Jump to content

Status på Nordvestlandet

Trophy

Recommended Posts

Supert sjøfare.

Hjertøya blir nå veldig aktuelt. Men det er noen nm hit og dit. Bud er aktuelt.

Er fult her på Mudsund her nå. Hellbillis spiller nå. Med det ble fjelltur med god utsikt og god mat på omni-ovnen. Faktisk endel sjøgang her på utsiden av betongbrygga.

Kystvakta har kontroll alle båter som går ut og inn her.

Ellers bra opplegg med havnevakter mm.

Supert sjøfare.

Hjertøya blir nå veldig aktuelt. Men det er noen nm hit og dit. Bud er aktuelt.

Er fult her på Midsund her nå. Hellbillis spiller nå. Med det ble fjelltur med god utsikt og god mat på omni-ovnen. Faktisk endel sjøgang her på utsiden av betongbrygga.

Kystvakta har kontroll alle båter som går ut og inn her.

Ellers bra opplegg med havnevakter mm.

Redigert av Eureka (see edit history)

Ligger på Hjertøya. Er eneste båt i natt, men flere har vært innom i løpet av dag og kveld. Tydelig at mange bruker denne fantastiske øya til tur og rekreasjon. Ingen strøm og vann å oppdrive, heller ikke på Seilforeninga sitt anlegg like ved.

Solid betongbrygge. Her skal det fortøyes baug/ hekk mot brygge og tau ut i blåse. Men flere småbåter lå longside da jeg ankom. Så ta med langt nok tau! Enten med bøyekrok i enden, eller tur retur.

Hadde jeg hatt solcellepanel kunne livet her vart lenge. Så nå ser jeg at det kommer svært høyt opp på innkjøpslisten. -kokte bacalao i en drøy time på wallasen i kveld, og i oppstarten kjørte jeg motor samtidig for å være sikker på å ikke tømme batteria :)

-separat startbatteri,samt lære seg sveivestart av motor må ordnes....

Suma sumarum: dette er plassen å reise.

Men ta med langt tau og gjerne solcellepanel.

Det er skisse på land for hvordan man skal fortøye. Der er det tegnet inn ca 20 båter.

Gratis. Fiskerimuseumet har åpent alle dager unntatt mandag.

Bilde kommer i morgen.

Turen går videre til Bjørnsund eller Bud.

Blir det vider syd i den tarmen som går der? Må studere kartet :) -har jo med gummibåt og 4hk.. Stakkaren har jo vært på slep hele veien.

Tror ikke det er så strengt på Hjertøya om det er plass til å ligge longside.

Jeg kunne jo gjort det i natt, som eneste båt. Faktisk så kommer bølgene fra fergene hele veien over fjorden og treffer båten 90grader fra siden.

Blei litt ekstra dill ved avmarsj i dag. Hadde satt knute ute på bøya. Med god vind fra siden, og jeg lå nesten helt inne ved land, så måtte baugen først slippes fra bøyelina, og legge båten longside. Så ro ut til bøya... Knyte opp. Trekke båten akter mot vinden for å få plass til å snu og ut... Jaja. Ny erfaring.

Blir Bud/Bjørnsund i morgen. Har fått studert kartet litt og det ser ikke så "skummelt" ut når man kommer fra denne siden.

Kom i prat med en kar i dag her i Elnesvågen. Hadde vært på Bud og Bjørnsund i dag. En del seilbåter.

Og så forstod jeg det slik at Bjørnsund også er uten strøm... Nok et argument for solcellepanel...

Håper tåka og skydekket letter med nordavinden som er meldt.

Forøvrig er det web-kamera på Elnesvågen båtforening sin side.

På vei fra Finnøy rundt Dryna til Midsund, på lørdag morgen.

bilde

Fjelltur og bilde over Midsund.

bilde

Fra Hjertøya, retning mot vest.

bilde

Dagens etappe, tror Aukra ligger her en plass, ifølge kartet.

bilde

I kveld i Elnesvågen. Blankstille og fjelltopper i vest er synlige. Et godt tegn.

Grisvågen må ligge i denne retninga...

bilde

( det har blitt lite bilder hittil, men det har vært tregt nett)

Fine bilder :-) Grisvågleira ligger på den nærmeste øya, kalt "Forøya" på finnkartet. Om du bruker på finnkartet og ser på flyfoto så ser du bryggene på østsiden.

Har samme erfaring med Hjertøya som deg, ligger longside om det er lite båt... går fort å ro ut en tamp om det dukker opp flere båter. Nå har jo jazzen begynt, så da ligger vel de fleste i byen likevel.

God tur videre :-)

Kva for ei av hamnene på Bulandet/ Verlandet er "best"?

Her MÅ eg slå eit slag for mine gode vener i LEITE-klanen!

Det dei har staba på beina i hamna på Verlandet er det berre å ta av seg hatten for. Så dette er absolutt ei hamn eg ynskjer fleire vil ta glede i :thumbsup:

Eg kan på det varmaste anbefale å legge seg her & nyte godt av den eineståande gjestfriheiten Gry & Tor utviser samt støtte opp under sjøfugl-senteret

Aktuelt webcam er her http://www.bulandet-grendalag.org/mobiltkamera.htm

Viadre er dette ein finfin sjanse å få bestige "Norske Hesten" Alden eller den noko lågare Høgkletten på Verlandet. KJEMPEUTSIKT :clap:

I natt ligger Samos på Nordre Bjørnsund, etter en stopp på Bud, -eller: "i Bu" som en innfødt sa det het, da vi kom i prat på brygga.

God middagsbuffe på spisestedet rett ved gjestebrygga.

Jeg har for stor respekt for storhavet... Her har jeg spekulert og kviet meg for å gå til Bjørnsund... Og så er havet fult av joller med fiskere...

Med det var noe tung sjø hvor bunnforholdene gikk fra 200 m til 50 og 20 meter..

Nordre Bjørnsund har gjesteplasser på to flytebrygger. På nabobrygga ligger 3 båter i følge fra Bergen.

Jeg er forvist til Kristiansund, grått, vått og kaldt! Vi er på besøk hos svigermor på 98 år og må være her en uke. Men når vi kommer hjem noget lenger sør i landet, blir det båt, båt, båt igjen. . . .

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det blir det nok ikke noe av, vi er her for svigermor sin skyld, og ikke for egen del. Tidligere år tok vi henne med på bilturer, men nå ser hun så dårlig at hun ikke ville hatt noen glede av det. Og når vi skal hjem, blir det strake veien sydover om Sunndalsøra og Oppdal.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Viken?

Surt og vått i dag ja. Skikkelig drittvær og dårlig sikt. Men det lettnet idet jeg kom til Lepsøyrevet.

Hjemme igjen etter 5 dager på sjøen. Starta fra Bjørnsund kl 14 ca. Hjemmehavnen kl 22.

Fikk tittet på store seilskuter, men stikker ut med motorbåten i morgen for å titte mere.

Var bortom Gåsholmen/ Seilerhytta, og det så ikke ut til å være fult. Temmelig sikker på at det er plass til flere der.

Redigert av Eureka (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...