Rune Hovland Startet 6.Juli.2013 Link til dette innlegget Startet 6.Juli.2013 (redigert) Har båt med aksel , 2 stk VP 41A som går helt ok nesten hele tiden men innemellom har jeg mindre eller større problemer med å øke turtallet , jeg regner med at noen her har vert borte i det samme problem og har noen råd å gi ! følgende symtomer : motorene har fin gange og eksos er ren men etter å ha kjørt og ved å slakke gassen så er det noen ganger vansklig å få turtall over 1000 - 1500 omdr. i gear , i fri gir den normalt turtall. i dag har vi hatt større problemer etter å ha hatt dørgefart fra start i 2 timer så har jeg ikke fått turtallet opp når den står i gear i det hele tatt... det merklige er at jeg har 2 stk tanker 1 til hver motor og begge får samme symtomer likt ! Gode råd tas imot.. Redigert 6.Juli.2013 av Rune Hovland (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 6.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2013 Tette dieselfiltre. Sitér dette innlegget Link to post
LFLO Svart 6.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2013 Helt riktig, det eller at kranene fra diesel tanken er stengt, hadde sistnevnte selv etter service... Sitér dette innlegget Link to post
Rune Hovland Svart 7.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2013 nye diesel og luftfiltere på plass ingen bedring , etter i går er vil den ikke over 1000omdr lenger når den er varm , gikk normalt opp i fart og turtall etter en natts ro men etter en tur ned på tomgang vil den ikke opp igjen .... Sitér dette innlegget Link to post
Rune Hovland Svart 7.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2013 Tette dieselfiltre. Nei , nye i dag samme problem... litt vansklig for meg å forstå at begge motorer får samme problem synkronisert .... Helt riktig, det eller at kranene fra diesel tanken er stengt, hadde sistnevnte selv etter service... Kranene er åpne , hentet båten i Bergen så den har fått brukt noen tanker i år :) Sitér dette innlegget Link to post
torbi Svart 7.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2013 Tett for luft i tanken, dersom ingen luft innsug til tanken dermed blir det liksom vakuum på tanken som gjør det blir tung for motoren å få nokk diesel. Sitér dette innlegget Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura. Link to post
LALUNA II Svart 7.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2013 få en eller annen til å sjekke at du får gitt full åpning på dieselpumpen kan være kontrollene dine som muligens fusker Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Rune Hovland Svart 7.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2013 Tett for luft i tanken, dersom ingen luft innsug til tanken dermed blir det liksom vakuum på tanken som gjør det blir tung for motoren å få nokk diesel. Du mener at det muligens kan være vacuum på tanken ? jeg prøvde å ta ev begge tanklokkene i dag for å se men det var det samme , tankene er forøverig nesten nye.... få en eller annen til å sjekke at du får gitt full åpning på dieselpumpen kan være kontrollene dine som muligens fusker Det er uprøvd og skal prøves i morgen :) men litt i mot "reglene" den går fint når den er kald ! men her skal alt prøves.. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 7.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2013 Ja elektronikken har mange forunderlige veier så ikke la det være usjekket Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Rune Hovland Svart 8.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2013 Ja elektronikken har mange forunderlige veier så ikke la det være usjekket Tanker skjekket , wire skjekket , turbo vasket fyldt opp med diesel + condensfjerner ! nå har jeg ikke mer å skjekke , problemet er det samme.. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 8.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2013 Ja da ser det ut til å bli en økonomisk sommer for deg i år ...bruker ikke stort på tomgang ... Merkelige greier er det jo Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Anjuma Svart 9.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2013 Har du to helt separate eksosanlegg? Mener å ha lest om lignende problem hvor innmaten i eksosslangen svulmer når den blir varm og dermed struper for eksosen. Sitér dette innlegget Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere. https://baatplassen.n...hp?product=5533 Link to post
Windy37GM Svart 9.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2013 (redigert) Sjekk om faktisk turbo gir trykk/at trykket er der. Alternativet er at at trykket blir borte et sted (lekkasje mellom turbo og manifold) Tverrrøret mellom turbo og intercooler er en klassiker, hvor gummipakningene gir seg. Hvis du vil kan du låne mitt turbotrykkverktøy som passer rett i manifolden din. mvh Bavaria32sport Redigert 9.Juli.2013 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Rune Hovland Svart 9.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2013 Har du to helt separate eksosanlegg? Mener å ha lest om lignende problem hvor innmaten i eksosslangen svulmer når den blir varm og dermed struper for eksosen. 2 seperate anlegg .. Sjekk om faktisk turbo gir trykk/at trykket er der. Alternativet er at at trykket blir borte et sted (lekkasje mellom turbo og manifold) Tverrrøret mellom turbo og intercooler er en klassiker, hvor gummipakningene gir seg. Hvis du vil kan du låne mitt turbotrykkverktøy som passer rett i manifolden din. mvh Bavaria32sport dette kan jo være , akkurat nå er det nok mulig at en mekaniker må gå videre , skovlene på turboene er uten slærk og ruller fint , normal eksos er det også , har hatt den utpå en times tid i dag og kjørte på 3000 omdr hele tiden , symtomer kom når man la seg ned til 1500 omdr da tok det noe tid før den reagerte og tok seg opp igjen , prøvde dette noen ganger med samme resultat , men når jeg gikk under 1500 så sperret den igjen på ca 1000omdr. jeg er forundret over at begge motorene har de samme symtomene likt ? Takker for tilbudet om lån av verktøy og kommer gjerne tilbake på det etter en liten tenkepause her for å se om jeg er rette mann til å gå videre med dette :) typisk noen dager før ferien ... Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 9.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2013 Kople opp med eksterne dieseltank rett på motorene. Virker som om de ikke får diesel, merkelig hvis annet skulle oppstå samtidig på begge motorer.. Sitér dette innlegget Link to post
Rune Hovland Svart 9.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2013 Kople opp med eksterne dieseltank rett på motorene. Virker som om de ikke får diesel, merkelig hvis annet skulle oppstå samtidig på begge motorer.. ja men jeg har 2 seperate dieseltanker også , 1 til hver motor og forholdsvis nye med bunntapp som gir diesel uten møkk når jeg tar ut noe fra dem. Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 9.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2013 Dersom de står i samme motorrom, kan det være at de rett og slett ikke får luft? Er det for tett? Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Rune Hovland Svart 9.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2013 står i samme rom , har fungert utmerket frem til nå på fredag , har forøverig også prøvd med lukene oppe .... Dersom de står i samme motorrom, kan det være at de rett og slett ikke får luft? Er det for tett? står i samme rom , har fungert utmerket frem til nå på fredag , har forøverig også prøvd med lukene oppe .... Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 9.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2013 Hmmm. Få tak i Poirot! Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Rune Hovland Svart 9.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2013 Hmmm. Få tak i Poirot! hehe ja :) kan så si...regne sommer krimmen dette..... jeg har nå utelukket drivstoffproblemer tank - motor 100% det jeg står igjen med er om det finnes noe som kan linke motorene sammen elektronisk ? dette er jo enkle motorer så jeg kan ikke finne en slik sammenheng . eventuell motstand fra andre hold som påvirkes av varme ,... Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 9.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2013 Har selv 61A, og ikke mye elektronikk der heller... Dette er også to selvstendige installasjoner, regner jeg med? Altså egen kontrollboks, egne instrumenter og nøkkel? Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
mateco Svart 9.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2013 Antar at du har sjekket vandringen på regulatorarmen og at den er i samsvar med spakenes posisjon? Utifra dine beskrivelser så har jeg også villet sjekket opp stoppsolenoidene på motorene. Mener å ha lest her inne at enkelte har hatt problemer med at stoppsolenoiden kan "henge" på 41-motorene, eller ikke vandrer slik den skal. Isåfall så kan dieseltilførsel bli redusert til HP-pumpen, og/eller du får stopp-vansker.. pos.60 på denne skissa. http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7745630-23-19508.aspx Lykke til ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
LALUNA II Svart 9.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2013 Hadde de ikke fått luft så hadde fjorden vært svart bak deg .så det hadde du nok fort oppdaget...hadde det bare vært en motor hadde det vært en ting men begge samtidig ...lurer nå på om det kan være noe med diesel tilførselen din filter e.l ....Disse tankene dine er de sammenkoblet på noe vis ??? Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Rune Hovland Svart 9.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2013 Har selv 61A, og ikke mye elektronikk der heller... Dette er også to selvstendige installasjoner, regner jeg med? Altså egen kontrollboks, egne instrumenter og nøkkel? Ja i tilegg til at de har hver sin seperate tank ;) Hadde de ikke fått luft så hadde fjorden vært svart bak deg .så det hadde du nok fort oppdaget ...hadde det bare vært en motor hadde det vært en ting men begge samtidig ...lurer nå på om det kan være noe med diesel tilførselen din filter e.l ....Disse tankene dine er de sammenkoblet på noe vis ??? Etter å ha snakket med en gammel penta mekaniker så er både turbo og intercooler samt strøm og spakposisjoner utelukket , er tilbake på drivstoff igjen :) laluna@ nei de er ikke sammenkoplet i det hele tatt , jeg tipper nå at jeg har fått samme feil på begge likt og har blitt blendet av at de har seperate tanker , snakker om uflaks ;) Ja i tilegg til at de har hver sin seperate tank ;) Etter å ha snakket med en gammel penta mekaniker så er både turbo og intercooler samt strøm og spakposisjoner utelukket , er tilbake på drivstoff igjen :) laluna@ nei de er ikke sammenkoplet i det hele tatt , jeg tipper nå at jeg har fått samme feil på begge likt og har blitt blendet av at de har seperate tanker , snakker om uflaks ;) luft kunne jeg også utelukke ref penta mekaniker... Antar at du har sjekket vandringen på regulatorarmen og at den er i samsvar med spakenes posisjon? Utifra dine beskrivelser så har jeg også villet sjekket opp stoppsolenoidene på motorene. Mener å ha lest her inne at enkelte har hatt problemer med at stoppsolenoiden kan "henge" på 41-motorene, eller ikke vandrer slik den skal. Isåfall så kan dieseltilførsel bli redusert til HP-pumpen, og/eller du får stopp-vansker.. pos.60 på denne skissa. http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7745630-23-19508.aspx Lykke til ! Bjørn Ja det er skjekket , stoppbryteren virker eller virker ikke ref penta mekaniker ved feil så må den stoppes manuelt ;) godt å luke vekk ting man har lurt på :) Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 9.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2013 Enkelte 41 motorer ble levert med solenoid opererte eksosklaffer etter turbo. Er evt. disse sjekket ? Også at de ikke er løse på akslingen ? Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.