Jump to content

Autopilot-styreringen gliper - noe å gjøre med det?

mikkel

Recommended Posts

Dette er vel en Autohelm/Raymarine Sport Pilot enhet. Selv har jeg en Autohelm 4000W som ble raklete etter hver. Den plukket jeg fra hverandre, rengjorde og skrudde til noen løse skruer. Da funket alt igjen, og piloten er nå 20 år gammel! Jeg byttet forresten drivmotoren for ca. 10 år siden da børsteholderen gikk i stykker. Den gang fikk jeg ny motor for drøyt 200 kroner!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Tja, min modell er nok litt anderledes enn den du skrudde på, Lars. Her viste det seg at den ytre og den indre ringen (hhv til venstre og til høyre på bildet) var "klemt" inn i hverandre. Over tid har nok litt av klem-egenskapene blitt slitt vekk, hvilket nå resulterer i den avbildede glipen. Så jeg ser for meg å lage en slags føring som vil holde dem sammen.. får heller komme med et bilde hvis jeg får det til. Alternativet er jo å forsøke å få tak i en ny ring, men det er sikkert ikke så enkelt lenger.

Uansett, benyttet anledningen til demontere alt som kunne demonteres, og så sette det sammen igjen sammen med masse vidunderlige smøremidler - så aldri så galt at det ikke er godt for noe :)

God sommer!

Jeg har den samme på båten min. Byttet remmen en gang for mange år siden, og så vidt jeg minnes var det noen hjul inne i ringen som "holder" de to halvdelene sammen. Jeg mener akselen (skruen) i senter av hjulene er eksentrisk slik at du kan justere hvor hardt de ligger an mot ringen.

Det er enkle greier, ikke noe problem og demontere/montere.

Min er nå 22 år gammel og fungerer like godt nå som da den var ny.

Helmut, som han heter, har styrt Helios minst 20.000 Nm av de ca 25.000 Nm vi har seilt sammen.

Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside:
  • 7 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...