Jump to content

Hvordan får jeg av propellen?


Rolf

Recommended Posts

Propellen min fikk seg en smell i sommer. Fikk hjelp til å banke den ut sånn nogenlunde så ferieturem kunne fortsette. Tenkte jeg skulle få noen til å se på den og om mulig få fikset den. Men jeg får den ikke av! Har skrudd mutteren men den sitter helt fast.

 

Låsemutter fjernet:

Bilde

 

Den firkantede utsparingen i propellen - er det et kilespor?

Bilde

 

Samme sett forfra:

Bilde

 

Det sitter noe i dette sporet eller hullet (en kile?) - må denne fjernes for å få av propellen og i såfall; hvordan?

 

Eller er det bare å slår hardt nok på propellen til den løsner?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Propellen min fikk seg en smell i sommer. Fikk hjelp til å banke den ut sånn nogenlunde så ferieturem kunne fortsette. Tenkte jeg skulle få noen til å se på den og om mulig få fikset den. Men jeg får den ikke av! Har skrudd mutteren men den sitter helt fast.

 

Låsemutter fjernet:

Bilde

 

Den firkantede utsparingen i propellen - er det et kilespor?

Bilde

 

Samme sett forfra:

Bilde

 

Det sitter noe i dette sporet eller hullet (en kile?) - må denne fjernes for å få av propellen og i såfall; hvordan?

 

Eller er det bare å slår hardt nok på propellen til den løsner?

<{POST_SNAPBACK}>

 

Du trenger en avtrekker til å presse propellen av.

Fås f.eks på biltema.

 

ps: ikke slå på propellen

 

JOH

Redigert av Janoho (see edit history)
Link to post

Det sitter noe i dette sporet eller hullet (en kile?) - må denne fjernes for å få av propellen og i såfall; hvordan?

Nei, kilen må ikke fjernes (den skal bare forhindre at propellen ikke slurer på akselen). Jeg har vanligvis brukt en propanbrenner e.l. og varmet opp propellen rundt akselen og så slått forsiktig på propellen. Jeg slår aldri med metall direkte på propellen (selv om Vallø Motor en gang lånte meg en messingdor/bronsedor eller noe av lignende metall som de sa at jeg skulle bruke til å slå på propellen med).
Link to post

Det sitter en kile inne i det firkantede hullet . det er kilesporet i propellen. Kilen sitter fast den og det er bare å slå med en eikeknott fra baksiden av propellen . Akselen er konet 1 : 10 normalt og da er gjengene dine ca 20 mm og akselen 30 mm . Drei propellen runt og slå på forskjellige sider hele tiden. Kansje lit sprut av tynn olje også vill hjelpe , f.eks crc 556 el.lignende. Ikke slå direkte med hammer på propellen. Den kan sprekke.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post

Hei

Jeg anbefaler å varme propellen med propan til du ikke kan ta på kjernen med handa.Ikke varm på vingene. Finn en eikekloss eller en messingdor (tykk) og slå i forkanten av propellen. Ikke slå rett ved kilen, men slå en plass det er tykt gods, feks i bakkanten av kjernen der propellvingen kommer inn.

Bruk en tung hammer og slå hardt.

Hvis du bruker en lett hammer eller tynn dor klinker du godset. Ved å få etpar skikkelige slag får du et "skrall" i propellen, og den har lett for å løsne.

Hvis du er redd for tetningen / foringen rundt propellakselen kan du bruke et tungt mothold som admiralinnen holder inntil bakerst på andre siden (diagonalt) slik at ikke akselen fjærer ut til siden. Dette gir også bedre effekt av slaget.

Det kan være vanskelig å få festet en avtrekker, og en vil ofte måtte bruke store krefter for å trekke løs, noe som kan medføre skjevheter.

 

Lykke til

 

Mons

Mons

Link to post

Mange gode tips her. Min uslåelige metode er følgende:

1: Sett på en 2 eller 4 armet ters (3 armet om du har 3 bladet propell) og dra den godt til.

2: Varm med propanbrenner rundt propellnavet og minst mulig på selve akslingen. Trenger vanligvis ikke så veldig høy temperatur, kanskje 60-70 grader, men oppvarmingen bør gå litt kjapt slik at ikke akslingen også blir varm (da utvider både propellen og akslingen seg og vinningen går opp i spinningen). Vanlig hobbypropanbrenner som ikke er av de aller minste duger godt.

3: Et lite kakk med hammeren på tersbolten og propellen er løs.

 

Tilsvarende når propellen monteres igjen:

1: Rengjør akslingen og propellnavet innvendig.

2: Varm navet til det blir ubehagelig å ta på (50-60 grader).

3: Sett propellen på akslingen i en rask og bestemt bevegelse. Husk at kilen må stå på plass i kilsporte i akslingen først!

4: Teit propellmutteren og lås den men blikk, splint, Locktite e.l.

 

På denne måten sitte propellen godt og du trenger ikke være redd for at den skal løsne. Gudd løkk :cheers:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...