Jump to content

Kobling mellom dynastart og laderegulator

toralf

Recommended Posts

Hei,

nå flyter båten og neste steg vil være å få i gang motoren før det gode liv som trebåteier kan begynne. Motoren som står i er av type FM S-15, 4,5hk 1 sylindret med dynastart og elektrisk tenning. Forgasseren står det "Zenith" på. Når vi overtok motoren stod den uten dynastarter slik at det måtte anskaffes. Tidligere eier har tegnet en oversikt med fargekoder, som jeg ikke forstår meg på. Det er bl.a en hvit kabel som jeg ikke klarer å finne igjen. Jeg har funnet koblingsskjema på FM sine hjemmesider ( http://www.fm-motor.no/pdf/FM%20Monteringsbesk%20tenning%201syl.pdf ), men her står det at koblingene skal skje via en laderegulator.

Jeg antar at det er laderegulatoren som står montert i motorkassa på venstre side? Det står ikke merket hva de forskjellige koblingene er og det er kun 3 koblinger. Den tykkeste kabelen som går fra denne skal vel kanskje kobles til der det står 30 på dynastarteren? Ut ifra koblingsskjemaet og fra sånn det ser ut tror jeg at jeg skal ta igjen hvilken kabel som skal til D+. Da gjenstår DF. Hvordan skal den kobles?

Håper noen kan hjelpe!

bilde

Den saken som står på motorkassen, fint innringet av ledningen fra coil til tennplugg, er startrele uten laderegulator.

Magne

Edit:

Eg fann denne sida:

http://www.oldmarineengine.com/discus/messages/5/132669.html

der det øverste bildet er ein laderegulator med lokket av, og det neste bildet er ein heil laderegulator

Redigert av Dinamo (see edit history)

Takk for svar!

Trenger man laderegulator? Har ikke funnet en sånn en i sjekta.

Ja, man treng absolutt laderegulator, den har fleire oppgaver:

- slå av dynamoen når den ikkje går, eller går for seint.

- slå på dynamoen, so den lader det den orker når der er for lite strøm på batteriet.

- regulere dynamoen ned til å lade minimalt, eller ikkje i det heile, når batteriet er fullt.

Med andre ord den tilpasser ladingen til kor fort dynamoen går og til batteriets tilstand. Hvis du ikkje har ein sånn, so må du ha fatt i en då.

Magne

Hei.

eg har laget eit sammendrag frå forskjellige tegninger, som omhandler dynastart, dette bør vera ein god basis for oppkobling.

Den lille ledningen som eg har tegna til gods i (1) laderegulator og (4) startrele er viktig å få med. Minusledningen nede til høyre på dynastarteren er ogso til gods. Dei mørkeblå kablane på 25 kvadrat, er rimelig heftige greier, eg anbefaler ein fintrådet type som heiter RK, alternativt sveisekabel.

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...