Jump to content

Syrefast plate på akterspeil - fare for galvanisk tæring?


Fjord21DC

Recommended Posts

Jeg ønsker å "forsterke" akterspeilet med en 3mm syrefast plate. Denne vil gå ned til kavitsjonsnivået på båten, dvs. noe under vannflaten og sitte på utsiden, akter. Hva tenker dere om dette? Vil det gi problemer mtp galvanisk tæring eller er det andre problemer som vil oppstå? Grunnen til at jeg bil ha platen også under vannlinjen er pga det estetiske. Det vil se finere ut..

 

Det skal sies år jeg ikke har opplegg for landstrøm..

 

Går dette greit? Hva er alternativet?

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/51/51589/1372710889.jpg

Jeg ønsker å "forsterke" akterspeilet med en 3mm syrefast plate. Denne vil gå ned til kavitsjonsnivået på båten, dvs. noe under vannflaten og sitte på utsiden, akter. Hva tenker dere om dette? Vil det gi problemer mtp galvanisk tæring eller er det andre problemer som vil oppstå? Grunnen til at jeg bil ha platen også under vannlinjen er pga det estetiske. Det vil se finere ut..

 

Det skal sies år jeg ikke har opplegg for landstrøm..

 

Går dette greit? Hva er alternativet?

 

Bilde slik jeg ser det for meg kan sees under..

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/51/51589/1372710889.jpg

Redigert av Norcem21 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Vil ikke saltvannet være i kontakt med stålplata? Da vil sjøvannet være en elektrolytt, og du kan isolere plata så mye du vil fra motoren uten at det vil hjelpe nevneverdig. Det metallet som er minst "edelt" vil bli ionisert og tappes for elektroner og gå i oppløsning.

Men har du den plata i gull så gå det bra! :P

 

Men du kan ikke bore noen storehull i stålplate, og pakke den totalt inn i glassfiber og polyester, så den ikke er i nærheten av sjøvann? Evnt, kommer til til på innsiden? Kanskje litt kronglete om det er båten på bildet..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...