Jump to content

Trenger tips til kjøp av seilbåt(brukt) i 600000-750000,-klassen


cbas10an

Recommended Posts

Hei.

 

Vi er en familie på 4(Barn: 2 og 5 år) som vurderer kjøp av seilbåt.

Er i grunn en erfaren seiler både gjennom jolleseiling og bruk av familiens seilbåt. Har dere noen tips til valg av båt og hva man bør se etter?

Størrelse jeg har tenkt på er 35fot+++. Det jeg kjenner til best fra før er Beneteau, Jeanneau, og Bavaria.

Har aldri kjøpt båt selv, og er derfot veldig usikker på hva som er lurt å se etter. Tar derfot i mot tips med stor glede.

Kriterier jeg selv setter mtp planløsning nede er at det bør være byssehjørne framfor at byssa strekker seg langs med båten. Ønsker også 3 lugarer.

Liker f.sks Jeanneau Sun Fast 37 meget godt. Noen som har erfaring med denne?

Også Beneteau 343 er et alternativ, men denne har jeg verken seilt eller vært ombord i.

Redigert av cbas10an (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som Framtia sier - tre lugarer er topp med to barn. Våre barn er 3 og (snart) 7, og er veldig glade for hvert sitt rom. Det er veldog bra for oss voksne også, som slipper to overtrøtte barn som ligger og holder hverandre våkne.

 

Sun Fast 37 er et godt valg. Selv har jeg Dufour 385 (som også Framtia har hatt), og det er en god familieseiler. Ingen regattavinner, men den har det en familie trenger. Vi ga 800.000,- for vår i juli i fjor. Hvis det er noen på markedet nå er det mulig du kan klare å prute deg lenger ned. Markedet har ikke akkurat blomstret det siste året...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

det er vel motor, seil, stående rigg og elektronikk som koster kjetting og er utsatt for mye slitasje.og strukturelle skader i skroget -grunnstøtinger s elger ikke forteller om feks.

 

hvis motor er bytta etter åtte år kan man enten regne med at seil og rigg er urørt, og/eller at det ikke har vært brukt en kalori på vedlikehold ...

Link to post
Share on other sites

Det er importerte båter fra England som har hatt motor bytte, ex-sunsail charterbåter. Eg var ein av de første som hentet båt til Norge derfra. SF37 er en god båt, eg bur ombord i min på 3.året nå, så kan gå god for løsninger ombord.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

Har sett litt på import også, men det er vel ikke veldig mye å hente på det sånn økonomisk sett?

Vi har heldigvis ikke dårlig tid når det gjelder valg av båt, så håper på at det dukker opp en Sun Fast på finn.no i løpet av høsten.

Det ligger jo 4 stk ute nå som jeg kommer til å se på om dem fremdeles skulle ligge ute på finn.no etter sommerferien.

Må se litt på markedet først for å se prisnivå ect, så man ikke betaler overpris for noe.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anbefale å sammenligne badene i de forskjellige båtene. For eksempel har Beneteau Oceanis 323 dobbelt så stort bad som tilsvarende båter av andre merker. I tillegg ville jeg tatt ankervinsj med i betraktningen. Det er nok å styre med når du skal inn til land, om ikke du skal måtte kaste anker for hånd også. Det samme gjelder når du skal gå fra land. Det er vanskelig å montere ankervinsj akter på enkelte båter.

Redigert av ovegram (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Vi har oceanis 343 selv. Vi gikk for 2 kabiner, da akterkabiner i 3 kabin versjon er for små for oss to voksne. Kona lå med hodet i motorkasse da vi prøvet en. Hun er rundt 175 høy.

 

Vi har fått barn nå 1 og 5 og ser vel at det hadde vært kjekt med 3 kabiner om noen år...

Link to post
Share on other sites

Bysseløsningen er nok ikke den som er avgjørende nei, men har best erfaring med løsningen med byssehjørnet. Føler man slipper problematikken med at man står i veien for hverandre nå en står å lager mat.

 

På den annen side kan flere lage mat og ikke minst vaske opp på en gang, hvis byssa er langsgående, det er ikke så lett med hjørne-løsning. Du sperrer jo også ofte inngang til akterlugar eller bad.

 

Viktigste er mulighet til å stå støtt uten å måtte bruke armer til å holde seg fast, dype kummer og avløp som funker også når båten krenger, etter min mening.

Noen som har noen innspill når det gjelder denne? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42503900

 

Åpent akterspeil er etter min mening viktig mht. sikkerhet og mulighet til å få folk i vannet ombord. Rattet er for lite til å styre mens man sitter på rekka, men sånn er det på mange cruisere. Kanskje det er plass til større? Du får båter i denne størrelsen med ordentlig kartbord, men hvor viktig er det? Mitt kartbord ender ofte opp som oppsamlingsplass for alskens duppeditter, ladere, padder og så videre. Det ser ut til å slippe mye lys inn under dekk, og det er fint. Den har ikke rullestorseil, om det er pluss eller minus for deg vet jeg ikke. Løygang og storseilskjøtevinsj på taket (antar jeg) gjør det litt mer knotete å seile båten alene, spesielt har du ikke mulighet til å slippe ut raskt dersom roret glipper, f.eks. Skjøte og løygang er derimot ute av veien i cockpit, men mht. trimming og fordeling av krefter osv. er det bedre å ha dette i cockpit.

 

Flåte og framovervendt ekkolodd er bra å ha, men den har ikke cockpittelt, og det er også en relativt dyr greie å anskaffe. Gennaker er glimrende.

 

Ser ikke helt om du kan justere akterstaget under seilas. Hvis ikke er det litt synd iom. at det ikke er rullestolseil på båten. Derimot har den doble akterstag, og jeg ser enkelte monterer trinser slik at disse kan strammes ved å dra akterstagene sammen, tror det kan funke brukbart.

 

Den gedigne akterkøya er ikke noe stas å bruke under seilas, hvis man må ligge på tvers. Men det er jo bare å sette opp skilleveggen igjen, og uansett noe man kanskje ikke har så mye bruk for.

 

Plass til to flasker i "gasskammeret", da slipper du å ha reserven stående i uventilert stuerom.

Link to post
Share on other sites

Takker for mange gode innspill Quantumduck.

Her var det ting jeg ikke hadde tenkt over før.

Spesielt det med størrelsen på rattet.

Tanken min har tidligere vært at det er bedre med lite ratt mtp framkommelighet i cockpit når man ligger i havn, men at dette går ut over plasseringen til stymann under seilas hadde jeg ikke tenkt på.

Nå hadde uansett selger av denne båten bestemt seg for å beholde den, men det dukker nok opp flere.

Når det gjelder kartbord er jeg helt enig med deg. Det har alltid vært en oppsamlingsplass hos oss også.

 

Jeg har sett litt på denne også: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42921370

 

Litt eldre båt en den andre jeg har vurdert, men det tror jeg ikke gjør noe.

Litt redd for at den kan være litt for lite skapplass f.eks. Lite skap nede i salongen.

Så er jo selvfølgelig gul lazybag sammen med rød sprayhood helt feil, men dette blir jo flisespikkeri.

Er vel lite ratt på denne også. Om det er plass til større vet jeg ikke.

Så har den teakdekk, noe jeg synes er bra. Vedlikeholdsmessig vet jeg ikke hva som lønner seg for å være helt ærlig..

Link to post
Share on other sites

Teakdekk er en potensiell bombe. Er det skrudd ned i dekk har du 1000 potensielle punkter for lekkasje. Det kan sprekke opp og krever på generell basis mer vedlikehold enn et gelcoat-dekk. Det ser fint ut, men jeg ville tenkt meg om før jeg kjøpte båt med teakdekk hvis båten var over ti år gammel.

 

Vi har to ratt i vår Dufour 385 GL, og det gir ypperlig posisjonering for rormann. Skulle det erstattes av ett enkelt ratt måtte dette ha en diameter på da 2 meter. Ulempen ned to ratt er begrenset lengde på benkene i cockpit. Noen båter med ett ratt har kontinuerlig benk rundt hele cockpit, og da kan man ligge på benken. Andre båter har valgt ett enkelt, stort ratt, og da må også lengden på benkene ofres.

 

Det høres på meg ut som om en Vavaria 38 AC fra ca 2003-2004 kunne være et aktuelt valg. Det er en praktisk båt som også har hevdet seg i regattaen. Velg om mulig utgaven med dyp blykjøl og dropp rullestorseil.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Noen som har erfaring med Elan Impression 344?

http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=40815144&sort=1&price_to=870000&dealer_segment=0&dealer_segment=1&price_from=400000&page=2&motor_ad_location=1&motor_ad_location=2&year_from=1998&class=2188&length_feet_from=30

 

Har null kjennskap til denne båttypen selv så innspill tas i mot med takk.

 

Vurderer også en Dufour 365 som også ligger ute for salg nå.

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke til Impression som er de litt mere turbåtpregede båtene til Elan. Men anbefaler gjerne Elan generelt og mener at dette må være et bra kjøp.Mye bra utstyr ser også ut til å følge med. Jeg har vært om bord i en Impression men husker ikke størrelsen, men lot meg imponere over hvor romslig den var. Denne typen går i stort antall som charterbåter i Kroatia.

Link to post
Share on other sites

Slår også et slag for bavaria 38, vi kjøpte vår i fjor, da var barna 3 og 6. Båten har god romløsning, masse skapplass/stueplass, langsgående bysse, buesofa og ekstrasofa, kartbord, 3 kabiner og 2 bad. Bare et ratt, så gode og lange benker til familien eller soling. Vi kikket også på beneteau osv, men endte opp med bavaria, det var rett og slett for få beneteauer ute da vi kikket, og de lå vesentlig høyere i pris enn tilsvarende fra bavaria akkurat da hvertfall. Har hittil ikke angret på kjøpet.

Elektronikk går fort ut på dato, så kan være like greit å kjøpe en med utdatert plotter etc. Vi har byttet mesteparten av dette i vår båt.

Jeg er glad vi ikke har større båt, selv om det hadde vært hyggelig å kunne hatt skikkelig sengeplass til 8, nå har vi skikkelig plass til 6, og til nød en i sofaen. (Sun fast mener jeg forresten har mulighet for dobbelseng i sofaen,- ergo 8 sengeplasser om man vil)

 

Båtplasskronasjene går fortere dess større båt, samt at det er generelt dyrere, og at den skal kunne manøvreres greit. Med små barn, bør man også ha en båt man klarer å håndtere alene til tider, mens den andre løper etter minstebarnet.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Her kommer enda flere spørsmål.

Har funnet en Beneteau 331 som kan virker bra. Det eneste jeg er skeptisk til er at båen har vært grunnstøtt av tidligere eier.

Han har åpnet det øverste laget i skroget innvendig. Ca 30x30cm for å se etter skader. Hvorfor han har åpnet der han gjorde vet jeg ikke. Mulig han hadde sett skader der på utsiden. Etterpå har han lagt på en eller annen form for masse som forsterkning der han skar ut av skroget. Tydeligvis gjort dette selv.

Hva tenker dere om dette. Potensielt skummelt kjøp? Grunnstøtingen var for 6-7 år siden, og nåværende eier har aldri hatt noen problemer.

Link to post
Share on other sites

Dette er det jo umulig å gi noe fornuftig svar på egentlig.

 

Bunn har nok ikke vært åpnet, for så å konstantere skade som man så har valgt å ikke utbedre. Men vi vet ikke om båten har vært undersøkt av fagfolk, det kan ha vært inspisert av folk som ikke var i standt til å oppdage skade.

 

Hvis det er slik at båten har strukturelle skader som ligger "latent" (kan f.eks. gi trøbbel om du går "lett" på grunn, bunn gir da etter selv om den normalt burde tålt det), vil jeg tro det er stor forskjell på om selger opplyser om at båten *ikke* har strukturelle skader, i motsetning til om han opplyser om at båten ikke har gitt ham problemer.

 

Du bør også tenke gjennom hvordan du vil forholde deg til dette når du en gang skal selge båten igjen. For ikke å snakke om hvor mye du vil gruble på det mens båten er i din eie.

 

Hvis du er veldig interessert i båten kan du kanskje bli enig med selger om å la en fagmann vurdere det og dele utgiften.

 

Hvis du velger en annen båt er det gode muligheter for at den har vært med på en smell eller to også, uten synlige spor, eller at noen forteller deg om det.

Link to post
Share on other sites

Hei,

Hanse 342 har alt du ber om og litt til. Litt større i bruktklassen er hanse 371. Rimelig lik, bare betraktelig større. Med så lav alder på mannskap er selvslående fokk en fordel også, noe de ovennevnte ikke har. Hanse holder seg også bedre i pris enn fekk Bavaria, som markedet flommer over av. Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Selvslående fokk kan være fint. Bortsett fra det er ikke Hanse øverst på min liste, men smak og behag.

 

Når jeg ser denne cockpiten tenker jeg bare auauau, spisse hjørner og flater som bare fungerer når båten er i vater:

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43780478

 

De litt eldre modellene tiltaler meg faktisk mer sånn sett:

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42421712

 

Her er et par alternativer fra Dufor

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43382957

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42146802

 

Dehler

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43805356 (denne blir nok litt trang men Dehler har fine båter)

 

Jeanneau Sun Fast som nevnes innledningsvis synes jeg også er et godt alternativ http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43260601

 

Etterhvert har "performance" og "cruising"-modellene nærmet seg hverandre mer og mer, men jeg synes fortsatt folk vektlegger "turegenskaper" for mye og kanskje "misforstår litt" (dvs.har andre preferanser enn meg, hehe) hva gode turegenskaper egentlig er.

 

Plassdisposisjon er et eksempel. Det er lett å titte under dekk og la seg imponere over hvor romslig det er, og tenke at dette er finfint for oss som bare skal på tur og ikke på regattabanen. Dog - det er kjedeilg om det er trangt rundt bordet under dekk, men er det trangt i cockpit er båten nærmest ubrukelig, også på tur. Samme med bad, deilig med god plass, men mitt inntrykk er at mange foretrekker å dusje i gjestehavn uansett, og hvor lang tid av ferien tilbringer man egentlig i dusjen vs. i cockpit? Videre - cockpittelt; svært mange har investert i dette, og det viser vel bare at man stort sett foretrekker å oppholde seg i cockpit, ikke under dekk. Og ikke minst, hvis cockpit fungerer også under seil (hurra) bidrar det til at man seiler mer, også på tur. Det er tross alt snakk om en seilbåt, og i en performance-orientert cruiser med velutformet og romslig cockpit er det god plass til at slappe ungdommer strekker ut beina og tafser på ipaden, mens andre konsentrerer seg om seilinga. (Det beste er sef. om alle deltar i seilinga, men sånn er det ikke i alle familier ...)

Redigert av quantumduck (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...