Jump to content

Er mobilt bredbånd fra Tele2 noe å satse på for svenskekysten?


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har nå i mange år hatt mobilt bredbånd fra ICE, og er egentlig svært godt fornøyd med det til mitt bruk. Dekningen er 100%, men hastigheten varierer selvfølgelig og er noen ganger ikke slik jeg skulle ønske for live video. Jeg skal nedover svenskekysten i august, og kunne da godt tenke meg et alternativ, parallelt med ICE for å sammenligne hastighet.

 

Jeg har både fasttelefon og mobil hos Tele2 og er fornøyd med det, og kunne godt tenke meg å prøve dem på mobilt bredbånd iom. at de har samme surfepriser (som de også har for mobiltelefon) i både Norge og Sverige. Dessverre er nettsidene deres for mobilt bredbånd nede da de arbeider med nye opplegg og sidene kommer ikke opp igjen før til høsten. Men etter en telefonsamtale med dem, ser det ut til at jeg kan få et 5GB abonnement til kr.149,- pr. måned uten bindingstid, uten startavgift og "gratis" modem eller router fra dem.

 

Dette høres jo fascinerende ut, så kanskje jeg ringer dem tilbake på mandag og bestiller et slikt abonnement? Da får jeg testet det her hjemme også på to helgeturer før turen til Sverige.

 

Er det noen av dere som har mobilt bredbånd fra Tele2 og beveger dere i Oslofjorden og Svenskekysten ned mot Göteborg? Og er dere fornøyd? Så langt jeg forstod på damen hos Tele2 gjelder dekningskartet for svensk Tele2 også om jeg har norsk abonnement, se bilde. Og det viser jo ypperlig 4G-dekning på hele kysten nedover.

 

bilde

 

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hva slags utstyr fra Tele2 er det du har? Det Tele2 hadde å tilby var et USB-modem til 1 krone og 149 kroner måneden uten bindingstid. Datamengde max 5GB. Men det var et 3G modem. De hadde ikke 4G i det hele tatt, så dermed blir det ikke noe Tele2 opplegg.

 

Er det noe annet jeg kan teste ut?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg løfter denne igjen og spør: Er det ingen som bruker noe annet enn ICE på svenskekysten?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Vi har en Globesurfer Wifi 3G router ombord. I Norge bruker vi kontantkort fra Chess (altså Netcomnett) med ubegrenset databruk for 10 kroner om dagen. Uslåelig. I Sverige og Danmark blir det kontantkort fra tre.se: 7dager/5GB =SEK 99; 30 dager/100GB = SEK 299.

Link to post
Share on other sites

Har Chess fri bruk med kontant kort til 10 kroner dagen??? som blir 300 kroner i måneden... Dette er da billigere en deres faste XXL abb som koster 599 i måneden og har 100Gb..

 

Har du en link til dette tilbudet.. For da sier jeg opp mitt faste abb..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

... Men det var et 3G modem. De hadde ikke 4G i det hele tatt, så dermed blir det ikke noe Tele2 opplegg.

Da tror jeg du muligens overvurdere betydningen av 4G Lars. 3G bør være mer enn godt nok, og antakelig nesten alltid raskere enn hva Ice klarer - vil jeg tro. 3G-nettet i Norge (og sikkert Sverige også) er jo mer enn "vanlig gammeldags" 3G, det er jo utvidelser a-la HSDPA som vel gir opp mot 2-3,5Mb/s, i alle fall i nedlastning. SÅ hvis hensikten er å få god gammeldags Ice-kapasitet nærmest som backup for "nye" Ice, så tror jeg det holder.

Link to post
Share on other sites

Og jeg ombestemte meg angående å teste Tele2 sitt modem. Sent mandag kveld sendte jeg mail med bestilling, og nå ligger pakken klar til henting på posten. Med kun 149 kroner måneden, har jeg råd til å teste det ut og sammenligne med ICE to helger her hjemme og en måned i Sverige. Så får jeg se hvem som blir vinneren, Tele2 eller ICE.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ser fram til at vinneren blir kåret.

Om Tele2 alternativet er bedre og billigere enn Ice, er det ikke umulig at jeg muligens konverterer. Selv om jeg stort sett er fornøyd med det ICE leverer.

Ser ikke noen grunn til at jeg skal betale 1200,- kroner mer i året enn nødvendig på internett tilkobling.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Billig? Det blir jo nesten 1000 kroner for en 4-ukers ferie som vi har i Sverige!

 

Nå har jeg forresten hentet USB-dongelen fra Tele2 og installert den, men akkurat nå hadde de problem med registrering av nye brukere. Det ble lovet at de skulle ta affære, men det ble neppe før i morgen. Det var litt for sent på dagen til at de fikk satt noen på jobben i dag!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men vi er da fremdeles inne på alternativer for mobilt bredbånd, spesielt i Sverige? Og for de som har ICE og ikke ønsker å betale hver måned hele året, er ukesabonnement et alternativ. Men egentlig var det jo fremdeles alternativer til ICE jeg etterlyser.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Løsninger med "podder" og "padder" er nok ikke aktuelt for meg. Jeg har kun en ordinær Nokia mobil til å ringe og sende SMS med. Jeg er ute etter løsninger for laptop. Men det er nok mange som bruker iphone ol. Hvordan blir det prismessig å bruke slik i Sverige med feks. abb. fra talkmore?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

... så her har du nok tatt litt lett på innleggene etter åpningsinnlegget, Ronald....;-

Neida, vil hevde jeg har fulgt godt med. :-)

Det var slett ikke åpenbart for meg i at ditt svar var myntet på dantes innlegg, og enda mindre kun på det. For øvrig understreker vel Lars i innlegget etter ditt nettopp hovedpoenget - alternativer til Ice var ettterspurt. Det var derfor jeg konkluderte - muligens feilaktig - med at du ikke hadde fått med deg starten ordentlig...

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til Lars H. Var kanskje ikke eksplisitt nok. Som alternativ til ICE kan du skaffe deg kontantkortet til tre. SEK 295 for 100GB/30 dager er svjv ganske uslåelig, og så får du med Danmark. Skaff deg en rimelig Androidtelefon med deling, og en 12v adapter og vips så har du Wifisone i båten.

 

Vårt neste prosjekt forøvrig er koble NMEA (med posisjon, dybde, AIS, osv.) ut fra kartplotter til en Moxa nport seriell til Ethernet omhandler, og koble delene inn på Globesurfen, slik at vi kringkaster NMEA på Wifi, sammen med øvrig Internettilgang, til padder og Pc.

Link to post
Share on other sites

Og jeg ombestemte meg angående å teste Tele2 sitt modem. Sent mandag kveld sendte jeg mail med bestilling, og nå ligger pakken klar til henting på posten.

 

 

Nå har jeg forresten hentet USB-dongelen fra Tele2 og installert den, men akkurat nå hadde de problem med registrering av nye brukere. Det ble lovet at de skulle ta affære, men det ble neppe før i morgen. Det var litt for sent på dagen til at de fikk satt noen på jobben i dag!

 

Og det tok sannelig tid før jeg kom på nett med Tele2! Først i dag kom jeg på nett, en uke og to dager siden bestilling, og en uke etter mottak av modemet. Dette etter diverse purringer og mas fra meg.

 

Men nå funker det her hjemme. Modemet håndterer som tidligere sagt ikke 4G, men med 3G fikk jeg i dag her hjemme på Skjetten ping på 48mS, nedlasting 5,07Mbps og opplasting 1,78Mbps. Så blir det å teste det litt mer i helgen. Da skal vi en tur til Oscarsborg.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Kjøper "usb dongle" fra telia eller Telenor i Sverige med kontantkort. En uke for 249,- og man kan fylle på. Funker bra og er billig.

 

Var nettopp innom i Fjellbacka for å få fatt i kontantkort m. bredbånd, påfyll koster stort sett rundt 250,- for en måned, ikke en uke. Dessverre hadde de ikke noen dingledongle og egentlig vil jeg bare ha et sim-kort, så det ble no cigar denne gangen.

 

Er en smule sur på Phonero som er abo'et mitt, sjekket to ganger med dem før ferien og fikk bekrefta at bredbånd koster det samme i Norge, Sverige og Danmark, ingen grunn til å kjøpe "utenlandspakke", som de skryter av å ha. Det var jo seff. bare 100% bull.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...