Jump to content

Parallellarm - vindusviskere, hvordan montere?


Slagskibet

Recommended Posts

Ønsker å montere paralellarm for å få horisontal bevegelse på vindusviskeren over ruta.Viskeren sitter montert i hjørnet på ruta så det er ingen plass å skru fast paralellarmen. Av de typene jeg har sett så

byttes armen ut og paralellarmen er montert på en brakett som må skrues fast i båten. Men det går ikke på slagskipet,det er bare glass og det er ikke videre greit å skru i. Hvordan kan dette løses?

Link to post

Braketten som du kaller den har to hull. Ett for senter av eksisterende pusserarm, og ett som må bores opp. Istedenfor å bore kan du lime med epoxy. Braketten har en relativt stor flate så den burde sitte "som støpt" hvis du rengjør skikkelig.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Takk.det høres greit ut. Er det noen spesiell epoxy anbefalt for å lime metall til glass?

<{POST_SNAPBACK}>

Bruk vanlig blå Araldit hvis du ikke har epoxy "i huset" Innholdet er stort sett det samme, men Aralditen siger mindre. Redigert av rem (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
  • 1 måned senere...

Det ble Rema løsning til slutt. Ved bytte av stb vindus visker motor så måtte akslen til den gamle motoren kappes fordi vindusviskerarm satt no grotesk godt fast. Og da aksel og arm ble adskilt etter 19 år så ble Slagskipets teknisk ansvarlige oppmerksom på at sjøluften og salt nok gjorde det litt bortkastet å benytte armen videre.

Så det ble gjort bevilgninger prompte fra venstre baklomme og ny viskerarm innkjøpt og som var litt lengre enn orginalt. Under montering av nyinvesteringen så ble det oppdaget at armen var justerbar.

Har bestandig trodd at armene hadde std lengder og at det kun var lengden på viskerbladene en kunne leke med.

Og da falt behovet for paralellarm bort fordi bladet nå ligger helt an mot vertikal alulist når den er parkert og dette gjør at viskeren nå visker ca 15 cm høyere opp når den er i øvre posisjon. Dette er

akkurat nok til at Kafteinen nå har tilfredsstillende utsyn ved nedbør uten å bøye nakken.

Genialt enkelt og hele greia kom på kr 240 for både bb og stb side,i senter byttet jeg ikke armen fordi orginalarmen er lang nok og gjør at viskeren ligger an mot vertikal alulist i parkert posisjon.

Link to post

Kort spørsmål. Må det være den store motoren vis jeg skal ha paralellarmer på visker'n , eller går det på vanlig vinduspussermotor ? Tenkte kansje og sette på det vis det går uten og bytte til store dyre motorer . Men det koster og bytte armer også , så vis noe har eller veit at det går så ...

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
  • 4 år senere...

driver å kødder med montering av 2 hastighets motorer m selvparkering 3stk (maritim ) til viskerene..

er "ny" vindskjerm med hullene nede i et hjørne.. og rutene ytterst er høyere enn de er brede.. kjøpte vanlig rett arm , men da må pusserbladet ikke være lengre enn stotheten min. dvs , ikke allverdens viskeflate.. skriver ikke mål. :-)

derfor lurer jeg på om en parallelarm ville funket bedre.. har forstått at bladene blir liggende rett hele radien og kansje da jeg kan putte på et lengre blad. noen med erfaring med slike armer??

ja har koblet viskeren til den minste radien , 83 grader.. møkk. alle svar mottas med takk..

ca mål på ruten er 60 bred og 90 høy.. og motoren står som sagt nedi hjørnet.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

Har montert slike viskere med paralellarm og ble godt fornøyd med resultatet. Men hos meg så er motoren i senter og i overkant av selve vinduet.

Tegner du vinkelen på ruta med tusj og lager en "prøveparalellarm" så vil du se resultatet. Er ikke sikker på om det er lurt å bruke paralellarm når motoren står i et hjørne.

Bilde av "problemet" gir sikkert mere fornuftig svar.

Link to post
  • 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...