Hulda
Det blir nok 1 : 0 til Lars H her i diskusjonen med Mix. Når ingen jord kobles til sekundærspolen har man et IT-nett. Om man kobler jordsystem til sekundærspolen får man et TN-S-nett.
Flytende jord forstår jeg (og DSB) som klipt landjord og jordingsplate i sjøen. Akkurat den biten må for lengst anses som utdebatert og dønn død.
Slik sett kan man vel si at billigtrafoene blir et slags IT-system. Ut fra at jeg har fått 'mangellapp' er det ikke lovlig å ha et uttak med jording uten at jord er tilkoblet. Var det samme i leiligheten til datteren min i Oslo. Da hun overtok leiligheten hadde 'noen' montert jordet stikk i stuen der det ikke var lagt opp jord. Her var det altså et IT-system. Mens alle våtrom i kongeriket har TN. Terra Nøytral er vel egentlig betegnelsen, om denne betegnelsen er dekkende når man ikke har null-leder vet jeg ikke. Igjen, Hulda er ikke elektriker. Og så kan man vel diskutere om en båt skal betraktes som våtrom. Hos meg betraktes båten som våtrom, selv om det ikke finnes vann i bunnen av båten. Alt sjøvannet er på utsiden.
Skal man filosofere ut fra et korrosjonsperspektiv, så er IT-nettet helt toppers mot sink og stål. Forholdet kan være (teoretisk) noe annerledes når det gjelder aluminium. Sink og stål reagerer minimalt på vekselstrøm. Aluminium og bly er mer motakelig, kan virke som de opptrer mer som halvledere i så måte. Har ikke studert dette temaet i særlig grad. Dette gjelder elektrolytisk (galvanisk) betinget tæring.
Fra et personsikkerhetsperspektiv kan det muligens stille seg noe annerledes. Man kan ta den ene lederen fra sekundærspolen og hoppe i sjøen. Det skjer ingen ting, ingen kobling mot terra (planeten vår). Da kan man si at man har en jordfeil. Tar man med seg samme lederen, kobler den andre lederen til propellen, har man plutselig en mulig krets. Om vannet er elektrisk ledende og/eller man tar i propellen. Mener også dette har vært debatert til døde her på forumet. Hva jeg har lært om dette, kommer stort sett fra hva jeg har lært her. Bortsett fra at jeg hadde en kompis som var elektriker, og et par vekttall elektro fra høyskolen, tatt diverse sikringer og fått støt en rekke ganger. Måtte ha elektro for å kunne studere korrosjon (om jeg ikke husker feil der også).