ezach Startet 5.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 5.Juli.2013 Med fersk vhf-sertifikat (SRC) måtte jeg foreta et mayday-anrop torsdag. En 24 fots plastsnekke lå og drev uten motorkraft og nærmet seg fort bokstavlig talt steinharde svaberg utenfor Fjeldskilen i Fredrikstad (Onsøy). Skipperen veivet med armene da vi passerte og begynte å klargjøre slepetau. Men jeg er ikke erfaren fører av min 29-foter og våget ikke å gå nær nok til å kunne kaste en trosse. Det var rikelig med vind og skarp sjø. Ingen andre båter i nærheten. Jeg så ingen annen muligheter enn å sende ut nødmelding. Den ble raskt besvart av Tjøme radio. Det var ganske fortvilende bare å kunne sirkle ved havaristen mens den nærmet seg land, men Tjøme radio støttet min beslutning: Her kunne det blitt to båter i trøbbel. Tjøme radio forsøkte å få kontakt med redningsskøyta. I mellomtiden oppdaget jeg at skipperen i snekka hadde sikret seg ved å kaste ut dreggen. Etter 10 minutter fikk han start på motoren, ga signal om at han hadde kontroll og kom seg ut på trygt vann for egen maskin. I en slik situasjon var det nyttig å ha vhf, men enda viktigere vil det være å øve på å kunne hjelpe. Her kunne det gått galt før redningsskøyta var på plass. Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 5.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2013 (redigert) Holder på med VHF sertifkatet selv. Fin påminnelse om at det er lurt :-) mvh bavaria32sport Redigert 5.Juli.2013 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Bitteliten Svart 5.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2013 (redigert) bra jobba dette her Ei kasteline kan være kjekt å ha ombord http://www.seatronic.no/sikkerhetsutstyr-hesteskoboyer-c-239_165/plastimo-kasteline-p-802 Da slipper man å gå helt inntil for å få over en sleper. Man kaster over kastelina - og bruker denne til å få dratt over slepetrossa. Trossa bør være minst 10-15 meter lang - man kan skjøte flere tau sammen. Om man har tid til det da Redigert 5.Juli.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 5.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2013 Snartenkt av deg. Godt å vite at vi hjelper hverandre. Fint at det ordnet seg. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
ezach Svart 5.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2013 Var jo litt i tvil om situasjone kvalifiserte til mayday, men her var det jo fare for skip og mannskap. Fikk honnør fra operatøren på Tjøme radio, men følte selv at det var håpløst ikke å kunne hjelpe. bra jobba dette her Ei kasteline kan være kjekt å ha ombord http://www.seatronic.no/sikkerhetsutstyr-hesteskoboyer-c-239_165/plastimo-kasteline-p-802 Da slipper man å gå helt inntil for å få over en sleper. Man kaster over kastelina - og bruker denne til å få dratt over slepetrossa. Trossa bør være minst 10-15 meter lang - man kan skjøte flere tau sammen. Om man har tid til det da Smart greie, og man bør nok trene på dette. :) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 5.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2013 Hvis du har lang flyte tau og kanskje i tillegg fester en fender i enden, så kan du nå båter som ligger nedstrøms ved å la det reke over. Bør være to mann da, en som ligger bakk mot været, og en som gir ut tau fra baug, så du ikke ender opp med slepetau i egen propell. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Bitteliten Svart 5.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2013 Det er bedre å rope Mayday en gang for mye enn en gang for lite. Om det er PanPan eller Mayday er det kun du som kan vurdere. Min erfaring er at det er bedre å ta i litt med en gang fordi situasjoner som dette kan utvikle seg veldig fort. Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 5.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2013 Dette er vel egentlig en mayday-relay, eller? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 5.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2013 (redigert) Og havde havaristen også haft vhf havde I kunnet kommunikere om hvad som skulle gøres eller ikke gøres. Bruger man egentlig ikke Mayday Relay når man kalder på andres vegne? Red. Så ikke at grawis også var inde på dette med relay. Ikke ideel internetforbindelse her på Norwegian-flyet ... Redigert 5.Juli.2013 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kjeros Svart 5.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2013 Dette er vel egentlig en mayday-relay, eller? Ja, pr.definisjon er dette er mayday-relay, siden man kaller på andres vegne. Uansett, all honnør til trådstarter! Sitér dette innlegget mvh kjeros-Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS Link to post
Erik Svart 5.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2013 Jeg trodde mayday relay var hvis noen ropte Mayday på VHF, og jeg hører det, men ikke andre, og jeg da gjentar melding fra havaristen for å rekke videre mot land eller andre. Er det Mayday Relay når havaristen ikke har ropt Mayday selv først ? Uansett er det vel neppe reprimande å få hvis man gjør ting i beste mening og etter beste evne. Om man bommer på en prosedyre men redder liv så er det vel ingen som klager på metoden etterpå, eller ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Bitteliten Svart 5.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2013 Mayday relay brukes når man sender mayday på vegne av andre. Men ikke la en slik bagatell overskygge det viktige. Man kan med alle tilgjengelige midler påkalle oppmerksomhet ved nød. Og her ble hensikten oppnådd Sitér dette innlegget Link to post
Artekno Svart 5.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2013 (redigert) Hvor står det dere skriver om Relay? Rent generelt er Relay "videre på radio for andre", som altså også er på radio men ikke når gjennom til målstasjonen. Hvis man skal benytte sambandsprotokollen slik at dette gjelder i situasjoner hvor nøden gjelder andre personer enn en selv, på det samme stedet en selv befinner seg, så virker det veldig rart på meg i hvertfall. Redigert 5.Juli.2013 av H-35 (see edit history) Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Bitteliten Svart 5.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2013 (redigert) Tja -du kan jo prøve å lese her http://www.ic.gc.ca/eic/site/smt-gst.nsf/eng/sf01334.html - her fremgår det som du skriver om radioprotokollen. Havaristen her markerte nød ved det internasjonale symbolet "vinke med armene over holdet". Det har litt liten rekkevidd utover synsvidde - og da kan mottaker av denne videresende med mayday relay. Tjøme bruker Mayday relay om de feks mottar en nødmelding fra havarist på telefon og varsler alle skip i området om maydayen på K16. Poenget som jeg ser det med relay er at man sender meldingen med sitt eget skipsnavn og callsign, og ved å bruke relay forstår mottakerne at det ikke er du som er i nød - men en annen. Redigert 5.Juli.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
grawis Svart 5.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2013 Mayday relay brukes også om den nødstedte er ute av stand til å gi beskjed, for eksempel dersom en båt fyker på et skjær og båtfører flyter bevisstløs rundt i vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 5.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2013 (redigert) Tjøme bruker Mayday relay om de feks mottar en nødmelding fra havarist på telefon og varsler alle skip i området om maydayen på K16. Tja. Tjøme radio bruker bestandig Mayday relay ved nød - vi er aldri i nød - om vi får inn melding på tlf, eller VHF/MF/DSC er det samme, det blir bestandig en relay fra en kystradiostasjon. Vi starter da med Mayday relay x 3, så hvem VI er + vårt MMSInr, så følger meldingen som starter med Mayday I denne så kommer all info om den som er i nød. Vi varsler også alltid med ett DSC kall før meldingen går ut, og derfor blir den også sendt på Engelsk før Norsk. Eks Mayday relay mayday relay maydy relay dette er Tjøme radio Tjøme radio MMSI 002570100 Mayday så følger det vi har av opplysninger om nødsted. Nb Men la nå ikke dette ta fra trådstarter den gode innsatsen han har gjort, i mine øyne - etter å ha lest dette - så har trådstarter gjort en meget god jobb. Redigert 5.Juli.2013 av Benji (see edit history) Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
ezach Svart 5.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2013 Tja. Tjøme radio bruker bestandig Mayday relay ved nød - vi er aldri i nød - om vi får inn melding på tlf, eller VHF/MF/DSC er det samme, det blir bestandig en relay fra en kystradiostasjon. Vi starter da med Mayday relay x 3, så hvem VI er + vårt MMSInr, så følger meldingen som starter med Mayday I denne så kommer all info om den som er i nød. Vi varsler også alltid med ett DSC kall før meldingen går ut, og derfor blir den også sendt på Engelsk før Norsk. Eks Mayday relay mayday relay maydy relay dette er Tjøme radio Tjøme radio MMSI 002570100 Mayday så følger det vi har av opplysninger om nødsted. Nb Men la nå ikke dette ta fra trådstarter den gode innsatsen han har gjort, i mine øyne - etter å ha lest dette - så har trådstarter gjort en meget god jobb. Jeg tenkte et halvt sekund på hva som ville være rett prosedyre, men konkluderte med å gi blaffen i å bruke tid på det, der og da. Rask beskjed var det viktigste. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 5.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2013 ezach - jeg er helt enig med deg. Det viktigste er å få gitt beskjed! Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 5.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2013 (redigert) Bra jobbet Har blitt slepet til havnen noen ganger i den forrige båten jeg hadde pga mye motortrøbbel og veldig bra at folk tar seg tid for å hjelpe andre i nød Opplevde noen ganger at folk bare kjørte forbi når jeg signaliserte og det er ikke bra Man har det ikke så travelt at man ikke kan hjelpe andre i nød.. Og hvis man ikke har mulighet eller får til selv så bør man ihvertfall tilkalle hjelp eller noe som trådstarter gjorde Redigert 5.Juli.2013 av cheetah (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 6.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2013 ... men følte selv at det var håpløst ikke å kunne hjelpe. :) man føler seg maktesløs, men det er bedre med en havarist enn to ... det vil jo bety dobbelt risiko for redningsskøyta. er det ingen redningsskøyte som kan komme og det står om livet så får man jo vurdere hvor langt man vil strekke det, blir veldig situasjonsbestemt og veldig opp til den som skal ta risikoen å vurdere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.