Jump to content

Elektrisk motor i saltvann


kjetillunde

Recommended Posts

Hei, jeg trenger noen innspill på elektrisk påhengs som jeg skal bruke i saltvann... Har sett litt i eldre tråder her på forumet men nå går vel denne utviklingen ganske raskt, så kanskje noen har oppdaterte erfaringer på området?

 

Jeg leste at det finnes saltvannsbestandige el-motorer som Minn Kota Riptide, men det var samtidig noen som hadde brukt Minn Kota Endura i flere år som ikke hadde tatt skade av saltvann... så trenger jeg en Riptide?

 

Jeg skal bruke den til dorging/fisking fra en GH11 som allerede har en 15hk totakter, men har lyst på lydløs dorging. Tenker kanskje å koble til et solcellepanel som lader 12v batteriet til el-motoren.

 

Hvilken el-motor kan anbefales? Hvor stor? Og hvor bør den kjøpes?

Link to post
Share on other sites

Minnesota skiller jo klart mellom bruksområde ferskvann/saltvann. Sålangt jeg husker er det også prisforskjell på disse kategoriene ved at motorer spesielt tilpasset saltvannsbruk koster noe mer. Saltvannsbruk av motor med ferskvannsspec kan vel påvirke garantien om noe oppstår?

Eller anser dere dette som en oppskrudd problemstilling fra produsent?

Mvh

Arne

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Link to post
Share on other sites

Vel... Saltvann og saltvann.... Når produsenten skal dekke hele verdensmarkedet så snakker vi også om områder med hinsides verre "klima" for en stakkars el.motor enn i vårt snille brakkvann. -Områder med konstant 30+ grader, stekende sol og veldig mye saltere vann enn vi har. Men igjen, innmaten er mer eller mindre kapslet inn uansett. De spesielle saltvannsmodellene er sikkert enda mer robuste mot salt og korrosjon. Men hvis de koster 2-3x mer syns jeg nå det er bortkastet å bruke ekstra penger på det.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Vel... Saltvann og saltvann.... Når produsenten skal dekke hele verdensmarkedet så snakker vi også om områder med hinsides verre "klima" for en stakkars el.motor enn i vårt snille brakkvann. -Områder med konstant 30+ grader, stekende sol og veldig mye saltere vann enn vi har. Men igjen, innmaten er mer eller mindre kapslet inn uansett. De spesielle saltvannsmodellene er sikkert enda mer robuste mot salt og korrosjon. Men hvis de koster 2-3x mer syns jeg nå det er bortkastet å bruke ekstra penger på det.

 

Så dere tror en vanlig elmotor kan holde mange år i saltvann siden innmaten er mer eller mindre kapslet inn uansett? Er det kapslet inn i plast?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...