Rune Hovland Svart 9.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2013 Enkelte 41 motorer ble levert med solenoid opererte eksosklaffer etter turbo. Er evt. disse sjekket ? Også at de ikke er løse på akslingen ? Disse ble fjernet etter råd fra mekaniker i fjor. Sitér dette innlegget Link to post
Toroa Svart 9.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2013 Skal kaste inn litt denne tråden jeg også. Hva er det du har utført på motorene samtidig. Kan du ha gjort en ting med begge motorene som ble feil. F.eks om du har CAV dieselfilter, kan du ha brukt en gammel pakning som ikke tetter hele tiden. Eller du kan ha fått et filter som er tullete? Tullet med noen slanger, bøyd noen rør. Som de sier over blåmyra; "The possibilities are endless" Det eneste som hindrer at en frisk motor kommer opp i turtall, er mangel på noe. Og de få tingene som en dieselmotor av denne typen trenger er, luft, kompresjon, og diesel. Siden du sier de ikke ryker, får de åpenbart nok luft, men kanskje ikke nok diesel? Det krever litt øvelse å føle seg frem på disse motorene, men du får nok god øvelse. (Sendt fra GubbeKlubbens hobbyverksted) Sitér dette innlegget Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki Link to post
Rune Hovland Svart 9.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2013 Skal kaste inn litt denne tråden jeg også. Hva er det du har utført på motorene samtidig. Kan du ha gjort en ting med begge motorene som ble feil. F.eks om du har CAV dieselfilter, kan du ha brukt en gammel pakning som ikke tetter hele tiden. Eller du kan ha fått et filter som er tullete? Tullet med noen slanger, bøyd noen rør. Som de sier over blåmyra; "The possibilities are endless" Det eneste som hindrer at en frisk motor kommer opp i turtall, er mangel på noe. Og de få tingene som en dieselmotor av denne typen trenger er, luft, kompresjon, og diesel. Siden du sier de ikke ryker, får de åpenbart nok luft, men kanskje ikke nok diesel? Det krever litt øvelse å føle seg frem på disse motorene, men du får nok god øvelse. (Sendt fra GubbeKlubbens hobbyverksted) Hei Har kjørt prikkfritt frem til sist fredag , etter dette begynte så er filtere skiftet + olje samt vask av turbo . symtomene blir verken verre eller bedre men nå strever jeg med å prøve om vann kan ha lagt seg i bunn av hovedpumpa Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 9.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2013 Tror du kan glemme den teorien ikke mulighet i havet at det skal kunne skje med begge motorer samtidig ......har du fulgt diselrørene dine fra høytrykkspumpene og mot tankene og visuelt sett at de IKKE er sammenkoblet et sted evt en kran som ikke står helt åpen /struper tilførsel ?? Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Rune Hovland Svart 9.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2013 Skal kaste inn litt denne tråden jeg også. Hva er det du har utført på motorene samtidig. Kan du ha gjort en ting med begge motorene som ble feil. F.eks om du har CAV dieselfilter, kan du ha brukt en gammel pakning som ikke tetter hele tiden. Eller du kan ha fått et filter som er tullete? Tullet med noen slanger, bøyd noen rør. Som de sier over blåmyra; "The possibilities are endless" Det eneste som hindrer at en frisk motor kommer opp i turtall, er mangel på noe. Og de få tingene som en dieselmotor av denne typen trenger er, luft, kompresjon, og diesel. Siden du sier de ikke ryker, får de åpenbart nok luft, men kanskje ikke nok diesel? Det krever litt øvelse å føle seg frem på disse motorene, men du får nok god øvelse. (Sendt fra GubbeKlubbens hobbyverksted) Hei Har kjørt prikkfritt frem til sist fredag , etter dette begynte så er filtere skiftet + olje samt vask av turbo . symtomene blir verken verre eller bedre men nå strever jeg med å prøve om vann kan ha lagt seg i bunn av hovedpumpa Tror du kan glemme den teorien ikke mulighet i havet at det skal kunne skje med begge motorer samtidig ......har du fulgt diselrørene dine fra høytrykkspumpene og mot tankene og visuelt sett at de IKKE er sammenkoblet et sted evt en kran som ikke står helt åpen /struper tilførsel ?? Ja 100% sikert ikke sammenkoplet , men jeg har det med å dumpe borti slike problemer som er en dråpe i havet ;) Sitér dette innlegget Link to post
Rune Hovland Svart 9.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2013 ok ikke vann i bunnen av pumpe , da skal filtere gås gjennom å se om jeg har fått riktig skal åpning på forfilter være 20micron ? og jeg tror jeg har fått feil hovedfilter 5074 ? Sitér dette innlegget Link to post
Rune Hovland Svart 10.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2013 motor nr 2 klarer ikke å dra opp turtall når nr 1 ikke får nok diesel , jammen har jeg fått ett lite angrep av dieseldyr på nr 1 tank måtte tappe endel før det begynte å komme så her ble ble jeg lurt til å tro tanken var ren !! da er det bare å drenere godt å få fyldt opp dieseldyrdreper.. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 10.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2013 Vær bare klar over at dieseldyrdreper som du kaller det er til preventivt bruk. Den fjerner ikke problemet når det først har oppstått. Den brune guffa som legger seg i bånn av dieseltankene og i filtre er ikke levende dieseldyr men døde sådanne. Den guffa må fjernes manuelt. En kjip jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Rune Hovland Svart 10.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2013 Vær bare klar over at dieseldyrdreper som du kaller det er til preventivt bruk. Den fjerner ikke problemet når det først har oppstått. Den brune guffa som legger seg i bånn av dieseltankene og i filtre er ikke levende dieseldyr men døde sådanne. Den guffa må fjernes manuelt. En kjip jobb. Er kommet mange middler for oppløsning av diseldyr de siste årene bla dette :http://www.lesab.eu/products/FuelSet/fs.php har fylt på dette middelet i dag og jeg legger ut min erfaring med det så fort jeg har fått testet det :) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 10.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2013 Det ser jo spennende ut, lurer på hva motorprodusentene sier om det. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 11.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2013 Hei Rune, Er spent på resultatet etter "dieseldyrmassakren" fekk du turtal som normalt? Dette vidunderstoffet du brukar, har det norske forhandlarar? Sitér dette innlegget Link to post
Rune Hovland Svart 11.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2013 Hei Rune, Er spent på resultatet etter "dieseldyrmassakren" fekk du turtal som normalt? Dette vidunderstoffet du brukar, har det norske forhandlarar? Har fått det på men måtte ett par dager på jobb , prøver for fult til helgen ;) Ja jeg kjøpte det i båtutstyrbutikk i Sandefjord. Sitér dette innlegget Link to post
Rune Hovland Svart 11.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2013 Det ser jo spennende ut, lurer på hva motorprodusentene sier om det. Sier det ikke går utover garanti , her er en test av diverse produkter : http://content.yudu.com/A1tjuq/PBOMayarticle/resources/index.htm?referrerUrl= , er ikke alle som selges i Norge men det er jo stort sett ikke lenger å vente på en onlinebestilling enn fra den lokale sjappa , billigere også.. men svar om dette er godt nok får jeg vel i morgen,, Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 13.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2013 Hvordan gikk det? Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Rune Hovland Svart 15.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 Hvordan gikk det? Produktet kan jeg anbefale på det sterkeste , fortsetter med dette under hver tanking med vedlikeholdsdose , trodde det knapt selv før jeg tok noen dråper i en literflaske men dieseldyr på bunnen og ristet den..... ja verden går fremover :) Sitér dette innlegget Link to post
egilwh Svart 15.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 Og turtallet ble OK? Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
Rune Hovland Svart 15.Juli.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2013 ja fikk noe høyere turtall enn hva jeg hadde tidligere ca 200 omdr mer , fungerte helt bra frem til i dag da vi bakket ut ved en nabo som hadde lagt ut en mengde tau som gikk i mine proppeler så nå er det opp på land å skifte cutlass lagere og skjekk av akslinger... 1 time med dykk måtte til for å frigjøre seg fra dette tullet ..... jaja blir nå godt kjent med båten.... men dieseldyr er borte :) Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 16.Juli.2013 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2013 (redigert) FuelSet selges bl.a. av Watski, handlet idag til rett over 300,- for en halvliter (vedlikeholdsdose <2000lit diesel). Har noen små, brune 'tråder' og partikler i vannutskilleren, bruker bioprotect2, men hadde vært fint om dette vidundermiddelet er så bra at det klarer å løse opp og i tillegg utrydde kolonien. Har inspisert tanken da jeg kjørte den nesten tom og pumpet ut 50 liter, ikke noe vann eller 'seig guffe' i bunnen, men litt grumsete diesel. Har nettopp gått over dieseltilførselen/rørene, og fant noe filterlignende langt under en benk som var ettermontert med noen dårlige rørleggerdeler. Lappen sa 'QL De-contaminator' og hadde en metallkopp som var ca. 5 cm lang under, inni var det noen plastplater som såvidt var synlige, og hele koppen var gjenngrodd av jord/diseldyr Koselig å finne slike dieseldyrdispensere, skal finne ut hva dette er, mulig noe som en gang skulle hjelpe og skiftes/resnses en gang i året - skal uansett ikike monteres tilbake.. Nå er det kun nytt Racor/Parker 10micron + 5micron før dieselpumpa. Ser fram til en positiv test av Fuel Set og ta tanksjauen med vask til høsten :) Ed. Fant info om den gjengrodde QL-duppeditten - har nok fungert mest som en vannutskiller, der dieseldyrene har kost vettet av seg med magnetterapi.. :) Redigert 16.Juli.2013 av Kaffelars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.