Jump to content

Trenger tips til kobling av shunt til batterimonitor


Tilde

Recommended Posts

Jeg skal hjelpe en kamerat med å sette inn en batterimonitor og var nede i båten for å kikke på anlegget i går kveld. Der var batteribankene for start og forbruk koblet sammen på en felles jordskinne, til forskjell fra min båt hvor jeg har adskilte jordledninger pr batteribank. Shunten skal normalt inn mellom forbrukminuspol og kabel, men hvordan kan dette løses her uten å endre det originale anlegget?

Er det en løsning å sette inn shunten slik det er indikert på tegningen under?

Jeg ber om kvalifiserte svar, slik at vi slipper feil og skader på et ellers strøkent el-anlegg.

bilde

 

 

Link to post

Det er riktig.
Hvis instrumentet er lagt for å måle på minus da monterer dere shunten som på skissen,
slik at den tar med alt som går inn og ut batteriene.

Det inkluderer også (som du antyder riktig) at laderen kobles på shunten,
slik at også ladestrømmen derfra blir tatt med.

 

God helg, god sommer.

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
  • 2 år senere...

Har tenkt å montere en Victron 700 batterimonitor for å overvåke strømmen i båten.
Tenker i utgangspunktet ikke å inkludere baug og hekkthruster i målingene, dette av praktiske grunner(må trekke ny 90 kabel til hekktruster da denne tappes på motsatt side i forhold til resten) samt at Sleipner Se80 trekker en del strøm under bruk, noe jeg tenker ikke nødvendigvis er fornuftig å kjøre gjennom shunten. I prinsippet kan jo begge trusterne kjøres samtidig også.

Tenker at det vil omtrent slik.

Trenger tilbakemeldinger på om dette ser fornuftig ut.

Skissen er en prinsippskisse bygget på ridligere skisse i samme tråd og stemmer således ikke helt 100%.bilde

Redigert av HAIK (see edit history)

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post

Har sittet å fundert i litt de seine nattetimer:

 

SE 80 bruker iht manualen ca 4-6KW.

SE 60 bruker iht manualen ca 3-5KW

 

Om man runder dette av til 8000watt for begge, så vil det tilsvare et forbruk på 8000/12=666,6 Ah.

Dette tilsvarer ca 11 Ah pr min. eller om en ganger det med 3min (gjennomsnittlig bruk) så blir dette ca 34 Ah.

 

Shunt på 500A tåler slik jeg ser det en belastning på 6000watt( 500x12=6000), noe som betyr at shunt minimum bør være 1000A for å tåle både baug og hekktruster forbruk samtidig.

Og selv da er det bare akkurat innenfor om en bruker maks watt for begge thrusterne.

Det er også en winch koblet opp mot forbruksbatteriene som kan medføre ytterlig høyere belasting selv om sannsynlig for samtidighet er liten.

 

Konklusjon blir som følger.

Man får i ytterste konsekvens en feil måling tilsvarende ca 30Ah.

Noe som en kan leve med, før ingen kontroll.

Nå kontroll med mulighet for ca 10% feilvisning.

 

Selvfølgelig kan mye endres med dedikerte batterier til thrustere, men dette inngikk ikke i dette prosjektet tror jeg :-) 

Redigert av HAIK (see edit history)

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post

Victron leverer også shunt for opp til 1500A som ekstra produkt.
Da må du bare flytte kretskortet fra en il andre shunten siden den ikke leveres komplett.

Ellers kunne du gjøre som du sa, så sant du lader regelmessig.
Enten må du da nulle instrumentet manuelt, eller justere dette slik at den nuller automatisk.
Men det må du, eller viser instrumentet feil.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Victron leverer også shunt for opp til 1500A som ekstra produkt.

Da må du bare flytte kretskortet fra en il andre shunten siden den ikke leveres komplett.

Ellers kunne du gjøre som du sa, så sant du lader regelmessig.

Enten må du da nulle instrumentet manuelt, eller justere dette slik at den nuller automatisk.

Men det må du, eller viser instrumentet feil. :seeya:

Jørg

Takk for tilbakemelding.

Selvfølgelig så skulle alle forbrukere vært via shunt.

Dette krever relativt mye flytting og endring av ledninger for å få til, så pr d.d blir ikke thrustere lagt over shunt.

Kan hende jeg løser dette med å montere dedikerte batterier for thrustere senere, da faller behovet for å måle forbruk til thrustere bort.

 

Men er ikke sikker på om jeg forstod hva du mente med å nulle apperatet?

Det er nå montert og måler alt forbruk( watt/amp) slik jeg ser det. Det gir også en indikasjon på hvor mange timer en har igjen basert på forbruk. Gjenstående timer vil slik jeg ser det, uansett være en indikasjon og ikke nødvendigvis eksakt.

Dette da jeg tenker det vil være mange feil kilder i et slikt regnestykke, det være seg batterienes tilstand, temperatur o.l.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
  • 5 år senere...
Joerg Becker skrev On 5.7.2013 at 11.31:

Det er riktig.
Hvis instrumentet er lagt for å måle på minus da monterer dere shunten som på skissen,
slik at den tar med alt som går inn og ut batteriene.

Det inkluderer også (som du antyder riktig) at laderen kobles på shunten,
slik at også ladestrømmen derfra blir tatt med.

 

God helg, god sommer.

 

:seeya:
Jørg

Ser dette er lenge siden, men prøver alikevel.

Jeg skal montere Victron sin batterimonitor BMV 712, og en Victron 3 kanals lader.

Forstår jeg det riktig at jeg kobler minus fra laderen på forbrukssiden av shunten?

Link to post

Ja, den eneste forbindelsen fra batteri minus er den til shunten. Alt annet, ladere forbruk . . . . tilkobles på den andre siden av shunten.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Lars H. skrev 9 minutter siden:

Ja, den eneste forbindelsen fra batteri minus er den til shunten. Alt annet, ladere forbruk . . . . tilkobles på den andre siden av shunten.

Takk for svar Lars!

 

En annen ting jeg lurer på er: Er det best å koble batteriet jeg har til baugthrusteren på start eller forbruksbanken? (vil vel få et stort strømtrekk på batterimonitoren som strengt tatt ikke er nødvendig om man monterer det på forbruk?) Og samt om det er best å montere ankervinsj på start eller forbruk?

Ser det er noen som skriver at VP d4/d6 skal ha eget dedikert batteri kun til start.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...