KongKing Startet 3.Juli.2013 Del på Facebook Startet 3.Juli.2013 Har padde med Navionics og der kan man legge inn forbruk av diesel. Jeg har ikke peiling på hvor mye motoren min bruker, en md17c. Jeg kjører stort sett på 1800-1900 omd og holder da ca 5-6 knop. Noen som vet sånn ca hvor mye den bruker? KK Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 3.Juli.2013 Del på Facebook Svart 3.Juli.2013 Toppen 5 liter pr time Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 4.Juli.2013 Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 Tipper ca 3 liter. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 4.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 Er dette gjetning, eller er er det noen som har en mer begrunnet konklusjon? Kk Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 4.Juli.2013 Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 Har padde med Navionics og der kan man legge inn forbruk av diesel. Jeg har ikke peiling på hvor mye motoren min bruker, en md17c. Jeg kjører stort sett på 1800-1900 omd og holder da ca 5-6 knop. Noen som vet sånn ca hvor mye den bruker? KK Du kan jo fylle tanken helt opp, logge hvor lenge du går med denne farten, og se hvor mye du må fylle på igjen etter en stund. Da vet du selv forbruket på din egen motor og med din bruk. Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Erik Svart 4.Juli.2013 Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 Hadde Vp md17c i en Nidelv 24 for noen år siden. Mener det gikk 3-4 liter i timen på 1800 omdreininger uten at jeg finberegnet det så voldsomt. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
hanto1 Svart 4.Juli.2013 Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 Har hatt MD 17 i en årekke så det er ikke vill gjetning.. Uansett om den skulle bruke 4 L så øker årlige utgifter kanskje med en BigMac meny i året. Skal du ha akkurat forbruk må du måle selv. Har du en optimal propell kan forbuket leses ut i fra skjemaet/ effekt/forbrukskurven for denne motoren. Står vel i instruksjonsboken.. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 4.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2013 Ok. Takk for hjelpen :-) KK Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 5.Juli.2013 Del på Facebook Svart 5.Juli.2013 Har tallet fra egen md17c i en Saga 27 - en gang på nittitallet Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 5.Juli.2013 Del på Facebook Svart 5.Juli.2013 Båtdiesler har rimelig likt forbruk. En tar da utgangspunkt i antall syl. og hk. Tar men f.eks. en 4 syl 50 hk motor så vil forbruket vanligvis ligge på mellom 3 og 5 l/h. For en depl.båt kan en være obs på at forbruk kan øke dramatisk dersom dersom en drar opp den lille 1/2 knop ekstra over marsfart. Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 5.Juli.2013 Del på Facebook Svart 5.Juli.2013 (redigert) Som en tommelfingerregel regnes 200g diesel pr. hk. pr. time. Redigert 5.Juli.2013 av Lady B (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 5.Juli.2013 Del på Facebook Svart 5.Juli.2013 (redigert) Du kan regne ut forbruket ved forskjellig effektuttak ved å bruke følgende oppsett. Her har jeg brukt 50 hk effektuttak som eksempel. Lag deg en tabell i excel hvor du fyller inn for 10 hk -15 hk - 20 hk - 25 hk --> osv og sammenlign turtall med hk/effektuttak i instruksjonsboka eller på hjemmesidene til VP. Du finner sikkert en grafisk tabell som viser dette. Ut fra dette kan du enkelt omgjøre tabellen din til turtall og forbruk som i båt gjør det enkelt å se forbruket etter turtelleren. Omregning fra hk til kw: 1 hk x 0.73 = 0.73kw50 HK motor utgjør i kw: 50hk x 0.73 = 36,5 kw Vi regner med 200 gr diesel pr hk pr time: Forbruket blir (ved uttak av 50 hk): 36,5 kw x 0.2 kg/kwh= 7,3 kilo diesel i timen Siden diesel har en egenvekt på ca. 0,83 kg/l , blir forbruket i liter ved 50 hk effektuttak:7,3 kg / 0,830 = 8,79 liter i timen. Redigert 5.Juli.2013 av Tilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 5.Juli.2013 Del på Facebook Svart 5.Juli.2013 Da er det nok snakk om "brutto" uttak I praksis er det viktig. Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 5.Juli.2013 Del på Facebook Svart 5.Juli.2013 (redigert) Dobbelposting Redigert 5.Juli.2013 av Lady B (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.