Jump to content

Seilbåtpriser på Finn - er det endring på gang?

Mizar

Recommended Posts

Jeg følger med på seilbåtpriser < 200k på Finn (har fast søk opp til 350k).

I det siste har det totale antallet seilbåter for salg falt raskt, og jeg lurer på om jeg tar feil når jeg har trodd at prisfallet bare skal fortsette. Eller er det kanskje stille før "stormen"? Tilvudsiden synker raskere enn forventet. -Eller blir det omsatt båter i stort antall utenom Finn?

Jeg forstår ikke helt hva som er riktig analyse nå.

De billigste, renoveringsklare seilbåtene (70-talls, stort sett uner 28 fot) er bare blitt billigere, også i år. Det finnes fortsatt noen gode objekter der. Og riktig priset, blir de solgt raskt, ser det ut til.

Men når det gjelder 28-34 fot i området 100k-200k, ser det ut til å være minkende antall på tilbudsiden, og ikke på langt nær så sterkt prisfall som jeg hadde forventet, dette ut fra egne observasjoner av alle båtene som lå usolgt i 2011 og 2012. De forsvant fra Finn, og ser ikke ut til å komme igjen?

Kanskje folk rett og seltt velger å beholde sin gamle seilbåt, slik at tilbudssiden minker av den grunn? Det er jo få som "må" selge sin gamle båt, og kanskje "problemet" er at fok ikke kjøper ny båt i samme grad som før.

Det er vel rom for mye synsing om dette her, og gjør gjerne det.

Og hvis noen har tilgang på beinharde fakta/interessante observasjoner omkring bruktomsetningen av seilbåter, ville det vært interessant med velbegrunnede tanker, gjerne spådommer, om utviklingen i markedet.

(Ja, jeg vet det er mange tråder om dette fra før. Men om ikke lenge vil jeg være i posisjon til å låne litt hvis det trengs, og nå er jeg forvirret over utviklingen. Trenger gode råd om det lønner seg å handle raskt nå, eller vente på -det som jeg hittil hadde forutsett - et mega-rush av fine, brukte seilbåter i høst og til neste vår. -Kommer det, tro?)

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Det har nok mye å si at det nå er fellesferie. Folk som ikke har båtene sine fast ute for salg bruker dem gjerne i ferien, og da utsetter de salget til høsten eller neste år. Samtidig har vel mange av annonsene nå gått ut de tilmålte dagene annonsen har fått på Finn, uten å bli solgt, og dermed bare 'forsvinner'.

Det er også verdt å merke seg at det gjerne er stor forskjell på prisen selger skriver i annonsen, og prisen den faktisk blir solgt for. Det får vi jo aldri greie på gjennom Finn. Finn kan jo gi et litt oppblåst inntrykk til tider, og som en som har fulgt godt med i seilbåtmarkedet den siste tiden så har jeg merket meg at følgende båter går raskt:

• Gode seil
  • Riktig utstyr (generator, baugthruster etc teller positivt)
  • Hele historikken
  • Solgt hos forhandler
  • Riktig pris

Det jeg også har merket meg er at prisene for båter som ligger ute hos forhandler har en tendens til å være lavere enn de som blir solgt privat. Jeg tror det har litt med å gjøre at forhandlere vet hva en båt kan bli solgt for - mens privatpersoner gjerne har meninger om hva de mener båten er 'verdt'. Forhandlere er neppe interesserte i å selge båter med en affeksjons-pris - det er bare sløseri med tid for dem.

Jeg har ikke fulgt så godt med i det markedet du nevner, men jeg kan vel si at det er mye det samme i de øvrige markedene også. Jeg kjøpte nettopp en båt til 'riktig' pris selv.

Da vi kikket seriøst etter båt i fjor merket jeg at det var flere seilbåter som lå vesentlig over tilsvarende andre i pris, og som naturlig nok ikke ble solgt. Et par av disse hadde fraser ala "må selge pga kona" i teksten, og jeg mistenker at han som ordnet annonsen har gjort akkurat det konaba om. Båten var lagt ut for salg, men prisen var så høy at han visse båten ikke ville bli solgt.

Tror ellers at det er riktig som nevnt ovenfor at enkelte selgere har et urealistisk bilde av egen båts verdi. De kjøpte båten for kroner X, har brukt kroner Y i vedlikehold, og vil ha igjen X + Y minus et bittelite prisfall. Sånn er ikke markedet i dag, og har ikke vært sånn på en stund.

At antallet båter som ligger uke synker i juli stemmer godt med at båtene brukes i ferien, og så dukker de opp til høsten igjen. I fjor merket jeg at endel kom tilbake som ny annonse med ny pris, mens andre bare var satt passive og ble reaktivert etter ferien. Det ser man hvis man legger annonsene til på følger-lista.

Tillegg: Jeg tror ikke det kommer noe mega-rush med nedsatte båter til høsten eller til neste år. Ikke med drastisk nedsatte priser, i hvert fall. At selgere går litt og litt ned for å få solgt er naturlig, men at det skal bli noe krakk i markedet tviler jeg på.

Men jeg kan ta feil. Hvis den økonomiske krisa når Norge som noe annet enn den flaue brisen vi har sett så langt kan alt skje...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Tror ikke utenlandske kjøpere kan gjøre noen god handel i Norge. For det første er utropsprisene langt høyere enn nedover i Europa og dessuten må alle EU-land betale moms på bruktbåter fra Norge(bortsett fra de som eventuelt er bruktimportert på et tidligere tidspunk og momset fra før).

Om utbudet av båter har avtatt litt på FINN så skyldes nok dette ferietid. Det som må være måleparameteret må jo være hvor mange av båtene som ligger på FINN som faktisk blir solgt. I 2007 tittet jeg litt på Baltic 29 og ga opp. Det kom som regel 10-20 interessenter på visning og prisen ble budt opp. Nå ligger de samme båtene på nett uten å bli solgt for ca 60% av den prisen de gikk for i 2007.

Krakket har inntruffet og jeg tror markedet skal bli enda litt værre. Det er rett og slett mangel på kjøpere......

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Priser på seilbåter i Europa er definitivt med et visst prutningsmonn! Min båttype ligger i snitt på det dobbelte ute enn hva jeg kjøpte for. Ofte pene båter, men stort sett med gammel motor (jeg fikk "ny" VP). -Men blir de solgt?? Neiiiida! Har sett de fleste annonsert før, for å si det slik.

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...