Jump to content

Min første mayday

ezach

Recommended Posts

Med fersk vhf-sertifikat (SRC) måtte jeg foreta et mayday-anrop torsdag.

En 24 fots plastsnekke lå og drev uten motorkraft og nærmet seg fort bokstavlig talt steinharde svaberg utenfor Fjeldskilen i Fredrikstad (Onsøy).

Skipperen veivet med armene da vi passerte og begynte å klargjøre slepetau.

Men jeg er ikke erfaren fører av min 29-foter og våget ikke å gå nær nok til å kunne kaste en trosse. Det var rikelig med vind og skarp sjø. Ingen andre båter i nærheten.

Jeg så ingen annen muligheter enn å sende ut nødmelding. Den ble raskt besvart av Tjøme radio.

Det var ganske fortvilende bare å kunne sirkle ved havaristen mens den nærmet seg land, men Tjøme radio støttet min beslutning: Her kunne det blitt to båter i trøbbel.

Tjøme radio forsøkte å få kontakt med redningsskøyta. I mellomtiden oppdaget jeg at skipperen i snekka hadde sikret seg ved å kaste ut dreggen. Etter 10 minutter fikk han start på motoren, ga signal om at han hadde kontroll og kom seg ut på trygt vann for egen maskin.

I en slik situasjon var det nyttig å ha vhf, men enda viktigere vil det være å øve på å kunne hjelpe. Her kunne det gått galt før redningsskøyta var på plass.

bra jobba dette her :thumbsup:

Ei kasteline kan være kjekt å ha ombord

http://www.seatronic.no/sikkerhetsutstyr-hesteskoboyer-c-239_165/plastimo-kasteline-p-802

Da slipper man å gå helt inntil for å få over en sleper. Man kaster over kastelina - og bruker denne til å få dratt over slepetrossa. Trossa bør være minst 10-15 meter lang - man kan skjøte flere tau sammen. Om man har tid til det da :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Var jo litt i tvil om situasjone kvalifiserte til mayday, men her var det jo fare for skip og mannskap.

Fikk honnør fra operatøren på Tjøme radio, men følte selv at det var håpløst ikke å kunne hjelpe.

bra jobba dette her :thumbsup:

Ei kasteline kan være kjekt å ha ombord

http://www.seatronic.no/sikkerhetsutstyr-hesteskoboyer-c-239_165/plastimo-kasteline-p-802

Da slipper man å gå helt inntil for å få over en sleper. Man kaster over kastelina - og bruker denne til å få dratt over slepetrossa. Trossa bør være minst 10-15 meter lang - man kan skjøte flere tau sammen. Om man har tid til det da :smiley:

Smart greie, og man bør nok trene på dette.

:)

Jeg trodde mayday relay var hvis noen ropte Mayday på VHF, og jeg hører det, men ikke andre, og jeg da gjentar melding fra havaristen for å rekke videre mot land eller andre.

Er det Mayday Relay når havaristen ikke har ropt Mayday selv først ?

Uansett er det vel neppe reprimande å få hvis man gjør ting i beste mening og etter beste evne. Om man bommer på en prosedyre men redder liv så er det vel ingen som klager på metoden etterpå, eller ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Hvor står det dere skriver om Relay? Rent generelt er Relay "videre på radio for andre", som altså også er på radio men ikke når gjennom til målstasjonen. Hvis man skal benytte sambandsprotokollen slik at dette gjelder i situasjoner hvor nøden gjelder andre personer enn en selv, på det samme stedet en selv befinner seg, så virker det veldig rart på meg i hvertfall.

Redigert av H-35 (see edit history)

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Tja -du kan jo prøve å lese her http://www.ic.gc.ca/eic/site/smt-gst.nsf/eng/sf01334.html - her fremgår det som du skriver om radioprotokollen.

Havaristen her markerte nød ved det internasjonale symbolet "vinke med armene over holdet". Det har litt liten rekkevidd utover synsvidde - og da kan mottaker av denne videresende med mayday relay.

Tjøme bruker Mayday relay om de feks mottar en nødmelding fra havarist på telefon og varsler alle skip i området om maydayen på K16.

Poenget som jeg ser det med relay er at man sender meldingen med sitt eget skipsnavn og callsign, og ved å bruke relay forstår mottakerne at det ikke er du som er i nød - men en annen.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Tjøme bruker Mayday relay om de feks mottar en nødmelding fra havarist på telefon og varsler alle skip i området om maydayen på K16.

Tja. Tjøme radio bruker bestandig Mayday relay ved nød - vi er aldri i nød - om vi får inn melding på tlf, eller VHF/MF/DSC er det samme, det blir bestandig en relay fra en kystradiostasjon.

Vi starter da med Mayday relay x 3, så hvem VI er + vårt MMSInr, så følger meldingen som starter med Mayday

I denne så kommer all info om den som er i nød.

Vi varsler også alltid med ett DSC kall før meldingen går ut, og derfor blir den også sendt på Engelsk før Norsk.

Eks

Mayday relay mayday relay maydy relay

dette er Tjøme radio Tjøme radio

MMSI 002570100

Mayday

så følger det vi har av opplysninger om nødsted.

Nb

Men la nå ikke dette ta fra trådstarter den gode innsatsen han har gjort, i mine øyne - etter å ha lest dette - så har trådstarter gjort en meget god jobb.

Redigert av Benji (see edit history)

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Tja. Tjøme radio bruker bestandig Mayday relay ved nød - vi er aldri i nød - om vi får inn melding på tlf, eller VHF/MF/DSC er det samme, det blir bestandig en relay fra en kystradiostasjon.

Vi starter da med Mayday relay x 3, så hvem VI er + vårt MMSInr, så følger meldingen som starter med Mayday

I denne så kommer all info om den som er i nød.

Vi varsler også alltid med ett DSC kall før meldingen går ut, og derfor blir den også sendt på Engelsk før Norsk.

Eks

Mayday relay mayday relay maydy relay

dette er Tjøme radio Tjøme radio

MMSI 002570100

Mayday

så følger det vi har av opplysninger om nødsted.

Nb

Men la nå ikke dette ta fra trådstarter den gode innsatsen han har gjort, i mine øyne - etter å ha lest dette - så har trådstarter gjort en meget god jobb.

Jeg tenkte et halvt sekund på hva som ville være rett prosedyre, men konkluderte med å gi blaffen i å bruke tid på det, der og da. Rask beskjed var det viktigste.

Bra jobbet :thumbsup: Har blitt slepet til havnen noen ganger i den forrige båten jeg hadde pga mye motortrøbbel og veldig bra at folk tar seg tid for å hjelpe andre i nød :smiley: Opplevde noen ganger at folk bare kjørte forbi når jeg signaliserte og det er ikke bra :thumbsdown: Man har det ikke så travelt at man ikke kan hjelpe andre i nød.. Og hvis man ikke har mulighet eller får til selv så bør man ihvertfall tilkalle hjelp eller noe som trådstarter gjorde :smiley:

Redigert av cheetah (see edit history)

... men følte selv at det var håpløst ikke å kunne hjelpe.

:)

man føler seg maktesløs, men det er bedre med en havarist enn to ... det vil jo bety dobbelt risiko for redningsskøyta. er det ingen redningsskøyte som kan komme og det står om livet så får man jo vurdere hvor langt man vil strekke det, blir veldig situasjonsbestemt og veldig opp til den som skal ta risikoen å vurdere.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...