Jump to content

Fikse et Newage gir, hvor kjøpe deler?

HulkHaugen

Recommended Posts

Begynte på "båtpussen" først i går, har et Newage gir som kun gikk i revers i fjor, og hadde en lekkasje. Der var rust og "gugge" rundt forbi, men har nå rengjort så mye jeg får til, og føler meg litt mer optimistisk. Har tidligere lest at disse girene har clutch, men for meg ser jeg kun hydraulikk (Jeg er på ingen måte noen girkasse ekspert). Uansett, har nå plukket ifra hverandre og lokalisert lekkasjen (Kun løse bolter/muttere). Det jeg nå trenger er litt pakninger for å sette dette sammen igjen, og lurer vel mest på hvor jeg kan få tak i dette. Først har vi "girskiftehuset" som sitter på toppen av girkassen. Denne kan jeg kanskje lage selv, men vil helst ha original. Den neste er "flensen" mellom girkasse og akslingen. Der er det en gummipakning, og inne i denne la det en slags fjær som har røket. Ønsker å tro at denne er universal og er lett å erstatte (Se siste bilde). Planen er nå å sette alt sammen igjen, helle på og tappe ut olje, fylle på igjen sammen med litt rødsprit og kjøre det litt, tappe ut og fylle på igjen. Gjøre dette noen ganger til jeg føler at alt er rent og tett. Noe annet jeg kan/burde gjøre?

bilde

Mvh Børre

Gearet ligner på et PRM 310S.

Halaas og Mohn er importører, og selger deler.

Forøvrig er det to clutcher inne i gearet. Etter å ha sett bilder av ventilplaten, ville jeg kanskje ha plukket det helt i fra hverandre. ;)

(Sendt fra GubbelKlubbens verksted)

Redigert av Toroa (see edit history)

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Men siden den gikk i revers i fjor, men ikke i fwd, kan det bety at fwd-clutchen er ødelagt da? Husker at den begynte å bli vanskelig før den sluttet å virke, måtte slå den i fri og i gir noen ganger før den kom. Men nå har den også gått på en liten dose saltvann fremfor motor/gir olje. Det er vel også begrenset hvor mye mer jeg kan skru den ifra hverandre før det blir veldig omfattende...

Mvh Børre

• 3 uker senere...

OK, har nå fått kikket inne i girkassen, og det var ikke mye optimisme å finne der inne. Dette er vel som vi fant utav et Newage PRM310 gir, og har stått på en JGM 1800D (BMC 4-cyl 36 hk) motor. Jeg må innrømme at jeg er fryktelig svak på dette området, men lurer på hvor universale disse girkassene er. Hva kan jeg bruke? Trenger noe kjapt, og gjerne litt rimelig. Har sett noen andre som ligner på mitt PRM310 på finn.no bl.a. men som heter 160 (Tror det er en del mindre). Er kanskje andre merker også å velge mellom? Vet ikke hvor mye noe sånt er verdt engang. Hvilke andre steder kan jeg kikke? Please hjelp, vil på sjøen innen 3 uker :D :D

bilde

bilde

Mvh Børre

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...