Trophy Startet 3.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 3.Juli.2013 (redigert) Tenkte vi måtte ha en sånn tråd her vest og Legg inn tips og status fra havner, passering av Stad og Hustavika osv... og masse bilder no når ferien er igang Hvor går grensene til Nordvestlandet egentlig ? Smøla i nord og Florø i sør ? Redigert 3.Juli.2013 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 4.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2013 Her er en link til web kamera Ålesund havn : http://www.alesund.havn.no/no/Webkamera.aspx Ferien starter i morgen og planen var passering av Stad. Det blir ikkje noe av.... http://www.yr.no/sted/Hav/62,16754_4,90996/ Synes ikkje noko særleg om det nye kystvarselet. Noen bedre ? tips ønskes Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
janlon Svart 5.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2013 Ta deg en tur på Trandalbluesen som begynner idag isteden Sitér dette innlegget Link to post
ut mot havet Svart 5.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2013 (redigert) http://vaerlandet-bulandet.no/portals/1/bannerbilde%20a.jpg Verlandet/Bulandet er vert eit besøk Redigert 5.Juli.2013 av ut mot havet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 5.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2013 Det blir nok en tur til Sæbø mens vi venter. Finns det bedre alternativ enn kystvarselet for å følge med på bølgevarsel for Stad ? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
sunnmøre Svart 5.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2013 Kva for ei av hamnene på Bulandet/ Verlandet er "best"? Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 5.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2013 Spesialvarsel for stad: http://spesial.met.no/refraction/stad/stad_qed.shtml Eg ligg på Veiholmen og det blåser her også, men delvis sol og oppholdsvær så langt. Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 6.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2013 Så på NK båten passere Stad ca 09.00 og det såg ikkje så gale ut...fikk lyst til å gå, men holder oss til planen og går innover til Sæbø for å få litt varme og så følger e med på linken din volfro. Vil ha bølgevarsel under 2m. God ferie PS. sleng på noen oppdateringer fra "nord" så vi holder tråden igang og kanskje flere legger inn rapporter og bilder hadde vært kjekt Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Otto R Svart 6.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2013 Molde Båthavnlag 1nm øst for Molde sentrum har lagt ut 120m betongbrygge som gjestehavn med strøm og vann. Kr 100 per natt ! Stor badestrand og grøntareale ved siden av. Rimelig alternativ til gjestehavn i Molde sentrum som under jazzfestivalen (fra 14/7) bruker å være veldig full. Velkommen ! http://www.moldebathavnlag.no/index.php Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 6.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2013 (redigert) Snytendes fint vær i dag, men meldingene til i morgen er skikkelig ufin. Melder vel 20 m/s ute på kysten. Vurderer å stikke sørover ut i uka, men runding av Stad ser ut til å bli tidligst tirsdag. I dag blir det nok bare kryssing av fjorden for dieselfylling samt vask og stell og anna klargjøring. Redigert 6.Juli.2013 av Puffen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 6.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2013 Nordvestlandet på NRK1akkurat nå, Sjøkurs i Rovdefjorden, snart Vartdalsfjorden, klapper til kai i Ålesund ca 13.30. Nydelig vær og nydelige bilder: http://www.nrk.no/nrksommer/?t=1373101090876 Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 6.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2013 Fantastisk innseiling til Ålesund med en æresrunde inn Hessafjorden, mitt hjemsted (Hessa). Mange av dere som fulgte innseilingen til byen? Mye småbåter og litt av et folkeliv. Finnes ikke flottere by (Bergen er bra, men Ålesund best). :-) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Skvulpen Svart 6.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2013 Jeg var med, inn og ut igjen Hessafjorden, og så inn mot Skansekaia. 25 grader, sol og et folkeliv i byen som minnet om sydligere breddegrader. Ble en bra TV-sending på kvelden også, fin Ålesund- og Sunnmørsreklame. :-) Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 7.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2013 Hvor Nordvestlandet starter og stopper legg eg meg ikke bort i....... Traff denne lille tassen i Vigrafjorden. Ikke akkurat noe vær for seiling men det er jo vakkert. Harøya i solnedgang. 2 stk. nye Bavaria 42 vision på hentetur, til Kr. sund trur eg? Sabla dryge båter. Bilde tatt på Finnøy gjestehavn som førøvrig er meget bra. På Håholmen ser det ut til å gå nedover med båtlivet da 2 stk. sjøfly har inntatt arenaen. Oppblåsbare pontonger med PE under skal gjøre susen sier karene fra Ålesund. Eg foretrekker fremdeles GRP som det heter på fint. Vikingskip, oceanis 411 og noe med vinger, var visstnok bare en tredjedel av båtprisen min så kanskje noe å tenke på? Framnes fra Kr. sund ser ut til å ha fått seg en skikkelig vårpuss, ikke minst treverket såg nytt ut. Ikke noe å si på solnedgangen her heller. (Kr. sund foruten grunn) Snartur innom Grip fyr som vi gjerne skulle ha stoppet lengre på.(formodentlig gjestebryggen i bakgrunnen+ ved kai?) Kraftverket (diesel) hører man over hele øyen og det skal vistnok ikke merkes etter en stund. Og det kan muligens virke som tiden har stått stille en stund, eller så er det høgaktuellt? snart valg... Så videre til Dyrnesvåg for besøk av slekt. Går å ligge på utsiden av brygge + midt på. + det er en liten gjestehavn litt lenger sør for innseilingen, Råket eller noe i den retning. Veiholmen var jo vakkert, men været var ikke på vår side. 15-18 m.sek. med vind, men havna er jo godt skjerma så det gjekk fint. Hadde planer om Sula etc. men får sjå om det blir noe på returen? Smøla tvinga meg til motvillig å legge rutene på forhånd. Fin seilas i dag til Lervågen på Hitra. Trass i at vinden forsøkte å slokke grillen i dag så spakna det på kvelden like rakst som det friskna på. Lervågen gjestebrygge (Fillan Hitra) i kveld. Nå er du vel nøgd Trophy? God tur forresten. Hører vinden tar seg opp igjen, får gå og lalle. Muligens Tr. hjem i morgen visst været står oss bi? Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 7.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2013 Flotte bilder volfro. På Sæbø er det nå lett bris solen skinner fra nesten skyfri himmel og ca19grader Sent from my GT-P5100 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Eureka Svart 7.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2013 (redigert) Så at det var svært mange båter som gikk innover gjennom Vegsundet i går. Kjekt å se at Sæbø sin gjestehavn er godt besøkt. Nye eiere av hotellet. Er det stille og rolig i havna der, eller er det fest, sang og gauling utover natta? -Synes jeg så et oppslag der om ro i havna og fokus på det. Når du først er der inne i Hjørundfjorden, så er det vel på sin plass med et besøk i gjestehavna inne ved Øye. Fint å gå tur i bygda og om du har med litt robuste joggesko/ tursko så er en tur opp på Slogen perfekt, men da må man starte på formiddagen å gå. Union hotell Øye er verdt et besøk. Etter utsjekk så er det mulig å gå omkring inne i hotellet og se på rommene når dørene står åpne. Veldig pent og minner om en tid hvor geistlige kom til Sunnmøre for å bestige topper. Det blir ikke noe særlig båtliv på meg for tiden. Mye jobbings. Skal forsøke å ta båten på land noen dager nå for diverse arbeid. Ellers rusler jeg meg ofte en tur i Brosundet. På hverdager er det store mengder seilbåter ved gjestebryggene,- turseilere langs kysten. Får inntrykk av at der er mere utenlandske seilbåter i år enn tidligere. Mange båter fra Tyskland, Nederland, Sverige, Danmark, samt USA, NZ, Australia mm. Men å ligge der i helgene er utelukket pga at det nesten alltid er fest og høy musikk fra 2-3 båter. Så noen fortvile ansikt i går kveld. Ved anlegget ved Skateflua, sommerbryggene, er det veldig mye sjø når det blåser, slik som i går. Har lagt der en gang med havbølger som kommer inn, og det er ikke sjans å få ro i kroppen. Roligste plassen i Brosundet er egentlig halvdelen nærmest Redningsselskapet. Der er det ofte stille i båtene. Bare så leit at Havnevesenet har reservert en stor del av bryggeanlegget til reiseselskapet 62Nord og at en havnevesenets arbeidsbåt ligger innerst mot RS. Ellers vil jeg jo reklamere litt for anlegget til Ålesund Seilforening i Borgundfjorden. Jeg tror de har fått opp gjesteanlegget inne i bukta, ikke bare den store betongbrygga ytterst. Tror det er både vann og strøm innerst nå. Kjekt å gå med jolla rundt holmene samt et tur inn til Langevåg. Redigert 7.Juli.2013 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 8.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2013 Litt party er det vel, men ikkje noe bråk:D Sent from my GT-P5100 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 10.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2013 Reiste videre til Geiranger mandag ettermiddag i ok turvær. Stor trafikk med turistskip og lokale. Mye regn og rulling i bølgene til tenderbåtene igår. Nå titter solen frem og temp 14,4 grader. Ca halvfull havnSent from my GT-P5100 using Tapatalk 2 Et par bilder fra havna Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Bergen dørk Svart 10.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2013 Majestetisk og flott! Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Trophy Svart 12.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2013 3. Dagen med toppvær i Geiranger. Mange flotte turistskip, yacht og 1 F16 igår og 2 idag. Nesten full havn idag. Stad passering kansellert :-) Blir hyttetur i stedet Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Trophy Svart 12.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2013 Stad passering kansellert :-) Blir hyttetur i stedet Skulle vært Stad passering kansellert :-( Sent from my GT-P5100 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
sunnmøre Svart 13.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2013 Still og roleg passering av Stad natt til i går. Låg mykje båtar på Silda som skulle nordover. I Kalvåg, ganske greitt ver og bra med folk. Fin stad. Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 15.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 Noen fine dager inne i Storfjorden før helga. Men på lørdag kom dritværet, og behov for ny plan. Hele Vestlandet er preget av dårlige meldinger kommende uke. Hat derfor tatt landligge, og pakker unger og klær opp i blien og kjører til Østlandet. Så får jeg gå der noen dager og savne båt og håpe at det ordner seg med været igjen. Den yngste på 14 år har lagt ned veto mot langtur. Kom vel egentlig ikke som noe sjokk. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 15.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 Har farta den siste veka på kysten av Sogn og fjordane men gikk i land i går i påvente av finare veir. Har vert regn og vind omtrent kvar dag. Dieselvarmeren har garantert gått fleire timer enn motoren denne sommeren! Sitér dette innlegget Link to post
aebi Svart 15.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 Gjør som oss; sett kursen for TAfjord og varmebasseng et par dager, deretter tropevarme i Geiranger med strålende sol! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.