Jump to content

Barnevennlige havner mellom Oslo og Kristiansand?

Popeye70

Recommended Posts

Hallo. Vi ligger nå i Stavern med to barn på 3 og 7 (om en uke) år ombord. Den opprinnelige planen var å gå ned svenskekysten, men nå lurer vi på om vi skal sikte på norskekysten i stedet.

Er det noen som har gode tips til barnevennlige havner nedover langs norskekysten? Forslag om både uthavner og organiserte gjestehavner tas imot med takk. Vi har noen havner på blokka, men er veldig åpne for innspill.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Østre Bolæren er "barne-havn" deluxe !

Det er er vann og strøm og gode havneforhold. De som frekventerer denne havnen er stille og rolige folk som ikke bedriver flatfyll.

På land er det store grass-sletter hvor barna kan utfolder seg og det er en kiosk men is og brus. Oppe ved restauranten er det fotballbane og øya har masse turstier som leder til installasjonene fra den gang det var et kystfort.

Her er informasjonsside om Østre Bolæren : http://bolerne.vfk.no/

Siden du nå ligger i Stavern ville jeg gått ut på nordsiden av Torkildsøy(du ser båtene der fra Stavern). Det er ganske stor brygge der med grassplen ved siden av. En liten strand er det der også. På Citadelløya rett vest av Torkildsøy holder Kruttårnteateret til og der er det forestillinger hver kveld.

Her kan du lese litt om hva som skjer i Stavern i sommer:

http://gladedageristavern.no/index.php

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Takk for svar så langt.

Jeg burde nok presisere at vi reiser fra Oslo, og er godt kjent ned til og med Østre Bolærne. Jentene stortrives på både Oscarsborg og Ø. Bolærne, men nå som vi utvider vår horisont og beveger oss sør for Bolærne med kurs for Kristiansand trenger vi tips.

Jomfruland skal vi nok innom, kona vil dit. Vi får se med Langesund, det får i så fall bli på returen nordover for ikke å bruke alt for lang tid på vei sørover.

Igjen, takk for tilbakemeldinger. Vi er mottakelige for flere tips, så ikke nøl med å skrive. :-)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Kragerø gjestehavn, den inne bak Gunnarsholmen er fin for barn. Både sandstrand og barnebasseng.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

"Finnøya,breibukta,perleporten i Risør . Furøya ved tvedestrand.

Sørlandet feriesenter hvor vi ligger nå . Utfor Risør"

x2

Hva med Øysang? Slipp anker i kilen (26 meter masthøyde) nyt stillheten, ta landets eldste treferge inn til Risør og spis landets beste soft is. Eller du kan be Øysangferga frakte dere til Lille Danmark og nyt stranda der, de plukker dere opp når dere har fått nok og vinker fra fergekaia. Er været dårlig så er Den Lille Dyrehage i Brokeland er populær blant barn, og voksne, i alle aldre.

Jeg mener også at gjestebrygga til Kragerø Spa og Resort er vel verdt et besøk. Flere basseng, ballbaner, klatrevegg, volleyball, strand, dusjer, is, servering... Et kai anlegg som jeg mener er vel verdt et besøkt. Send kona opp til hotellet for en spabehandling og ta barna med til bassenganlegget til hotellet - innertier. Eller ta buss til Hest i Villmark (ca 10 min fra Kragerø Spa og Resort) og ta en ridetur.

Kombo: Kragerø Spa og resort - Øysang og Risør - Perleporten - Lyngør - Arendal - Kristiansand og dyreparken.

Mvh

BB

Redigert av BeetleBug (see edit history)

Badeland i Langesund er gull i drittvær. svenner er flott, det er vel til og med en badestrand der, hvis det kvalifiserer til barnevennlig. jeg vet jeg ville likt meg der som 7åring. på jomfruland kan man gå kveldstur og se etter draugen (Kittelsen)! Det slår vel Mattis-kløfta i Fjellbacka? Lengre enn Lyngør har jeg ikke vært med båt. Lyngør er veldig fint, men kanskje ikke så spennende for barn? Jeg ville stoppa der uansett så får de kjeda seg litt, det er visst så bra for karakteren ... god tur, jeg drar om en uke :)

Tror "bremsen" her er 3-åringen. De er ikke kjent for å være de mest stødige på glatte svaberg......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...