Jump to content

Volvo P 41A problemer med å få turtall !

Rune Hovland

Recommended Posts

Skal kaste inn litt denne tråden jeg også.

Hva er det du har utført på motorene samtidig. Kan du ha gjort en ting med begge motorene som ble feil. F.eks om du har CAV dieselfilter, kan du ha brukt en gammel pakning som ikke tetter hele tiden. Eller du kan ha fått et filter som er tullete? Tullet med noen slanger, bøyd noen rør. Som de sier over blåmyra; "The possibilities are endless"

Det eneste som hindrer at en frisk motor kommer opp i turtall, er mangel på noe. Og de få tingene som en dieselmotor av denne typen trenger er, luft, kompresjon, og diesel. Siden du sier de ikke ryker, får de åpenbart nok luft, men kanskje ikke nok diesel? Det krever litt øvelse å føle seg frem på disse motorene, men du får nok god øvelse.

(Sendt fra GubbeKlubbens hobbyverksted)

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Hva er det du har utført på motorene samtidig. Kan du ha gjort en ting med begge motorene som ble feil. F.eks om du har CAV dieselfilter, kan du ha brukt en gammel pakning som ikke tetter hele tiden. Eller du kan ha fått et filter som er tullete? Tullet med noen slanger, bøyd noen rør. Som de sier over blåmyra; "The possibilities are endless"

Det eneste som hindrer at en frisk motor kommer opp i turtall, er mangel på noe. Og de få tingene som en dieselmotor av denne typen trenger er, luft, kompresjon, og diesel. Siden du sier de ikke ryker, får de åpenbart nok luft, men kanskje ikke nok diesel? Det krever litt øvelse å føle seg frem på disse motorene, men du får nok god øvelse.

Hei

Har kjørt prikkfritt frem til sist fredag , etter dette begynte så er filtere skiftet + olje samt vask av turbo . symtomene blir verken verre eller bedre men nå strever jeg med å prøve om vann kan ha lagt seg i bunn av hovedpumpa

Hei

Har kjørt prikkfritt frem til sist fredag , etter dette begynte så er filtere skiftet + olje samt vask av turbo . symtomene blir verken verre eller bedre men nå strever jeg med å prøve om vann kan ha lagt seg i bunn av hovedpumpa

Tror du kan glemme den teorien ikke mulighet i havet at det skal kunne skje med begge motorer samtidig ......har du fulgt diselrørene dine fra høytrykkspumpene og mot tankene og visuelt sett at de IKKE er sammenkoblet et sted evt en kran som ikke står helt åpen /struper tilførsel ??

Ja 100% sikert ikke sammenkoplet , men jeg har det med å dumpe borti slike problemer som er en dråpe i havet ;)

motor nr 2 klarer ikke å dra opp turtall når nr 1 ikke får nok diesel , jammen har jeg fått ett lite angrep av dieseldyr på nr 1 tank måtte tappe endel før det begynte å komme så her ble ble jeg lurt til å tro tanken var ren !! da er det bare å drenere godt å få fyldt opp dieseldyrdreper..

Vær bare klar over at dieseldyrdreper som du kaller det er til preventivt bruk. Den fjerner ikke problemet når det først har oppstått. Den brune guffa som legger seg i bånn av dieseltankene og i filtre er ikke levende dieseldyr men døde sådanne. Den guffa må fjernes manuelt. En kjip jobb.

Er kommet mange middler for oppløsning av diseldyr de siste årene bla dette :http://www.lesab.eu/products/FuelSet/fs.php

har fylt på dette middelet i dag og jeg legger ut min erfaring med det så fort jeg har fått testet det :)

Det ser jo spennende ut, lurer på hva motorprodusentene sier om det.

Sier det ikke går utover garanti , her er en test av diverse produkter : http://content.yudu.com/A1tjuq/PBOMayarticle/resources/index.htm?referrerUrl= , er ikke alle som selges i Norge men det er jo stort sett ikke lenger å vente på en onlinebestilling enn fra den lokale sjappa , billigere også.. men svar om dette er godt nok får jeg vel i morgen,,

ja fikk noe høyere turtall enn hva jeg hadde tidligere ca 200 omdr mer , fungerte helt bra frem til i dag da vi bakket ut ved en nabo som hadde lagt ut en mengde tau som gikk i mine proppeler så nå er det opp på land å skifte cutlass lagere og skjekk av akslinger... 1 time med dykk måtte til for å frigjøre seg fra dette tullet ..... jaja blir nå godt kjent med båten.... men dieseldyr er borte :)

FuelSet selges bl.a. av Watski, handlet idag til rett over 300,- for en halvliter (vedlikeholdsdose <2000lit diesel).

Har noen små, brune 'tråder' og partikler i vannutskilleren, bruker bioprotect2, men hadde vært fint om dette vidundermiddelet er så bra at det klarer å løse opp og i tillegg utrydde kolonien. Har inspisert tanken da jeg kjørte den nesten tom og pumpet ut 50 liter, ikke noe vann eller 'seig guffe' i bunnen, men litt grumsete diesel.

Har nettopp gått over dieseltilførselen/rørene, og fant noe filterlignende langt under en benk som var ettermontert med noen dårlige rørleggerdeler. Lappen sa 'QL De-contaminator' og hadde en metallkopp som var ca. 5 cm lang under, inni var det noen plastplater som såvidt var synlige, og hele koppen var gjenngrodd av jord/diseldyr

Koselig å finne slike dieseldyrdispensere, skal finne ut hva dette er, mulig noe som en gang skulle hjelpe og skiftes/resnses en gang i året - skal uansett ikike monteres tilbake.. Nå er det kun nytt Racor/Parker 10micron + 5micron før dieselpumpa.

Ser fram til en positiv test av Fuel Set og ta tanksjauen med vask til høsten :)

Ed.

Fant info om den gjengrodde QL-duppeditten - har nok fungert mest som en vannutskiller, der dieseldyrene har kost vettet av seg med magnetterapi.. :)

Redigert av Kaffelars (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...