HulkHaugen Startet 6.Juli.2013 Del på Facebook Startet 6.Juli.2013 Begynte på "båtpussen" først i går, har et Newage gir som kun gikk i revers i fjor, og hadde en lekkasje. Der var rust og "gugge" rundt forbi, men har nå rengjort så mye jeg får til, og føler meg litt mer optimistisk. Har tidligere lest at disse girene har clutch, men for meg ser jeg kun hydraulikk (Jeg er på ingen måte noen girkasse ekspert). Uansett, har nå plukket ifra hverandre og lokalisert lekkasjen (Kun løse bolter/muttere). Det jeg nå trenger er litt pakninger for å sette dette sammen igjen, og lurer vel mest på hvor jeg kan få tak i dette. Først har vi "girskiftehuset" som sitter på toppen av girkassen. Denne kan jeg kanskje lage selv, men vil helst ha original. Den neste er "flensen" mellom girkasse og akslingen. Der er det en gummipakning, og inne i denne la det en slags fjær som har røket. Ønsker å tro at denne er universal og er lett å erstatte (Se siste bilde). Planen er nå å sette alt sammen igjen, helle på og tappe ut olje, fylle på igjen sammen med litt rødsprit og kjøre det litt, tappe ut og fylle på igjen. Gjøre dette noen ganger til jeg føler at alt er rent og tett. Noe annet jeg kan/burde gjøre? Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
Toroa Svart 6.Juli.2013 Del på Facebook Svart 6.Juli.2013 (redigert) Gearet ligner på et PRM 310S. Halaas og Mohn er importører, og selger deler. Forøvrig er det to clutcher inne i gearet. Etter å ha sett bilder av ventilplaten, ville jeg kanskje ha plukket det helt i fra hverandre. ;) (Sendt fra GubbelKlubbens verksted) Redigert 6.Juli.2013 av Toroa (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
HulkHaugen Svart 6.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2013 Men siden den gikk i revers i fjor, men ikke i fwd, kan det bety at fwd-clutchen er ødelagt da? Husker at den begynte å bli vanskelig før den sluttet å virke, måtte slå den i fri og i gir noen ganger før den kom. Men nå har den også gått på en liten dose saltvann fremfor motor/gir olje. Det er vel også begrenset hvor mye mer jeg kan skru den ifra hverandre før det blir veldig omfattende... Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
Toroa Svart 6.Juli.2013 Del på Facebook Svart 6.Juli.2013 Om det har vært salvann inne i gearet, har du egentlig ikke noe valg, slik jeg er opplært. :) Og ja, det er nok foroverclutchene som er gåene. Forøvrig er det ikke så vanskelig å demontere dette gearet, gjøre det rent og bygge det sammen igjen. Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
HulkHaugen Svart 7.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 ok, men det er vel veldig mye jobb å ta ut giret. Såvidt jeg vet så må jeg av med dekselet som er montert rundt svinghjulet, og dette dekselet er også de bakre motorfestene. Så i praksis så må jeg nesten ut med hele motoren... Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
Dinamo Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 Verkstedhandbok (på engelsk) for eit gir som heiter 310v: http://www.prm-marine.com/media/File/310%20man.pdf Magne Sitér dette innlegget Link to post
HulkHaugen Svart 7.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 Vet du om det er mulig å åpne opp girkassen uten å demontere den fra motor først? Er så mye mer jobb hvis vi må det, og etter å ha sett i tegningen ser jeg et lite håp om at jeg kan komme til innmaten ved kun å skru opp "toppdekslet"... Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
Toroa Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 Jeg tror nok du må ta av svinghjulshuset for å kunne dele kassa. Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
HulkHaugen Svart 26.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2013 OK, har nå fått kikket inne i girkassen, og det var ikke mye optimisme å finne der inne. Dette er vel som vi fant utav et Newage PRM310 gir, og har stått på en JGM 1800D (BMC 4-cyl 36 hk) motor. Jeg må innrømme at jeg er fryktelig svak på dette området, men lurer på hvor universale disse girkassene er. Hva kan jeg bruke? Trenger noe kjapt, og gjerne litt rimelig. Har sett noen andre som ligner på mitt PRM310 på finn.no bl.a. men som heter 160 (Tror det er en del mindre). Er kanskje andre merker også å velge mellom? Vet ikke hvor mye noe sånt er verdt engang. Hvilke andre steder kan jeg kikke? Please hjelp, vil på sjøen innen 3 uker :D :D Sitér dette innlegget Mvh Børre Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.