Jump to content

Edit History

Hulda

Hulda

Min fra Noratel har jording i sekundær nullpunkt. Se skissen til Lars H.

Det er ikke lov i Norge med flytende jord. For å få dette til å funke, slik jeg forstår nå, må landjorden dras om bord og kobles i hht. forskriftene. Ev. via 'zinc saver'. Og da er man jo ikke engang like langt. Det blir jo bare tull. Ellers så kan man kjøre uten jording. Det er vel ikke livsfarlig så lenge man begrenser seg til en jordfeil. Med to jordfeil blir det som å holde en leder i hver hånd. Men sinkforbruket (galvanisk tæring (grunnet landstrøm)), vil bli null. I og med at jordleder er klipt.

Story: Den gangen jeg la opp mitt eget 220 V anlegg fikk jeg om bord elektriker fra Bravida for å godkjenne. Jeg hadde satt opp en dobbel jordet stikk uten å koble til jord. Det er ulovlig, fikk smekk på finga for den. Ulovlig i Norge og Sverige. Og det er vel akkurat det denne trafoleverandøren gjør. Leverer jordet stkk der jordleder ikke er koblet. Trafoen bryter dermed med forskiften. Om ikke noen gir en bedre forklaring. Jeg er ikke elektriker.

Hulda

Hulda

Det er ikke lov i Norge med flytende jord. For å få dette til å funke, slik jeg forstår nå, må landjorden dras om bord og kobles i hht. forskriftene. Ev. via 'zinc saver'. Og da er man jo ikke engang like langt. Det blir jo bare tull. Ellers så kan man kjøre uten jording. Det er vel ikke livsfarlig så lenge man begrenser seg til en jordfeil. Med to jordfeil blir det som å holde en leder i hver hånd. Men sinkforbruket (galvanisk tæring (grunnet landstrøm)), vil bli null. I og med at jordleder er klipt.

Hulda

Hulda

Det er ikke lov i Norge med flytende jord. For å få dette til å funke, slik jeg forstår nå, må landjorden dras om bord og kobles i hht. forskriftene. Ev. via 'zinc saver'. Og da er man jo ikke engang like langt. Det blir jo bare tull. Ellers så kan man kjøre uten jording. Det er vel ikke livsfarlig så lenge man begrenser seg til en jordfeil. Med to jordfeil blir det som å holde en leder i hver hånd. Men sinkforbruket (galvanisk tæring (grunnet landstrøm), vil bli null. I og med at jordleder er klipt.

• Create New...