm 4000 wheel Pilot. Jeg tok dette bildet i går, mens jeg klinte på fett og for meg ser det ikke ut som om et eksentrisk skruefeste. Skal imidlertid ha det i bakhodet neste gang jeg går i båten - takk for tipset :) Sitér dette innlegget Link to post
kaos84 Svart 22.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 Har samme problem som deg. Har du funnet en løsning på problemet? Jeg mistenker at det er diameteren på hjulene som er blitt redusert som følge av slitasje? Vet du hvor kan man få tak i nye hjul? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.