arkmarin Startet 6.Juli.2013 Del på Facebook Startet 6.Juli.2013 http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article7889365.ece En lastebått som hadde losset sement i Levanger, knuste og senket båter i det skipet skulle gå fra Levanger. Det er trangt og vanskelig forhold med til dels sterk strøm i sundet. En slepebåt assisterte da den kom bakkende inn i havna i ettermiddag. Mest sannsynelig, så var ikke slepebåten tilstede da lastebåten skulle forlate havna i kveld. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
wd200s Svart 6.Juli.2013 Del på Facebook Svart 6.Juli.2013 stakkars eiere som kommer til og møte dette synet Sitér dette innlegget Link to post
steelcontax Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 Slepebåten ligger jo longside på videoen.....men det ser jo merkelig ut, virker ikke som den var til hjelp akkurat...? Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 (redigert) Sånn som den ligger er det ingenting den kan bidra med. Den ligger tilsynelatende akkurat på aksen sementbåten dreier på. Man kan se at den prøver å sette til helt i starten, men om den ikke har Voith Schneider var det neppe mye krefter til rådighet i sideretning uansett. Ukvalifisert synsing på morran. De som var involvert får ha meg unnskyldt. Redigert 7.Juli.2013 av Folk I Båt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 7.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 Ser av video at slepebåten ligger der, men den burde vært på motsatt side, da strømmen går sterk inn sundet, slik at den kunne trykket lastebåten mot strømmen. Har det vært for dårlig kommunikasjon mellom båtene, og har de for dårlig kjennskap om lokale forhold? Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Mouche Svart 7.Juli.2013 Del på Facebook Svart 7.Juli.2013 Skipet er drevet av et norsk rederi, Jebsen. http://www.kgjs.no/Production/KGJCement/KGJCement1.0.nsf/lookuppage/ZVSN-7G747J?OpenDocument Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
arkmarin Svart 8.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2013 En talsmann fra rederiet sier i sakens anledning at de påtar seg alt ansvar, og de som har fått skade vil få dekket sine tap. Regner med at han må gå fra disse lovnader etter å ha pratet med rederiets forsikringsselskap. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Poseidon Svart 8.Juli.2013 Del på Facebook Svart 8.Juli.2013 Rederiet har selvfølgelig lov til å strø ut så mye penger de bare måtte ønske, uavhengig av ansvarsforhold og hva forsikringsselskapet bidrar med på bakgrunn av sjøloven..... Men vi har eksempler på at rederiet går ut med slike "beroligende meldinger i kampens hete" - og når det hele kommer litt på avstand, da kommer sannheten for en dag. Dvs løftene får en del til felles med valgløfter :saint: Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
egilwh Svart 8.Juli.2013 Del på Facebook Svart 8.Juli.2013 Og jeg som trodde det ikke var noen personskader, men nå ser jeg at TV2 skriver "Halvparten av uteliggerne på bryggeanlegget er nå ødelagte." Huff og Huff! Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
arkmarin Svart 9.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Og jeg som trodde det ikke var noen personskader, men nå ser jeg at TV2 skriver "Halvparten av uteliggerne på bryggeanlegget er nå ødelagte." Huff og Huff! Så sant, så sant! Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Stella Polaris Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Den lokale båtforeningen "puster nå lettet ut" og roser rederi og dets forsikringsselskap for rask og ryddig aksjon. Nytt bryggeanlegg er bestilt og båtreperasjoner igangsatt ifølge NRK.no Hyggelig å høre at det ikke blir så ansvarsfritt som det så ut i endel innlegg i denne tråden da. Mvh Arne Sitér dette innlegget Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik Totalmedlem av RS Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar Link to post
egilwh Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Ja, det er fint dersom de ordner opp i dette, ingen tvil om det. Men, synes det er litt påfallende at forsiringsselskapet ikke utvetydig sier at de skal erstatte skadene. Det de har sagt noe om iflg artikkelen på nrk.no er at skadeoppgjøret antageligvis blir på 5 MNOK, ikke hvem som skal betale dette oppgjøret. Dette dreier seg vel også om havneanlegget, ikke båtene såvidt jeg kan se/forstå..... Det er mulig det er en forskjell på andre fartøyer og faste installasjoner? Men, dersom rederi/forsikringsselskap ordner opp og erstatter alt, så er jo det flott, og øker klart omdømmet til rederiet blant folk flest. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
arkmarin Svart 9.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Det gikk nesten galt for ca ett år siden også. Det viser at det er utrolig vanskelig mannøver å gå fra kai med sterk sidestrøm. Hadde min båt fått skade, så hadde jeg tatt kontakt med eget forsikringsselskap, for å få startet reparasjoner så tidlig som mulig. Mitt selskap måtte ta jobben med å få avklart hvem som skal betale, de eller rederiets selskap. De som har bare ansvarsforsikring, må sitte de kommende dager og håpe at de får dekt sine skader. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Fru Jacobsen Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Kanskje småbåthavna er litt dårlig plassert? sikkert et mareritt for de skipperne som skal anløpe den kaia Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
index Svart 9.Juli.2013 Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Håper båteierne har kaskoforsikringen sin i orden... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
arkmarin Svart 9.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2013 Det var motstand mot at småbåthavna ble utvidet i retning mot den kommersielle kai. Skipperen på ferja som går mellom Levanger og Ytterøy, mener at utvidelsen av småbåthavna har vanskeliggjort navigereingen for store båter i havnebassenget. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
MT. Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 Sjøfartsdirektoratet melder etter tirsdagens havnestatskontroll av sementbåten at båten er i orden. http://www.levangeravisa.no/nyheter/article7907035.ece Jeg tolker dette til at det ikke var noe galt med baugpropell likevel. I så fall bortfaller kanskje ansvarsfraskrivelse som følge av nedsatt manøvrerbarhet? Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Våtbåt Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 Det absolutt verste med denne saken er at kapteinen forlot stedet uten å forsikre seg om det var noen som skadet eller ikke, samt kapteinen meldte ikke i fra om hendelsen. Riv av alle distinksjoner på den kapteinen! Sitér dette innlegget Link to post
Strå Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 på tide den problembrygge ble fjernet ser man. Legge sånt tett oppi kommersiell havn. idioti Sitér dette innlegget It is dangerous to be right in matters on which the established authorities are wrong Link to post
egilwh Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 Det absolutt verste med denne saken er at kapteinen forlot stedet uten å forsikre seg om det var noen som skadet eller ikke, samt kapteinen meldte ikke i fra om hendelsen. Riv av alle distinksjoner på den kapteinen! Nå hevdes det i noen medier at kapteinen meldte fra til representant på kaia som i sin tur meldte fra til politiet ganske så umiddelbart. Jeg tror vel kanskje det var like greit at skipet kom seg ut i åpent farvann, det var jo ingen reell fare for at han skulle kunne stikke av. Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
tobixen Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 (redigert) Regner med at det er 63.75095N 11.29880E ... http://kart.gulesider.no/m/nGRX5 http://kart.finn.no/?lng=11.30037&lat=63.74995&zoom=17&mapType=norortho&markers=11.29880,63.75095,r,Her Redigert 10.Juli.2013 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
egilwh Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 (redigert) Må vel være her: http://goo.gl/maps/3t9uX Redigert 10.Juli.2013 av egilwh (see edit history) Sitér dette innlegget -----------------------------------------------------------------------------------Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no----------------------------------------------------------------------------------- Link to post
ivar Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 og her i sjøkart: http://www.norgeskart.no/adaptive2/default.aspx?gui=1〈=2&minX=316920.20117188&minY=7074179.6308594&maxX=317613.06835938&maxY=7074867.2089844&layers=&baselayer=100&visibleOLOverlays=avinetBasemap100002,avinetBasemap2,avinetBasemap5 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
runem Svart 10.Juli.2013 Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 Det absolutt verste med denne saken er at kapteinen forlot stedet uten å forsikre seg om det var noen som skadet eller ikke, samt kapteinen meldte ikke i fra om hendelsen. Riv av alle distinksjoner på den kapteinen! ja, skulle båten ligget og stanga i småbåthavna da ? Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 10.Juli.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2013 (redigert) Skipet fortøyer med hekken mot land på den del (ved 14 på kartet) av kala som er vinkelrett mot land, øverst til høyere. Den delen av kaia er for kort til at hele skipet kan ligger inntil. Forskipet stikker derfor ut fra kaia. Når strømmen går inn sundet vil det ta godt tak i forskipet. Om en kaster loss vil forskipet gå med strømmen, om en ikke har trustere, eller en slepebåt, som holder igjen. For å få skipet på kurs må en legge fullt ror og da blir hekken dreid mot småbåthavna. Alternativt måtte en legge ror motsatt, for å gå inn i sundet for deretter å bakke ut. Tror pulsen er høy på brua ved ankomst/avgang Levanger. Jeg tror dette er en havn de misliker meget. Redigert 10.Juli.2013 av arkmarin (see edit history) Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.