Jump to content

Dieselforbruk vp md17c i snekke?

KongKing

Recommended Posts

Har padde med Navionics og der kan man legge inn forbruk av diesel. Jeg har ikke peiling på hvor mye motoren min bruker, en md17c. Jeg kjører stort sett på 1800-1900 omd og holder da ca 5-6 knop. Noen som vet sånn ca hvor mye den bruker?

KK

Du kan jo fylle tanken helt opp, logge hvor lenge du går med denne farten, og se hvor mye du må fylle på igjen etter en stund. Da vet du selv forbruket på din egen motor og med din bruk.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Har hatt MD 17 i en årekke så det er ikke vill gjetning.. Uansett om den skulle bruke 4 L så øker årlige utgifter kanskje med en BigMac meny i året. Skal du ha akkurat forbruk må du måle selv. Har du en optimal propell kan forbuket leses ut i fra skjemaet/ effekt/forbrukskurven for denne motoren. Står vel i instruksjonsboken..

Båtdiesler har rimelig likt forbruk. En tar da utgangspunkt i antall syl. og hk. Tar men f.eks. en 4 syl 50 hk motor så vil forbruket vanligvis ligge på mellom 3 og 5 l/h. For en depl.båt kan en være obs på at forbruk kan øke dramatisk dersom dersom en drar opp den lille 1/2 knop ekstra over marsfart.

Du kan regne ut forbruket ved forskjellig effektuttak ved å bruke følgende oppsett.

Her har jeg brukt 50 hk effektuttak som eksempel. Lag deg en tabell i excel hvor du fyller inn for 10 hk -15 hk - 20 hk - 25 hk --> osv og sammenlign turtall med hk/effektuttak i instruksjonsboka eller på hjemmesidene til VP. Du finner sikkert en grafisk tabell som viser dette.

Ut fra dette kan du enkelt omgjøre tabellen din til turtall og forbruk som i båt gjør det enkelt å se forbruket etter turtelleren.

Omregning fra hk til kw: 1 hk x 0.73 = 0.73kw

50 HK motor utgjør i kw: 50hk x 0.73 = 36,5 kw

Vi regner med 200 gr diesel pr hk pr time:

Forbruket blir (ved uttak av 50 hk): 36,5 kw x 0.2 kg/kwh= 7,3 kilo diesel i timen

Siden diesel har en egenvekt på ca. 0,83 kg/l , blir forbruket i liter ved 50 hk effektuttak:

7,3 kg / 0,830 = 8,79 liter i timen.

Redigert av Tilde (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...