Slagskibet Startet 13.Mars.2005 Link til dette innlegget Startet 13.Mars.2005 Ønsker å montere paralellarm for å få horisontal bevegelse på vindusviskeren over ruta.Viskeren sitter montert i hjørnet på ruta så det er ingen plass å skru fast paralellarmen. Av de typene jeg har sett så byttes armen ut og paralellarmen er montert på en brakett som må skrues fast i båten. Men det går ikke på slagskipet,det er bare glass og det er ikke videre greit å skru i. Hvordan kan dette løses? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 13.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2005 Braketten som du kaller den har to hull. Ett for senter av eksisterende pusserarm, og ett som må bores opp. Istedenfor å bore kan du lime med epoxy. Braketten har en relativt stor flate så den burde sitte "som støpt" hvis du rengjør skikkelig. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Slagskibet Svart 13.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2005 Takk.det høres greit ut. Er det noen spesiell epoxy anbefalt for å lime metall til glass? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 13.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2005 (redigert) Takk.det høres greit ut. Er det noen spesiell epoxy anbefalt for å lime metall til glass? <{POST_SNAPBACK}> Bruk vanlig blå Araldit hvis du ikke har epoxy "i huset" Innholdet er stort sett det samme, men Aralditen siger mindre. Redigert 13.Mars.2005 av rem (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Slagskibet Svart 13.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2005 0730 på søndagsmorgen,er bare å ta seg av lua. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 13.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2005 Viskeren sitter montert i hjørnet på ruta så det er ingen plass å skru fast paralellarmen. <{POST_SNAPBACK}> Må advare deg litt. Hvis motoren sitter montert i hjørnet av ruta, blir ikke parallellarm noen høydare. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 13.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2005 (redigert) Hmmm,det gjør den. Håpet å kunne få viskeren til å gå vannrett oppover om du skjønner hva jeg mener. Den parkerer paralellt med nedre alu lista i vindskjermen. Tror jeg skjønner hva du mener problemet vil bli. Får tenke litt. Redigert 13.Mars.2005 av thor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 16.April.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2005 Det ble Rema løsning til slutt. Ved bytte av stb vindus visker motor så måtte akslen til den gamle motoren kappes fordi vindusviskerarm satt no grotesk godt fast. Og da aksel og arm ble adskilt etter 19 år så ble Slagskipets teknisk ansvarlige oppmerksom på at sjøluften og salt nok gjorde det litt bortkastet å benytte armen videre. Så det ble gjort bevilgninger prompte fra venstre baklomme og ny viskerarm innkjøpt og som var litt lengre enn orginalt. Under montering av nyinvesteringen så ble det oppdaget at armen var justerbar. Har bestandig trodd at armene hadde std lengder og at det kun var lengden på viskerbladene en kunne leke med. Og da falt behovet for paralellarm bort fordi bladet nå ligger helt an mot vertikal alulist når den er parkert og dette gjør at viskeren nå visker ca 15 cm høyere opp når den er i øvre posisjon. Dette er akkurat nok til at Kafteinen nå har tilfredsstillende utsyn ved nedbør uten å bøye nakken. Genialt enkelt og hele greia kom på kr 240 for både bb og stb side,i senter byttet jeg ikke armen fordi orginalarmen er lang nok og gjør at viskeren ligger an mot vertikal alulist i parkert posisjon. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 16.April.2005 Link til dette innlegget Svart 16.April.2005 Kort spørsmål. Må det være den store motoren vis jeg skal ha paralellarmer på visker'n , eller går det på vanlig vinduspussermotor ? Tenkte kansje og sette på det vis det går uten og bytte til store dyre motorer . Men det koster og bytte armer også , så vis noe har eller veit at det går så ... Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Slagskibet Svart 16.April.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2005 Vanlig vindusviskermotor,hva er nå det? Har brukt paralellarm på den avlange typen vindusvisker motor. Om den lille,nesten ovale, motoren klarer det vet jeg ikke. Men du har sikkert samme typen som meg,avlang og sort,den klarer det ihvertfall. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 9.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 driver å kødder med montering av 2 hastighets motorer m selvparkering 3stk (maritim ) til viskerene.. er "ny" vindskjerm med hullene nede i et hjørne.. og rutene ytterst er høyere enn de er brede.. kjøpte vanlig rett arm , men da må pusserbladet ikke være lengre enn stotheten min. dvs , ikke allverdens viskeflate.. skriver ikke mål. :-) derfor lurer jeg på om en parallelarm ville funket bedre.. har forstått at bladene blir liggende rett hele radien og kansje da jeg kan putte på et lengre blad. noen med erfaring med slike armer?? ja har koblet viskeren til den minste radien , 83 grader.. møkk. alle svar mottas med takk.. ca mål på ruten er 60 bred og 90 høy.. og motoren står som sagt nedi hjørnet. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
lnjk Svart 9.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 Har montert slike viskere med paralellarm og ble godt fornøyd med resultatet. Men hos meg så er motoren i senter og i overkant av selve vinduet. Tegner du vinkelen på ruta med tusj og lager en "prøveparalellarm" så vil du se resultatet. Er ikke sikker på om det er lurt å bruke paralellarm når motoren står i et hjørne. Bilde av "problemet" gir sikkert mere fornuftig svar. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 9.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Mai.2009 frykter det ender med rett arm og 28cm visker... blir veldig teit på så stort vindu , men jeg er ikke bortskjemt fra før , da jeg ikke har hatt viskere på 3 år. synd , egentlig når hele pakka med viskere og alt kommer på ca 4 bp. (båtpenger) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
alidal Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Noen som vet hvem som selger paralellarmer av skikkelig god kvalitet, og som ikke bråker? De fleste man får kjøpt i "billige" båtbutikker virker noe slarkete. Sitér dette innlegget Link to post
orkanflorø Svart 15.August.2009 Link til dette innlegget Svart 15.August.2009 Hei. Vetus har noen meget bra viskere, her er også tabeller for utregning av viskerblad og paralellarmer. Vetus.nl forhandler i Norge er Univa As Sitér dette innlegget Båtgal Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.