Jump to content

Erfaringer med Navette s540?


b0bla

Recommended Posts

Hei! :)

Som sikkert flere enn meg har lyst til, så har jeg lyst til å bytte båt.

Har sett på flere forskjellige skjærgårdsjeeper rundt en 17-20 fot, feks. Ibiza, Askeladden, Uttern.

 

I det siste har jeg sett på Navette s540 og blitt nysgjerrig på den.
Jeg har lest trådene til "Teerex", men lurer på om det er andre enn han som har erfaringer med båten?

Link to post

Ibizafan har vel kommentert litt i trådene mine med mer eller mindre negative/seriøse utsagn om båten ;-)

At det kan være ting å rette på er jo så, men om man kan finne ut av å fikse ting selv så er det mye båt for pengene tatt i betraktning relativt lav prisklasse.

Det har jo lenge lagt en på finn.no med E-tec 115 HO som er noe for de fartsglade og uredde....

 

Nå har jeg bare hatt båten på vannet i 2 mnd tilsammen, først i 2010 og så i år (uten at det er direkte båten sin feil da).

Jeg mangler litt erfaring fra andre lignende båter kjøremessig da jeg kun har hatt mindre eller større båter før, men ingen så raske.

Derimot har jeg desto mere erfaring i å finne ut hva som skjuler seg bak glassfiberen etter at jeg nå har skjært vekk et par kg glassfiber for montering av høyttalere, luker, radio, samt for tilgang til diverse nødvendige steder for inspeksjon/reparasjon.

 

Testen i Båtliv fra 2006 var imidlertid stort sett bare positiv. Det de konkluderte med var at 115 hk kanskje var i meste laget for de fleste selv om den er godkjent for 140 hk.

Yamaha F100 hadde vært perfekt motorisering (også vektmessig) for å nå den magiske 40-knopsgrensa uten for mye eksperimentering med propell, motorhøyde og trim.

Designen er flott og stilig men gjennomførelsen totalt sett ikke alltid på høyde med de beste. Plassmessig er det heller ikke en direkte stor båt for størrelsen. Mere som en sportsbil ;-)

Kjørestillingen er imidlertid nær perfekt med kjempegod beinplass for å strekke på beina og gode stoler, samt relativt god beskyttelse mot vær og vind.

 

Ellers vet jeg ikke hvor mange båter som er solgt i Norge, den kom vel på markedet rundt 2004 tror jeg. De første var kanskje av bedre kvalitet enn de siste, hvem vet..

Jeg skal prøve å få kontakt med en i nærområdet som fikk sin båt levert på kaia samtidig med min i 2010 (uten motor den også), for å høre om det har vært noe kluss med den.

 

Her en tråd med stereomontering, der jeg ikke har valgt enkleste løsning (skal legge ut flere bilder i kveld når det blir ferdig) https://baatplassen.no/i/topic/102066-hoeyttalermontering-the-hard-way-prosjekt-lyd-i-skjcrgaardsjeep/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Takk for godt svar!
Var nettopp å så på en som er til salgs.

Er litt usikker på hva jeg syntes... Er iallefall en større båt enn det jeg har nå! Noe som er hovedgrunnen til at jeg ønsker å bytte båt.

 

Skroget så veldig flatt ut, kan tenke meg at den slår en del i stor sjø.
Stemmer dette?
Hvordan oppfører den seg?
Hvordan er denne til vannsport?

Angående selvlensingen er det en annen type system enn det du, Teerex, har på din!
Så det er ikke noe jeg bekymrer meg for.

Link to post

Skroget er langt i fra flatt, det er 21,5 graders V-bunn i senter, ikke ekstremt hverken ene eller andre veien.

Ville jo anta du hadde pugget tekniske data/beskrivelse allerede som står bl.a. her ;-) http://navette.no/content.asp?page=4415,4422,4429?=1

Den oppfører seg generelt behagelig/sportslig, vil anta den er flott til vannsport. Skal prøve det snart.

 

Lurer på hvilken type selvlensing det kan være dersom det er noe annet enn det på min. Hvilken årsmodell snakker vi om ?

Selvlensingen er helt OK i seg selv, det er skjevheten i støping og/eller montering av hele dørken og avstand til skrog på babord side som skapte problem.

 

Bilde fra 2010 som viser skrogvinkel akter og forut.

Motor står der montert i laveste høyde, men har nå montert 4-blads stålpropell og heist motor opp et hull så det blir testing i helga.

bilde

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det er mange båter med mye flatere vinkel men ikke så mange med skarpere vinkel. Nordkapp, Wesling m.m. har vel litt skarpere vinkel.

Skarp vinkel er bra for motsjøegenskaper men gjør også båten noe mere ustabil sideveis både i fart og stilleligge, samt at det stjeler litt fart.

 

Det hadde nok hjulpet med en slange med bøy på, slik som radiatorslangene i biler har.

Men uansett så er det ca 2 cm høydeforskjell fra ene til andre siden på min, derfor ble det problem med den rørbøyen som tok for mye plass.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Vet noen av dere om det har blitt gjort endringer på skrog/båten siden 2004?

Så at Tereex betalte 60 000(?) for sin ny.
Den aktuelle båten har vært delvis under vann (motoren ble kondemnert).
Var å så på den i går. Må eventuelt påregne en del puss for å få den i tipp topp stand.
Lurer på hva dere mener den har av verdi?

Redigert av b0bla (see edit history)
Link to post

Jeg skulle nok egentlig betale litt mere enn 60k men pga. alle "små"-feilene (luftblærer i gelcoat osv.) ble det vel en liten reduksjon i prisen.

Da hadde jeg ennå ikke oppdaga problemet med selvlensingrøret og skaden på utsiden av skroget i forbindelse med det.

 

Har den vært under vann med stoler og alt? Da blir det vel en del kostnader. Men plasten i seg selv tar jo ikke direkte skade av det.

Så det er bare å prute i vei hvis prisen virker for høy.

 

Løftet motoren et hull i går, så får vi se om den nye 4-blads propellen er brukbar

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Stoler skal ha berget i følge selgeren. Virket som at stolene var hadde låst seg, så fikk ikke vippet de ned til sitte posisjon.

Båten er meget matt, så er noen runder med polering som hvertfall trengs.

 

Den har vært på service hvor de har gått over det elektriske, bensintanken skal være renset.

Ellers var det noen plasser på gelcoat som må slipes ned legges på nytt.

Så er et lite prosjekt for å få den så bra som mulig.

Link to post
  • 4 uker senere...

Det kommer svært lite sjø inn i båten, har egentlig aldri merket noe sjø inn i båten utenom i sterk vind da.

Baugen er lang og utfallende så den tar godt av for sjø.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 1 år senere...

Er såpass fornøyd med egenskapene til båten at jeg smeller til med ny motor, siden den perfekte Navette-motoren nå er lansert av Mercury.

Lav vekt og mye kubikk er stikkordene her :smiley:

Dessverre er jo båtsesongen over og vel så det.. men da har man iallefall noe spennende å se fram mot om 6 mnd.

 

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 1 år senere...

Fikk 43-44 knop men båten blir noe ustabil i over 40 knop da, iallefall når jeg er alene i båten.

Brukte forøvrig samme propell som jeg hadde på Honda 90, passet fint pga. annen utveksling.

 

bilde

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 5 måneder senere...

Hjemmesiden til Navette nå er lagt ned ser det ut til (funket i sommer).


 


Båten er generelt veldig bra konstruert, bortsett fra i toppfart med stor motor. Blir noe ustabil og chine-walker i over 40 knop, særlig om man er alene i båten.


Rart at den er godkjent for 140 hk.


Var oppe i 45 knop med den nye Mercury F115 men det var optimale forhold og høy konsentrasjon på ratt og gass.


Vet ikke om jeg hadde turt å teste toppfart med 140 hk (iallefall ikke en som virkelig yter 140 hk i motsetning til DF140)


Krever noe forsterkning av innfesting til både stoler og konsoll hvis man skal kjøre litt i bølger, ellers løsner alt til slutt


 


Rune Sverre Nilsen heter konstruktøren.


Produksjonen av Navette ble flyttet til Latvia i 2005 var det vel, og da oppsto det nok noen kvalitetsfeil.


Jeg trodde ikke det ble produsert noen båter etter 2011, men denne selges som 2015 modell da


 


https://m.finn.no/bo...30&fks=76827330


 


Jeg tok kontakt med selger i sommer for å spørre om det fantes kalesje å få kjøpt.


Jo det hadde han jo, men da han skjønte at det var jeg som skulle ha kalesje så hørte jeg ikke mere fra han.


Jeg har en tråd her fra høsten 2010 med en del kritikk og diskusjon vedr. de kvalitetsfeilene og problemene som jeg fant....  så mulig det hadde en negativ innvirkning på merket   :saint:


Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ja jeg fant de bildene for noen år siden. Men er vel så mye frakt at kan like godt få laget en custom kalesje lokalt.

Jeg trenger bare med tak over, og ikke sidevegger. Det blir så lite og lukket i en så liten båt med full kalesje.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 2 måneder senere...

https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=90132631&ref=conversation&fks=90132631

 

Tidenes mest overmotoriserte Navette eller forøvrig uansett 18-foter på finn.no?   :giggle:

 

Den relativt lille båten er noe uforståelig godkjent for hele 140 hk, men selv med 115 hk som jeg har på samme båt, så får den noe livlige tendenser i over 40 knop.

Men her har selger ikke nøyd seg med en "liten" 150 hk V6 og heller ikke en 200 hk, men har slengt på en E-tec big block V6 250 hk   :saint:

 

Som det står i annonsen har han vært oppe i 57 knop, noe som for meg er ufattelig fort siden jeg vet hvordan båten fort begynner å chinewalke i 43-44 knop

Men det hjelper jo å være flere i båten da.

Dette er ikke for pyser.... her kan man marsje i 50 knop med hele familien og vel så det ombord.

Propellen er dessuten relativt lett ifølge selger. Uansett liten vits å proppe denne for max toppfart selv om over 60 knop er teoretisk fullt mulig   :saint:

Det er nok dessuten XL stammelengde også (montert på manuell heis) så her er det masse vekt langt bak.

 

 

bilde

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...