b0bla Startet 3.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 3.Juli.2013 Hei! :) Som sikkert flere enn meg har lyst til, så har jeg lyst til å bytte båt. Har sett på flere forskjellige skjærgårdsjeeper rundt en 17-20 fot, feks. Ibiza, Askeladden, Uttern. I det siste har jeg sett på Navette s540 og blitt nysgjerrig på den. Jeg har lest trådene til "Teerex", men lurer på om det er andre enn han som har erfaringer med båten? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2013 (redigert) Ibizafan har vel kommentert litt i trådene mine med mer eller mindre negative/seriøse utsagn om båten ;-) At det kan være ting å rette på er jo så, men om man kan finne ut av å fikse ting selv så er det mye båt for pengene tatt i betraktning relativt lav prisklasse. Det har jo lenge lagt en på finn.no med E-tec 115 HO som er noe for de fartsglade og uredde.... Nå har jeg bare hatt båten på vannet i 2 mnd tilsammen, først i 2010 og så i år (uten at det er direkte båten sin feil da). Jeg mangler litt erfaring fra andre lignende båter kjøremessig da jeg kun har hatt mindre eller større båter før, men ingen så raske. Derimot har jeg desto mere erfaring i å finne ut hva som skjuler seg bak glassfiberen etter at jeg nå har skjært vekk et par kg glassfiber for montering av høyttalere, luker, radio, samt for tilgang til diverse nødvendige steder for inspeksjon/reparasjon. Testen i Båtliv fra 2006 var imidlertid stort sett bare positiv. Det de konkluderte med var at 115 hk kanskje var i meste laget for de fleste selv om den er godkjent for 140 hk. Yamaha F100 hadde vært perfekt motorisering (også vektmessig) for å nå den magiske 40-knopsgrensa uten for mye eksperimentering med propell, motorhøyde og trim. Designen er flott og stilig men gjennomførelsen totalt sett ikke alltid på høyde med de beste. Plassmessig er det heller ikke en direkte stor båt for størrelsen. Mere som en sportsbil ;-) Kjørestillingen er imidlertid nær perfekt med kjempegod beinplass for å strekke på beina og gode stoler, samt relativt god beskyttelse mot vær og vind. Ellers vet jeg ikke hvor mange båter som er solgt i Norge, den kom vel på markedet rundt 2004 tror jeg. De første var kanskje av bedre kvalitet enn de siste, hvem vet.. Jeg skal prøve å få kontakt med en i nærområdet som fikk sin båt levert på kaia samtidig med min i 2010 (uten motor den også), for å høre om det har vært noe kluss med den. Her en tråd med stereomontering, der jeg ikke har valgt enkleste løsning (skal legge ut flere bilder i kveld når det blir ferdig) https://baatplassen.no/i/topic/102066-hoeyttalermontering-the-hard-way-prosjekt-lyd-i-skjcrgaardsjeep/ Redigert 3.Juli.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
b0bla Svart 3.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2013 Takk for godt svar!Var nettopp å så på en som er til salgs. Er litt usikker på hva jeg syntes... Er iallefall en større båt enn det jeg har nå! Noe som er hovedgrunnen til at jeg ønsker å bytte båt. Skroget så veldig flatt ut, kan tenke meg at den slår en del i stor sjø.Stemmer dette?Hvordan oppfører den seg?Hvordan er denne til vannsport?Angående selvlensingen er det en annen type system enn det du, Teerex, har på din!Så det er ikke noe jeg bekymrer meg for. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2013 (redigert) Skroget er langt i fra flatt, det er 21,5 graders V-bunn i senter, ikke ekstremt hverken ene eller andre veien. Ville jo anta du hadde pugget tekniske data/beskrivelse allerede som står bl.a. her ;-) http://navette.no/content.asp?page=4415,4422,4429?=1 Den oppfører seg generelt behagelig/sportslig, vil anta den er flott til vannsport. Skal prøve det snart. Lurer på hvilken type selvlensing det kan være dersom det er noe annet enn det på min. Hvilken årsmodell snakker vi om ? Selvlensingen er helt OK i seg selv, det er skjevheten i støping og/eller montering av hele dørken og avstand til skrog på babord side som skapte problem. Bilde fra 2010 som viser skrogvinkel akter og forut. Motor står der montert i laveste høyde, men har nå montert 4-blads stålpropell og heist motor opp et hull så det blir testing i helga. Redigert 3.Juli.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
b0bla Svart 4.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2013 Det er en 2004-modell. Vet ikke om det har vært endringer siden da. Under dørken har ikke selvlensingen en slik 90 graders vinkel slik slik som du har. På denne gikk slangen skrått nedover. Angående skroget virket det mye flatere enn 21,5 grader. Har ikke noe særlig bra bilde av vinkelen. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 4.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2013 (redigert) Det er mange båter med mye flatere vinkel men ikke så mange med skarpere vinkel. Nordkapp, Wesling m.m. har vel litt skarpere vinkel. Skarp vinkel er bra for motsjøegenskaper men gjør også båten noe mere ustabil sideveis både i fart og stilleligge, samt at det stjeler litt fart. Det hadde nok hjulpet med en slange med bøy på, slik som radiatorslangene i biler har. Men uansett så er det ca 2 cm høydeforskjell fra ene til andre siden på min, derfor ble det problem med den rørbøyen som tok for mye plass. Redigert 4.Juli.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ibizafan Svart 4.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2013 ja kan være støpt i Ålesund uten krakelering de er vel den i Trondheim omrøde du har sett på . Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
b0bla Svart 4.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2013 (redigert) Vet noen av dere om det har blitt gjort endringer på skrog/båten siden 2004?Så at Tereex betalte 60 000(?) for sin ny.Den aktuelle båten har vært delvis under vann (motoren ble kondemnert). Var å så på den i går. Må eventuelt påregne en del puss for å få den i tipp topp stand.Lurer på hva dere mener den har av verdi? Redigert 4.Juli.2013 av b0bla (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 4.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2013 (redigert) Jeg skulle nok egentlig betale litt mere enn 60k men pga. alle "små"-feilene (luftblærer i gelcoat osv.) ble det vel en liten reduksjon i prisen. Da hadde jeg ennå ikke oppdaga problemet med selvlensingrøret og skaden på utsiden av skroget i forbindelse med det. Har den vært under vann med stoler og alt? Da blir det vel en del kostnader. Men plasten i seg selv tar jo ikke direkte skade av det. Så det er bare å prute i vei hvis prisen virker for høy. Løftet motoren et hull i går, så får vi se om den nye 4-blads propellen er brukbar Redigert 4.Juli.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
b0bla Svart 4.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2013 Stoler skal ha berget i følge selgeren. Virket som at stolene var hadde låst seg, så fikk ikke vippet de ned til sitte posisjon. Båten er meget matt, så er noen runder med polering som hvertfall trengs. Den har vært på service hvor de har gått over det elektriske, bensintanken skal være renset. Ellers var det noen plasser på gelcoat som må slipes ned legges på nytt. Så er et lite prosjekt for å få den så bra som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
b0bla Svart 30.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 Hvordan er denne båten i grov sjø? Kaster den sjøen til sidene, eller kommer sjøen inn i båten? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 30.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Juli.2013 Det kommer svært lite sjø inn i båten, har egentlig aldri merket noe sjø inn i båten utenom i sterk vind da. Baugen er lang og utfallende så den tar godt av for sjø. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 3.November.2014 Link til dette innlegget Svart 3.November.2014 Er såpass fornøyd med egenskapene til båten at jeg smeller til med ny motor, siden den perfekte Navette-motoren nå er lansert av Mercury. Lav vekt og mye kubikk er stikkordene her Dessverre er jo båtsesongen over og vel så det.. men da har man iallefall noe spennende å se fram mot om 6 mnd. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 15.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2016 (redigert) Fikk 43-44 knop men båten blir noe ustabil i over 40 knop da, iallefall når jeg er alene i båten. Brukte forøvrig samme propell som jeg hadde på Honda 90, passet fint pga. annen utveksling. Redigert 15.Mai.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 22.Mai.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2016 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 22.November.2016 Link til dette innlegget Svart 22.November.2016 (redigert) Hjemmesiden til Navette nå er lagt ned ser det ut til (funket i sommer). Båten er generelt veldig bra konstruert, bortsett fra i toppfart med stor motor. Blir noe ustabil og chine-walker i over 40 knop, særlig om man er alene i båten. Rart at den er godkjent for 140 hk. Var oppe i 45 knop med den nye Mercury F115 men det var optimale forhold og høy konsentrasjon på ratt og gass. Vet ikke om jeg hadde turt å teste toppfart med 140 hk (iallefall ikke en som virkelig yter 140 hk i motsetning til DF140) Krever noe forsterkning av innfesting til både stoler og konsoll hvis man skal kjøre litt i bølger, ellers løsner alt til slutt Rune Sverre Nilsen heter konstruktøren. Produksjonen av Navette ble flyttet til Latvia i 2005 var det vel, og da oppsto det nok noen kvalitetsfeil. Jeg trodde ikke det ble produsert noen båter etter 2011, men denne selges som 2015 modell da https://m.finn.no/bo...30&fks=76827330 Jeg tok kontakt med selger i sommer for å spørre om det fantes kalesje å få kjøpt. Jo det hadde han jo, men da han skjønte at det var jeg som skulle ha kalesje så hørte jeg ikke mere fra han. Jeg har en tråd her fra høsten 2010 med en del kritikk og diskusjon vedr. de kvalitetsfeilene og problemene som jeg fant.... så mulig det hadde en negativ innvirkning på merket Redigert 22.November.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ibizafan Svart 22.November.2016 Link til dette innlegget Svart 22.November.2016 flataker industerier elnesvågen i møre og romsdal har laget kalesje til din båt navette Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
ibizafan Svart 22.November.2016 Link til dette innlegget Svart 22.November.2016 ligger noen små bilder av båten med kalesje på google. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
Teerex Svart 22.November.2016 Link til dette innlegget Svart 22.November.2016 Ja jeg fant de bildene for noen år siden. Men er vel så mye frakt at kan like godt få laget en custom kalesje lokalt. Jeg trenger bare med tak over, og ikke sidevegger. Det blir så lite og lukket i en så liten båt med full kalesje. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 2.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2017 (redigert) https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=90132631&ref=conversation&fks=90132631 Tidenes mest overmotoriserte Navette eller forøvrig uansett 18-foter på finn.no? Den relativt lille båten er noe uforståelig godkjent for hele 140 hk, men selv med 115 hk som jeg har på samme båt, så får den noe livlige tendenser i over 40 knop. Men her har selger ikke nøyd seg med en "liten" 150 hk V6 og heller ikke en 200 hk, men har slengt på en E-tec big block V6 250 hk Som det står i annonsen har han vært oppe i 57 knop, noe som for meg er ufattelig fort siden jeg vet hvordan båten fort begynner å chinewalke i 43-44 knop Men det hjelper jo å være flere i båten da. Dette er ikke for pyser.... her kan man marsje i 50 knop med hele familien og vel så det ombord. Propellen er dessuten relativt lett ifølge selger. Uansett liten vits å proppe denne for max toppfart selv om over 60 knop er teoretisk fullt mulig Det er nok dessuten XL stammelengde også (montert på manuell heis) så her er det masse vekt langt bak. Redigert 2.Februar.2017 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.