Hulda Startet 12.Mars.2005 Del på Facebook Startet 12.Mars.2005 Jeg gikk langs brygga i Son i morges. Det har ligget en eldre Storebro i isen i hele vinter. I dag så den ut til å ha antatt en meget strømlinjeformet fasong. Sverre og Hulda sjekket. Skroget tydet på minst 20 cm høyvann på utsiden av båten. Noen tonn sjøvann inne i båten. Lensepumpe inn, vannet gikk ned. 2 store Volvomotorer med vann til livet. Peilet omtrent 1/2 meter olje på peilepinnene, mesteparten naturligvis sjøvann. Gearkasser under vann. Motorelektriske under vann. Pumper og 2 batteribanker under vann. Eieren, som kom etter hvert, var lykkelig over at vannstanden hadde stoppet 5 cm under tripple-laderen. Han skjønte sannsynligvis ikke at dette er en billiggreie sammenlignet med hva det vil koste å overhale resten av båten. Grunnen til miseren: Dette er bilde av filteret på sugesiden av septikpumpen. Det nederste bildet prøver å vise feilen, litt av kanten på plastikken har "brukket av" og filterkoppen har sklidd ut av holderen. Kanskje dette ilusterer noe av grunnen til at "proffmotorer" har alle filtre på trykksiden? Det virker imidlertid som at man bør sjekke tilstande av disse installasjonene før man går på vannet. Det var ikke is-sprenging som har foråsaket dette. Det har rett og slett bare ramla fra hverandre. Jeg vil anta at overhalingen av båt med motorer vil koste mellom 100- og 200.000 kroner. Hadde båten blitt liggende noen få timer til, ville bare kalesjen vært synlig. Nå reddet vi innrednigen og instrumenteringen. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 12.Mars.2005 Del på Facebook Svart 12.Mars.2005 Dette er bilde av filteret på sugesiden av septikpumpen. Det nederste bildet prøver å vise feilen, litt av kanten på plastikken har "brukket av" og filterkoppen har sklidd ut av holderen. Kanskje dette ilusterer noe av grunnen til at "proffmotorer" har alle filtre på trykksiden? <{POST_SNAPBACK}> Nå vet ikke jeg hvor gammel denne Storebro er, men dette ser ikke ut som original montert. Hva mener du med proffmotorer at proffmotorer har filtere på trykksiden. Dette har vel ikke noe med motoren å gjøre?? Du sier jo septik, er det ditt klengenavn på Volvo??? Faxen Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Hulda Svart 12.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2005 Hva mener du med proffmotorer at proffmotorer har filtere på trykksiden. Dette har vel ikke noe med motoren å gjøre?? Du sier jo septik, er det ditt klengenavn på Volvo??? Faxen Neida, septik er ikke klengenavn på Volvo. En av Volvos argumenter for motering av filtre på trykksiden er, at hvis (plast)filtret skulle ryke, vil vannet måtte passere gjennom pumpen før det kan havne i bunnen av båten. I dette tilfellet kunne vannet, istedet for å måtte gå gjennom pumpe og ventiler i spylepumpen til septiken, rennet rett inn i båten via en 15 mm dia slange. Poenget var ikke motor eller ikke, poenget var vann inne i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 12.Mars.2005 Del på Facebook Svart 12.Mars.2005 I dette tilfellet kunne vannet, istedet for å måtte gå gjennom pumpe og ventiler i spylepumpen til septiken, rennet rett inn i båten via en 15 mm dia slange. <{POST_SNAPBACK}> Er det riktig å anta at filteret var montert lavere enn vannlinjen? Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Hulda Svart 12.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2005 Er det riktig å anta at filteret var montert lavere enn vannlinjen? <{POST_SNAPBACK}> Under dørken i forpiggen, halvmeteren under vannlinjen. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 12.Mars.2005 Del på Facebook Svart 12.Mars.2005 (redigert) ???? Er det filter på inntak til toalett? Uansett, hva er det du prøver å få frem med fordeler å ha sjøvannsfilter på trykksiden? De motorer jeg har vært borte i har sjøvannsfilter på sugesiden med filter plassert over vannlinjehøyde. En slik lekkasje ville da bare vært et problem når motor går. Har sett en (husker ikke type, BMW?) med sjøvannsfilter på trykksiden. Hørt argument med at da vil deler av f.eks en slitt/defekt impeller stoppe i filter og transportert videre inn i varmeveksler. For min del bytter jeg impeller før det går så langt. Uanset - trist sak for eieren det der. Får sikkert problem med forsikringen i og med at ikke inntaket var stengt på denne årstiden. Beklager - ble postet etter at flere andre svar var postet. Det er vel nyere VP som har filter på trykksiden da? Min forrige TAMD 40B hadde det ikke. Yanmar har det heller ikke Redigert 12.Mars.2005 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 12.Mars.2005 Del på Facebook Svart 12.Mars.2005 Med forbehold om misforståelser / feil oppfatninger.. Stengte bunnkraner ( selvfølgelig tilsatt glycol som er "arbedet" inn i krana".. Det enkleste, er ofte det beste... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Enjoy Svart 12.Mars.2005 Del på Facebook Svart 12.Mars.2005 Under dørken i forpiggen, halvmeteren under vannlinjen. <{POST_SNAPBACK}> ÅÅÅÅ hvilken genial innstalasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2005 (redigert) Med forbehold om misforståelser / feil oppfatninger.. Stengte bunnkraner ( selvfølgelig tilsatt glycol som er "arbedet" inn i krana".. Det enkleste, er ofte det beste... Enig, særlig linje 1. Enig i linje 2, også slusekran bedre enn kuleventil noen ganger. Da slipper man frostsprenging. Dette ser ikke ut til å ha vært årsaken her. Så langt ned under dørkene pleier som regel vannet å holde seg flytende så lenge isen ikke er for tykk. Ismessig sett har dette vært en grei vinter i Son. Redigert 12.Mars.2005 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 12.Mars.2005 Del på Facebook Svart 12.Mars.2005 Kjempeflott at der er observante folk langs med bryggene. Her har dere gjort en god jobb !! Tenker forsikringsselskapet til storebroeieren har grunn til å være meget fornøyd (dersom dette i det hele tatt kan taes på forsikring)(forsikringsselskap vil nok påberope seg manglende vedlikehold???) Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 12.Mars.2005 Del på Facebook Svart 12.Mars.2005 Har tilsvarende filterløsning på M/Y Ellen Marie. Såvidt jeg husker var dette originalutstyr når jeg kjøpte den elektriske dassen (Jabsco Quiet Flush) Er ment å beskytte pumpen som pumper sjøvann inn til dassen, så det står på sugesiden av pumpen. Fikk brennmanet i filteret ifjor sommer, og har også en gang tidliger fått sjøgress inn. Enkelt å skru løs, og nokså greit å gjøre reint. (Gamle brennmaneittråder lukter forresten helt for jæ...lig) Mitt filter står imidlertid over vannlinjen. Hulda, hvordan vet du at det ikke er frostsprenging som er årsaken? Dette er en nokså typisk skade som kommer etter at isen smelter. Var det varme på i båten som utelukker is? Dersom ikke, vil det kunne bli langt under null grader i en uoppvarmet båt, selv om ikke sjøen rundt båten fryser til. M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Hulda Svart 13.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2005 Har tilsvarende filterløsning på M/Y Ellen Marie. Såvidt jeg husker var dette originalutstyr når jeg kjøpte den elektriske dassen (Jabsco Quiet Flush) Er ment å beskytte pumpen som pumper sjøvann inn til dassen, så det står på sugesiden av pumpen. Fikk brennmanet i filteret ifjor sommer, og har også en gang tidliger fått sjøgress inn. Enkelt å skru løs, og nokså greit å gjøre reint. (Gamle brennmaneittråder lukter forresten helt for jæ...lig) Mitt filter står imidlertid over vannlinjen. Hulda, hvordan vet du at det ikke er frostsprenging som er årsaken? Dette er en nokså typisk skade som kommer etter at isen smelter. Var det varme på i båten som utelukker is? Dersom ikke, vil det kunne bli langt under null grader i en uoppvarmet båt, selv om ikke sjøen rundt båten fryser til. M/Y Ellen Marie <{POST_SNAPBACK}> For det første er jeg naturligvis enig i at slike filtre bør stå over vannlinjen, selv om det konstruksjonsmessig er problematisk. Det gjorde ikke filtret i dette tilfellet. Når man er så langt ned i "kjellern" på en såvidt stor båt pleier det å være frostfritt. Det viser erfaringen hos oss. I og med at dette helt sikkert kommer til å bli en forsikringssak, ønsker jeg ikke å debatetere dette, i og med at det var jeg som fant feilen. Et annet relevant spørsmål som jeg som leser av denne tråden ville ha stillet er: Hvorfor gikk ikke lensepumpa??? På Hulda er hovedlensepumpen koplet "rundt" alle sperrer, det er en "run to destruction"-installasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 13.Mars.2005 Del på Facebook Svart 13.Mars.2005 Et annet relevant spørsmål som jeg som leser av denne tråden ville ha stillet er: Hvorfor gikk ikke lensepumpa??? På Hulda er hovedlensepumpen koplet "rundt" alle sperrer, det er en "run to destruction"-installasjon. Ja, si det ? Var det igjen strøm ombord da ? Hvis ikke kan man jo tenke seg at pumpa går til den enten går til dundas, eller tom for strøm. En enkel, pålitelig mekanisme som ringte opp mobilen, ved aktivering av "main" lensepumpe, hadde vært noe... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
I.E Svart 13.Mars.2005 Del på Facebook Svart 13.Mars.2005 Inget kul det där... Vill inte ens tänka på hur det skulle kännas att komma till båten och se den vara halvfull av vatten...tror det är därför jag har 1250 W värme i båten på vintern samt alla bottenventiler stängda ( med glykol i... ). Samtidigt har jag en överdimesionerad länspump som likt Huldas sitterkopplad direkt på batteriet och som dessutom laddas av en 40 A batteriladdare. En del av mina vänner tycker att jag är lite väl försiktig men den enda sak jag litar på gäller är "Murphys lag" = kan det gå åt helvete så gör de det ... Det där med toaletter verkar vara ett känsligt kapitel. En båtgranne skulle demontera sin toalett och kilade fast inlopps slangen ( som saknade bottenventil ) högt över vattenytan. Nästa morgon kom han ner till kajen och tyckte båten låg lite djupt = all inredning, all el bytades efter detta.... En annan båtgranne hade precis sjösatt sin Nordiska folkbåt och trots omgivningens varningar körde han ut den på sin ordinarie plats ( 2,5 meters djup ) och förlitade sig på att den dränkbara länspumpen skulle reda ut sitt jobb. Jo det hade den gjort om säkringen på land inte hade löst ut. Det tog mig 6 h i våtdräkt och 14 tomma tunnor ( blåste komprimerad luft i dessa ) för att få båten upp till vattenytan. Vi skojade med honom att det var ett bra sätt att trycktäta en träbåt men så bråttom hade han väl inte behövt ha för att få träet att svälla... Förra gången vi hade storm/orkan i Råå hamn sjönk 7 båtar i hamnen. Många av dessa kunde garanterat räddats om fler funderar lite på Murphys lag. Tror faktiskt det är den enda lag som överlever alla andra inklusive relativitetsteorin som redan böjar få problem. Tycker synd om Storebro ägaren i detta fallet, livet är inte alltid rakt fram och ibland går det åt hel-ete oavsett hur försiktig man är ! Han (eller försäkringsbolaget ) kan skatta sig lyckliga att det finns personer som inte kan hålla sig ifån hamnen, sommar som vinter... mvh / Dan Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 13.Mars.2005 Del på Facebook Svart 13.Mars.2005 En enkel, pålitelig mekanisme som ringte opp mobilen, ved aktivering av "main" lensepumpe, hadde vært noe... Suzuki <{POST_SNAPBACK}> Det er veldig mulig jeg er på tynn is her, men det er vel ikke noe umulighet ?? I dag har du lensepumper med "telleverk", og all den tid man setter igang noe elektrisk, så kan det vel aktivisere på noe vis en modul til mobil ?? Nå kommer det veldige "dummy" spørsmål her men jeg drister meg allikevel. Når lensepumpe går, aktiveres den av nivåbryter, som da kobler til strøm. Kan denne da også kobles til bryter som da aktiviserer web-kamera (ligger på landstrøm hele året), slik at man har mulighet for å se tilstand ombord? Jeg har også lyst til å ha web-kamera i cabin og ute-område som aktiviserer seg på bevegelse (i tillegg til alarm) slik at om uønskede personer kommer ombord, så kan dette overføres. Ser også for meg at dersom det blåser opp til uvær så kan dette sees fra pc annen plass om tilstand?? Om jeg må sette ekstra harddisk i båt så er det ikke noe problem. Brygga båten ligger ved, har trådløst LAN. Jeg har inntrykk av at det kun er fantasien (og finans) som setter begrensning for hva man kan få til av tekniske finurligheter etc. Hallaron hadde for litt siden innlegg om å gjøre seiling bedre tilgjengelig for blinde/svaksynte med opprettelse av systemkommunikasjon mellom pc/instrumenter.... I.E. er inne på det med å være "overforsiktig", noe som er bra. Jeg for min del har gardert meg bra med lensepumper, dvs. 1 stor i cabin, 1 enda større i motorrom, 1 liten i actercabin, samt planlegger 1 liten i forpigg. Alle lensepumper er uavhengig av hverandre, styrt mot forskjellige batterier (den i motorrommet er tilkoblet batteri som ikke er leddet med øvrige batterier i båten). Sitér dette innlegget Link to post
jan Svart 13.Mars.2005 Del på Facebook Svart 13.Mars.2005 Jeg har også lyst til å ha web-kamera i cabin og ute-område som aktiviserer seg på bevegelse (i tillegg til alarm) slik at om uønskede personer kommer ombord, så kan dette overføres. <{POST_SNAPBACK}> Vet om Nokia har ett system som kan sende bilde( mms) til din tlf.tror mulighetene nesten er ubegrensa. http://www.nokia.no/shop/imaging/enhanceme...ubcat_id=655373 Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 13.Mars.2005 Del på Facebook Svart 13.Mars.2005 Jøss, kanskje det ikke er så veldig dummy spørsmål allikevel. Takk for linken, kanskje dette kan være midt i blinken !! Noen som har erfaringer med noe av dette utstyret ?? Sitér dette innlegget Link to post
Laholm Svart 13.Mars.2005 Del på Facebook Svart 13.Mars.2005 Hallo! Det har vært noen innslag om denne metodikken på TV. Det er antakelig ikke noe problem å filme inne i båten, men med en gang man går til det skrittet at man skal se folk som kommer ombord, må det innrettes slik at man gjør akkurat det, og ikke får med folk som går forbi. Datatilsynet har synspunkter på slikt! Sitér dette innlegget Laholm Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 13.Mars.2005 Del på Facebook Svart 13.Mars.2005 Hvorfor gjøre det så vanskelig Haukka har denne funksjonen. Sender tekstmelding ved vann i skutebunnen. ...og en rekke andre tekniske alarmer i tillegg til innbrudd/tjuveri. Har hatt Haukka i båten i tre år nå. Fungerer utmerket. Sikkert mange andre alarmsystemer også som gjør en tilsvarende jobb. M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Fenix Svart 13.Mars.2005 Del på Facebook Svart 13.Mars.2005 Har hatt Haukka i båten i tre år nå. Fungerer utmerket. <{POST_SNAPBACK}> Hva slags kostnader er det snakk om for dette systemet? Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 13.Mars.2005 Del på Facebook Svart 13.Mars.2005 Tja, tror det ligger på ca 6000 for "grunnpakke" som inkluderer sentralen og en eller to bevegelsesdetektorer. Så kommer diverse følere etc. i tillegg. Har selv bygget ut systemet til "max kapasitet". Kom da på i underkant av 10000. I tillegg må du ha et SIM-kort til telefonenheten. Jeg bruker et kontantkort. M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Verrie Svart 13.Mars.2005 Del på Facebook Svart 13.Mars.2005 Hvorfor gjøre det så vanskelig <{POST_SNAPBACK}> Heisan. Neida, det er ikke meningen "å gjøre det vanskelig", men som jeg skrev i mitt innlegg, er dette supplement til alarm, da jeg ønsker et kamera som aktiviseres samtidig som noe skjer i båten. Det at man har alarm, betinger ikke at gjenstander forsvinner, eller at ikke hærverk skjer, da man rekker å få utført masse før enten du eller forbipasserende i det hele tatt ankommer skuta..... Et annet moment er at etterhvert som alarmer blir utbredt, så gidder man ikke lengre reagere om en alarm uler, se bare på bil-alarmene. Skjer det noe i båten i form av tyveri eller hærverk så skal jeg ha tak i dem som utfører dette (noe som kan muliggjøres med kamera). Til nå har jeg hatt uvedkommende ombord 2 ganger, og begge ganger har jeg fått tak i personene. Uten at jeg skal lage noe diskusjoner utav dette, så kan jeg si at disse personer jeg omtaler setter ikke sin fot på min skute igjen! Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 13.Mars.2005 Del på Facebook Svart 13.Mars.2005 Uvedkommende er vel gjerne ombord på den mørke delen av døgnet. Husk at det vil være vanskelig å se noe på bilder uten mye godt lys ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 13.Mars.2005 Del på Facebook Svart 13.Mars.2005 (redigert) Til nå har jeg hatt uvedkommende ombord 2 ganger, og begge ganger har jeg fått tak i personene. Uten at jeg skal lage noe diskusjoner utav dette, så kan jeg si at disse personer jeg omtaler setter ikke sin fot på min skute igjen! <{POST_SNAPBACK}> Sånn skal det gjøres. Kort prosess. Enkelt og greit. Som en av mine helter sier i en god film, "never mess with a man's vehicles". Vi kan la det gjelde båt også. Redigert 13.Mars.2005 av Skipper_Worse (see edit history) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Majali Svart 13.Mars.2005 Del på Facebook Svart 13.Mars.2005 når det gjelder varslig til mobil er det mange løsninger; Tinyplanet er et billig alternativ. Da får du iallefall beskjed pr SMS at det noe på gang For de invidde i elkronikkens rekker er dette noe for dem: Les mer på denne siden Tinyplanet PS har aldri prøvd dette, men det er jo innteresant? Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.