Jump to content

Første båtferie. Svenskekysten


GPgutt

Recommended Posts

Strømstad- bunkring

Kosterøyene/ kan bruke flere dager, Vetnet med små barn eller Ekenes/Sundet/Kyrkosund/Breivik(strømløst)

Tanumstrand/ Grebbestad. Første med barn, krabbefiske, utendørs innendørs basseng. Flotte strender bryggeanlegg

Fjallbacka koselig sted

Dannemark/ uthavn inntil fjell eller svai

Hunnebostrand/bovallstrand

Smøgen artig sted

Bohus Malmøen flott turterreng

Store/Lille Kornøen
Fiskbekk kil

Grundsund
Gullholmen

Kjærringøen

Sånn fortsetter det ned til Gøteborg. I den rekkefølgen. Det viktigste er hvor langt du ønsker/ for du trenger ikke dra langt. Koster er et flott sted, som du kan bruke mange dager. Fullt av øyer.

 

Men kjøp boken 3 veckar i Bohuslen.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Hvis du har smartphone, last ned havneguiden appen (gratis) og kjøp bind nr Nr 5 (Gøteborg - Svinesund) til 98,- i denne (koster vesentlig mer i HD til tafseplate, så pass på hvilken versjon du tar ned).

Da får du en grei oversikt over havner nær der du er til en hver tid, med info om historie og attraksjoner, og maritim beskrivelse av dybder og ankringsforhold, samt kart + flyfoto av hvert sted.

 

Det har ihvertfall jeg gjort, for vi skal også til Sverige i år for første gang vi også :yesnod:

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Og til dere som skal på båtferie i Sverige for første gang: Dersom dere har hund med, har dere ordnet med hundepass og vet hvordan det er med medisin mot revens dvergbendelorm så må gis av veterinær før dere kan komme tilbake med dyret?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dersom dere har hund med, har dere ordnet med hundepass og vet hvordan det er med medisin mot revens dvergbendelorm så må gis av veterinær før dere kan komme tilbake med dyret?

Da de skal være ute i 3 uker holder det med å oppsøke veterinær i Norge før de drar. Da får de en attest som er gyldig i 4 uker. Overskrides dette må de oppsøke veterinær i Sverige

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg fikk vite, holdt det ikke helt med det opplegget. Jeg skal til Sverige snart, og hadde med Max til veterinær nylig, og så blir det en ny tur til dem (senest 28 dager etter første besøk) siste dagen før vi drar. Da kan vi være ute 28 dager. Det var altså ikke nok med den ene tabletten rett før utreise. Og for å få Hundepass, må hunden være chipmerket. Og for å være sikker, får vi med en ekstra tablett vi kan gi ham når vi skal hjem. Det var ikke nødvendig, men veterinæren mente det var en sikkerhetsforanstaltning i og med at vi tøyer 28 dagers grensen til det ytterste. Men dette siste er altså helt frivillig.

 

Og som du sier REM, overskrides 4 uker i Sverige, må en til veterinær der. Og det nytter ikke å stikke innom vet'n i Strömstad for å få en tablett og så krysse grensen samme dag. Den må virke 24 timer (eller var det 48 timer?) før en kan krysse grensen til Norge.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Det stemmer Lars det du sier. Har akkurat vært gjennom hele prosedyren med Teddy

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Et alternativ til vaksinering i Sverige før retur til Norge ved mer enn 5 dagers opphold i Sverige er å vaksinere hunden 2 ganger i Norge før avreise. Da kan man være i Sverige i inntil 28 dager uten revaksinering før retur. Ordningen er ment for hunder som ofte reisere frem og tilbake over grensen. Ordningen er at hunden skal vaksineres hver 28. dag for å kunne tas med frem og tilbake når som helst. Spesielt aktuelt for norske hundeeiere med hytte eller båtplass i Sverige. For å komme i gang med 28 dagers sykluser, skal hunden vaksineres to ganger.

 

Vi hadde med 2 hunder til Sverige og Danmark i sommer og har vært gjennom prosessen. (For retur fra Danmark skal hunden også være rabies vaksinert)

TMS

Link to post
Share on other sites

Vi tenker å seile til Sverige på ferie fra og med kommende søndag, da når vi jo ikke å vaksinere flere ggr osv for å komme inn under dette 28dagers-opplegget.

 

Da er det pille skal tas min 24timer før man skal inn i Norge igjen og man kan være ute 120timer er det vel. Vi ryker nok på den også så da er spørsmålet.

Er det noen som vet om veterinær i Strømstad/grebbestad eller lignende der man bare kan droppe innom og få de å bevitne medisinering ?

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode tips.

Har hatt noen helt fantastiske dager i knallvær. Hvert innom Koster - Grebbestad - Fjâllbacka og mange utehavner.

Nå starter fot syken....Har skrekkelig lyst på en Nidelv 300 sport. Noen erfaringer? Er Volvo D6 et bra valg?

:smiley:

Dette er en flott båt med godt gjennomprøvd skrog. Den har faktisk identisk skrog med Nor Star 290, Biam 900(820), Polar 290, Fjord Monaco 290 Express.

Volvo D6 er en god motor det, men jeg synes ikke det er nødvendig med en såpass stor motor i en 300 sport.

Den klarer seg i massevis med D4 300 eller 260. lav planingsterskel. Disse skroga ligger faktisk fint i plan helt ned til 16 - 17 knop. Med D4 260 tipper jeg den klarer 33 - 34 knop.

Sikkert morsomt og cruise i over 40 med en D6 også da :yesnod:

Personlig hadde jeg vel prøvd og finne et eksemplar fra midten av 2000 tallet med Volvo KAD 300 installasjon. dette er vel noe av det beste Volvo har laget. Da er et vel mulig finne et litt rimeligere eksemplar også :wink:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41134669

Selv har jeg en Biam 900 med en Volvo AD 41 P på 200 HK. den klarer faktisk jobben helt greit den også.. Litt sein i plan kanskje, men jeg for den jaggu opp i 31 knop den også.

Redigert av Jørn Kynningsrud (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi tenker å seile til Sverige på ferie fra og med kommende søndag, da når vi jo ikke å vaksinere flere ggr osv for å komme inn under dette 28dagers-opplegget.

 

Da er det pille skal tas min 24timer før man skal inn i Norge igjen og man kan være ute 120timer er det vel. Vi ryker nok på den også så da er spørsmålet.

Er det noen som vet om veterinær i Strømstad/grebbestad eller lignende der man bare kan droppe innom og få de å bevitne medisinering ?

Vi var hos veterinæren i Strømstad i dag, og jeg forsto det sånn at hun var inne mellom 10 og 11 i dag. De ligger i Oslovegen 13 rett ovenfor det polet nærmest byen. Bare Google veterinær Strømstad, så finner du nummeret ser. Det kostet 195; mener jeg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...