Jump to content

Bakk styrbord med høyreroterende propell

Wauquiez32

Recommended Posts

Hei,

Hvis jeg har skjønt det korrekt; ønsker jeg å snu båten mot styrbord på femøringen med høyrevridd propell kjører jeg frem m hardt styrbord, bakker; og båtens hekk går mot babord og dermed går baugen ytterligere styrbord osv.

MEN, det jeg lurer på; hva om jeg ønsker å gjøre en like smidig "snu på femøringen manøvrering" mot babord med høyrevridd propell - hva er beste teknikk uten å bruke heeele havnebassenget? Så vidt jeg har forstått er det jo fremdeles naturlig for akterenden å gå mot babord en periode og da blir femøringen en del større enn ønsket..

Takk for alle tips:)

Mvh

I

Dette er den "store" ulempen med båter med fast aksel i stedet for hekkagregat. (regner med at du har fast aksel..?) Det er bare å gjøre det på samme måte som du beskriver, men å snu på femøringen er ikke alltid mulig. Eneste løsningen på dette er igrunn å installere baugpropell.

Ok, takk.

Da er det ikke en bra teknikk jeg ikke har fått med meg altså. Femøring en vei, femkrone en annen.:)

(Skal leie en båt, vet ikke om de blir så glade for at jeg monterer baugpropell... eller hvorfor ikke:))

Dersom du må snu 180 grader i en trang havn, og må svinge babord retning, blir det helst å stoppe båten opp i svingen, gå noe akterove, for så å gå forove med roret helt i siden. Veksler du mellom et par sekunder forover, så i fri, så fremover, vil du flytte hekken mer til riktig side enn at du får sig fremover med båten. Sett den i fri før du merker sig i båten fremover. Andre viktige faktorer er vind og strøm. Utnytt vinden til å snu båten.

Guest Avmønstret#

Om det er en problemstilling ifht å gå fra kai så les siste tråden om det. Jeg har med stort hell lært meg å vri snekka rett ut fra kai vha spring fra ytre kryssholt akter og akterover på brygga. Trer springen gjennom på brygga så kan jeg dra den inn i båten. Skulle nesten tro en hadde lydløs baugpropp :-) I åpen sjø er jeg fortsatt helt uten kontroll, blir ingen trange gjestehavner foreløpig.

Problemet er at så lenge du har kraft på propellen ved bakking, så drar du rumpa til babord. Men, dersom du har kortere "støt" i bakk, og lar båten sige bakover i fri, så vil den lysne bedre på roret. En annen ting er å ikke gjøre for stort rattutslag når du bakker, dersom roret står nesten på tvers, så har det liten effekt når du siger bakover annet enn å bremse. Du kan ha vesentlig mer rorutslag i forover.

Det er også snakk om å planlegge, dersom mulig. Tenk på veien ut når man går inn... :)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...