Jump to content

Lastebåt senket båter og ødela brygge i Levanger

arkmarin

Recommended Posts

Båten lå med BB side til kai. Raseringen skjedde da den prøvde å snu inne i sundet(!).
Som dere ser på kartet, er det ikke lenger enn at den burde ha ba bakket ut.
Cyprus Cement har vert i denne havna flere ganger, men noen antydet at det var fersk kaptein ombord, denne gangen.

Her var det en del motstridende opplysninger - kan jeg anta at dette er basert på kjennskap til saken, og at motstridende innlegg baserer seg på synsing på bakgrunn av artikkel og videosnutt?

... så kan man undre seg på om slepebåten har fått god nok informasjon om at båten hadde planer om å snu ...

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Skjønner ikke hvorfor de absolutt skal ha skip inn i byen lengre. Er jo bare et par mil til Verdal der de har skikkelig havn. Er vel bare mellomlagring de har i Levanger.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

• 3 uker senere...

Her var det en del motstridende opplysninger - kan jeg anta at dette er basert på kjennskap til saken, og at motstridende innlegg baserer seg på synsing på bakgrunn av artikkel og videosnutt?

Jeg seilte inn til Levanger tidligere på dagen. Da leste vi navnet "Cyprus Cement" på akteren til båten (ved kai).

Vi la til kai og dro for å handle. Da vi kom tilbake, hadde den snudd (og gikk glipp av selve hendelsen :headbang: .

Ikke noe synsing, vi så båten før, og etter...

Jeg seilte inn til Levanger tidligere på dagen. Da leste vi navnet "Cyprus Cement" på akteren til båten (ved kai).

Du så den ligge fortøyd med hekken ut og BB side mot brygga. arkmarin så den bakke inn i havna slik at den ble liggende med hekken mot land og SB side mot brygga. Én av dere husker dårlig ;-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Husker nok ganske bra. Vi diskuterte også livåt løsningen som sitter bak på skipet.
Den bakket antagelig inn mot sundet (mot nesset) og ble tatt av strømmen slik at hekken drev mot marinaen. Derav ligger slepebåten fortsatt på SB side, siden den ble med rundt da CC ble snudd.
På videone (Adressa.no) ser vi at vannstrømmen fra propellen går bakover, dvs. Cyprus Cement forsøker å gå forover, men blir drevet mot båtene av sterk tidevannstrøm.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...