Wauquiez32 Startet 4.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 4.Juli.2013 Hei, Hvis jeg har skjønt det korrekt; ønsker jeg å snu båten mot styrbord på femøringen med høyrevridd propell kjører jeg frem m hardt styrbord, bakker; og båtens hekk går mot babord og dermed går baugen ytterligere styrbord osv. MEN, det jeg lurer på; hva om jeg ønsker å gjøre en like smidig "snu på femøringen manøvrering" mot babord med høyrevridd propell - hva er beste teknikk uten å bruke heeele havnebassenget? Så vidt jeg har forstått er det jo fremdeles naturlig for akterenden å gå mot babord en periode og da blir femøringen en del større enn ønsket.. Takk for alle tips:) Mvh I Sitér dette innlegget Link to post
Vanntett Svart 4.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2013 Dette er den "store" ulempen med båter med fast aksel i stedet for hekkagregat. (regner med at du har fast aksel..?) Det er bare å gjøre det på samme måte som du beskriver, men å snu på femøringen er ikke alltid mulig. Eneste løsningen på dette er igrunn å installere baugpropell. Sitér dette innlegget Link to post
Wauquiez32 Svart 4.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2013 Ok, takk. Da er det ikke en bra teknikk jeg ikke har fått med meg altså. Femøring en vei, femkrone en annen.:) (Skal leie en båt, vet ikke om de blir så glade for at jeg monterer baugpropell... eller hvorfor ikke:)) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 4.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2013 Om du gjør jobben skikkelig er de sikkert bare glad for å få baugpropell på båten sin;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Eureka Svart 4.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2013 Dersom du må snu 180 grader i en trang havn, og må svinge babord retning, blir det helst å stoppe båten opp i svingen, gå noe akterove, for så å gå forove med roret helt i siden. Veksler du mellom et par sekunder forover, så i fri, så fremover, vil du flytte hekken mer til riktig side enn at du får sig fremover med båten. Sett den i fri før du merker sig i båten fremover. Andre viktige faktorer er vind og strøm. Utnytt vinden til å snu båten. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2013 Om det er en problemstilling ifht å gå fra kai så les siste tråden om det. Jeg har med stort hell lært meg å vri snekka rett ut fra kai vha spring fra ytre kryssholt akter og akterover på brygga. Trer springen gjennom på brygga så kan jeg dra den inn i båten. Skulle nesten tro en hadde lydløs baugpropp :-) I åpen sjø er jeg fortsatt helt uten kontroll, blir ingen trange gjestehavner foreløpig. Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 4.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2013 Problemet er at så lenge du har kraft på propellen ved bakking, så drar du rumpa til babord. Men, dersom du har kortere "støt" i bakk, og lar båten sige bakover i fri, så vil den lysne bedre på roret. En annen ting er å ikke gjøre for stort rattutslag når du bakker, dersom roret står nesten på tvers, så har det liten effekt når du siger bakover annet enn å bremse. Du kan ha vesentlig mer rorutslag i forover. Det er også snakk om å planlegge, dersom mulig. Tenk på veien ut når man går inn... :) Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Herman Svart 5.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2013 Alternativt kan du snu båten mot styrbord hele veien rundt. Det burde gå på femøringen det også, og tar bare noen sekunder ekstra. Med litt sidevind er det ofte det enkleste Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Skipper Worse Svart 5.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2013 Metoden heter "back and fill". Du bakker til det begynner å gå feil vei, og retter opp med ror og et støt forover. Gjenta til du er "rundt" eller der du skal være. Enkleste sak i verden, egentlig, når man behersker det. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Wauquiez32 Svart 6.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2013 Takk:) Vedr "back and fill" - bakker jeg da uten rorutslag eller rorutslag den veien jeg ønsker at hekken skal gå? Mener det ble nevnt - og det er jo logsik - at for mye rorutslag v bakking bremser.. I Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 7.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2013 Du flytter hekken i forover, da gir det seg selv hvilken vei roret skal stå :-) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.