toralf Startet 3.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 3.Juli.2013 Hei, nå flyter båten og neste steg vil være å få i gang motoren før det gode liv som trebåteier kan begynne. Motoren som står i er av type FM S-15, 4,5hk 1 sylindret med dynastart og elektrisk tenning. Forgasseren står det "Zenith" på. Når vi overtok motoren stod den uten dynastarter slik at det måtte anskaffes. Tidligere eier har tegnet en oversikt med fargekoder, som jeg ikke forstår meg på. Det er bl.a en hvit kabel som jeg ikke klarer å finne igjen. Jeg har funnet koblingsskjema på FM sine hjemmesider ( http://www.fm-motor.no/pdf/FM%20Monteringsbesk%20tenning%201syl.pdf ), men her står det at koblingene skal skje via en laderegulator. Jeg antar at det er laderegulatoren som står montert i motorkassa på venstre side? Det står ikke merket hva de forskjellige koblingene er og det er kun 3 koblinger. Den tykkeste kabelen som går fra denne skal vel kanskje kobles til der det står 30 på dynastarteren? Ut ifra koblingsskjemaet og fra sånn det ser ut tror jeg at jeg skal ta igjen hvilken kabel som skal til D+. Da gjenstår DF. Hvordan skal den kobles? Håper noen kan hjelpe! Sitér dette innlegget Link to post
toralf Svart 3.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2013 Er det en kombinert startrele/laderegulator jeg har ? Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 3.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2013 (redigert) Den saken som står på motorkassen, fint innringet av ledningen fra coil til tennplugg, er startrele uten laderegulator. Magne Edit: Eg fann denne sida: http://www.oldmarineengine.com/discus/messages/5/132669.html der det øverste bildet er ein laderegulator med lokket av, og det neste bildet er ein heil laderegulator Redigert 3.Juli.2013 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
toralf Svart 3.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2013 (redigert) Takk for svar! Trenger man laderegulator? Har ikke funnet en sånn en i sjekta. Redigert 3.Juli.2013 av toralf (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 3.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2013 Takk for svar! Trenger man laderegulator? Har ikke funnet en sånn en i sjekta. Ja, man treng absolutt laderegulator, den har fleire oppgaver: - slå av dynamoen når den ikkje går, eller går for seint. - slå på dynamoen, so den lader det den orker når der er for lite strøm på batteriet. - regulere dynamoen ned til å lade minimalt, eller ikkje i det heile, når batteriet er fullt. Med andre ord den tilpasser ladingen til kor fort dynamoen går og til batteriets tilstand. Hvis du ikkje har ein sånn, so må du ha fatt i en då. Magne Sitér dette innlegget Link to post
toralf Svart 3.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2013 Ok, kjekt å vite! I koblingskjemaet finner jeg ikke startreleet. Hvordan skal den stå i forhold til resten? Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 3.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2013 Kanskje du finner noe her nede på siden under koblingskjemaer. http://www.marna.no/Bruksanvisninger Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 4.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2013 Hei. eg har laget eit sammendrag frå forskjellige tegninger, som omhandler dynastart, dette bør vera ein god basis for oppkobling. Den lille ledningen som eg har tegna til gods i (1) laderegulator og (4) startrele er viktig å få med. Minusledningen nede til høyre på dynastarteren er ogso til gods. Dei mørkeblå kablane på 25 kvadrat, er rimelig heftige greier, eg anbefaler ein fintrådet type som heiter RK, alternativt sveisekabel. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.